3868
Sök

Lastbilskort (C) Råd/Tips

133 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej, Jag håller på att ta Lastbilskort och jag skall köra upp privat. Angående teorin skiljer sig provet mycket från B-kortet?
Har alla böckerna hemma o läserigenom dom. dataproven för B kort som jag har gjort har vart långt över godkänt. Lastbilsfrågor kan jag inte lika bra men jag har ändå rätt bra hum om de med nu. Skall skriva i mitten på Juni är de nått att oroa sig över tror ni?

Om jag skulle misslyckas med en uppkörning och tvingas köra om och det skulle bli efter 14 sept är det nån som vet om jag isåfall skulle få gå den där kursen på 240 timmar?

Tack på förhand.

940ltt

244 Inlägg
24 maj 2009
#2
Angående teorin så är det väldigt mycket B korts frågor på C provet, jag hade knappt några frågor som var för C kort. Mycket skyltar m.m

Menar du yrkeskompetensbeviset? Det är jag inte säker på, men tydligen så ska alla som kör lastbil inneha detta senast 2017 eller något sådat om jag inte minns fel.. Lycka till


1 863 Inlägg
24 maj 2009
#3
Teorin är inte mycket svårare än till bil, bara lite extra frågor ang lastbil men kan man regler så ska det inte vara något problem.
Jag hade bättre resultat än min körlärare när han tog kortet;)
Vad jag fattat ang kursen så är det när man ska ta släpkortet som man måste gå den.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

213 Inlägg
24 maj 2009
#4
Har bara ett tips.. Har själv tagit C & CE och kör j*vligt mycket innan du gör uppkörningen smile

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

1 863 Inlägg
24 maj 2009
#5
Äh, jag har visserligen bara tagit C korten än, men jag tog 8 lektioner och klarade körningen galant.
Hade inte kört nånting innan.
Handlar mycket om talang och vilja, jag hade båda enligt körskolan och vägverket.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

34 Inlägg
24 maj 2009
#6
jag skrev upp för C och CE för ett par veckor sen och jag hade en hel del frågor om vikter och den biten. Så mitt tips är att plugga igenom hela tungboken och kör MYCKE innan uppkörningen

213 Inlägg
24 maj 2009
#7
666_Beast skrev:
Äh, jag har visserligen bara tagit C korten än, men jag tog 8 lektioner och klarade körningen galant.
Hade inte kört nånting innan.
Handlar mycket om talang och vilja, jag hade båda enligt körskolan och vägverket.

Jag tog C & CE utan några lektioner och klarade de  på första uppkörningen dock big_smile

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

133 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#8
Tack för alla svar smile Jag har också hört att teorin skall vara i princip samma som B-Kort. Men ska plöja igenom allt rejält.

Angående uppkörning så spelar nog nerverna in en hel del. Jag övningskör med farsans scania 114 en hel del nu sen tänkte jag ta ca 5 lektioner eller mer vid behov.

940ltt

1 002 Inlägg
24 maj 2009
#9
Jag fick riktigt mycke "c frågor" på min uppskrivning.. Så plugga mycke av allt är mitt tips..smile Du kommer ångra dig som fan om du kuggar på några frågor som handlade om nått som du hoppade över i boken..

Lycka till.! pluggar du så kommer du klara det utan problem:)

...

8 886 Inlägg
24 maj 2009
#10
940Black skrev:
Om jag skulle misslyckas med en uppkörning och tvingas köra om och det skulle bli efter 14 sept är det nån som vet om jag isåfall skulle få gå den där kursen på 240 timmar?

Tack på förhand.

Om du ska jobba som chaufför Ja..annars inte.
och det är 10 September som är rätt datum. Finns flera trådar i ämnet om du söker
Senast redigerat av Hamilton (24 maj 2009)

Fotograf på tierpidag.se

FreddeK
24 maj 2009
#11
plugga bromsar, lastsäkring, färdskrivare så löser det sig=)

70 Inlägg
24 maj 2009
#12
det kommer några frågor om bk vägar o sånt...


Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
24 maj 2009
#13
När jag gjorde teorin till C kort så skilde det ungefär bara 4 frågor, men sen så måste du ju ha yrkeskompetensen också som är svårare

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Yellow bug!
1 640 Inlägg
25 maj 2009
#14
"Från och med den 10 september 2008 måste förare av persontransporter med buss genomgå utbildning, och inneha yrkeskompetensbevis. För förare av godstransporter med tung lastbil gäller samma sak från och med den 10 september 2009.

