herregud när ska folk lära sig.
tar du ditt c kort efter den 10 sep. 09 så måste du även ha y-komp. för att få köra lastbil i yrkesmässig trafik.
har du redan körkortet, eller tar det innan 10 sep, men inte har y komp, då har du fram till 2016 på dig att skaffa ykomp och då behöver du dessutom bara gå en kortare utbildning.
Har du redan ykomp, ja då e det som det alltid har varit, det ska förnyas/uppdateras med en kortare kurs (brukar vara på 1-2 heldagar) vart 5e år.
Och nu till dig som startade tråden, kör och vilotider, axel/boggi tryck, samt lastsäkring. viktiga att kunna vid uppskrivning MEN ÄNNU VIKTIGARE att kunna när du ska ut på vägarna och jobba.
Sen en sak som kanske inte många vet (verkar som det när man läst vissa inlägg här).
Det har ingen betydelse om du svarar rätt på ALLA frågor som är samma som för b kort och därmed får över 52 rätt OM du kuggar på dom som har med just c kortet att göra. Du måste klara en viss procent av frågorna på alla olika avdelningar.
Och med körningen så e det bara att öva på... vissa lär sig backa på en halvtimma andra tar det 100 timmar för, personligen så tog det mig 10-15 timmar bakom ratten innan jag kunde rakbacka 24 meter mer än 20 meter. Men idag backar jag om inte bättre minst lika bra som den som lärde sig backa på 10 minuter
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)