Förare, som före de aktuella tidpunkterna innehar körkort med behörigheter, för att köra tunga fordon, behöver inte genomgå grundutbildningen.

Alla förare skall dock genomgå fortbildning vart femte år, för att upprätthålla sin yrkeskompetens, och behålla sitt yrkeskompetensbevis."

Så svårt är det, http://www.transport.se/home/trp2/avd14 … enDocument.

Ta det innan den 10:e september så slipper du dessa 240 timmar, men du måste fortfarande ha ykb för att köra i yrkesmässig trafik.. Du måste göra ett prov på Vägverket..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

1 634 Inlägg
26 maj 2009
#15
Dagen innan teoriprovet satt jag på bilskolan i 8 timmar 7-16 och plöjde igenom datorn. Innan dess hade jag enbart öppnat boken på teorilektionerna. 4 fel tror jag och gjorde provet på 10 minuter. Jag har INTE läshuvud.

Angående körning så gäller det bara att vänja sig vid växlingen då lådan är så mycket segare än en bils, storleken på lastbilen är bra att vänja sig vid och att backspeglarna skymmer jääkligt mycke wink titta många gånger innan du kör in i en rondell eller korsning. Så jag antar att det är körtimmar som behövs.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Yellow bug!
1 640 Inlägg
26 maj 2009
#16
andreas_gbg_ skrev:
Dagen innan teoriprovet satt jag på bilskolan i 8 timmar 7-16 och plöjde igenom datorn. Innan dess hade jag enbart öppnat boken på teorilektionerna. 4 fel tror jag och gjorde provet på 10 minuter. Jag har INTE läshuvud.

Angående körning så gäller det bara att vänja sig vid växlingen då lådan är så mycket segare än en bils, storleken på lastbilen är bra att vänja sig vid och att backspeglarna skymmer jääkligt mycke wink titta många gånger innan du kör in i en rondell eller korsning. Så jag antar att det är körtimmar som behövs.

Mvh Andreas

Sen glömde du den gyllene regeln, "TÄNK EFTER FÖRE" samt "ta det lugnt". Växlingen kan ju vara lite knepig i början, med hög/låg och split. Men man kommer ju in i det efter några gånger wink

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
26 maj 2009
#17
Edil_ skrev:
"Från och med den 10 september 2008 måste förare av persontransporter med buss genomgå utbildning, och inneha yrkeskompetensbevis. För förare av godstransporter med tung lastbil gäller samma sak från och med den 10 september 2009.

Förare, som före de aktuella tidpunkterna innehar körkort med behörigheter, för att köra tunga fordon, behöver inte genomgå grundutbildningen.

Alla förare skall dock genomgå fortbildning vart femte år, för att upprätthålla sin yrkeskompetens, och behålla sitt yrkeskompetensbevis."

Så svårt är det, http://www.transport.se/home/trp2/avd14 … enDocument.

Ta det innan den 10:e september så slipper du dessa 240 timmar, men du måste fortfarande ha ykb för att köra i yrkesmässig trafik.. Du måste göra ett prov på Vägverket..

Tar man körkortet före den 10 sep så behövs INTE ykb för att köra yrkesmässig trafik, Däremot så måste man göra det inom fem år EFTER den 10 sep, men det är en annan sak.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 948 Inlägg
29 maj 2009
#18
herregud när ska folk lära sig.

tar du ditt c kort efter den 10 sep. 09 så måste du även ha y-komp. för att få köra lastbil i yrkesmässig trafik.

har du redan körkortet, eller tar det innan 10 sep, men inte har y komp, då har du fram till 2016 på dig att skaffa ykomp och då behöver du dessutom bara gå en kortare utbildning.

Har du redan ykomp, ja då e det som det alltid har varit, det ska förnyas/uppdateras med en kortare kurs (brukar vara på 1-2 heldagar) vart 5e år.

Och nu till dig som startade tråden, kör och vilotider, axel/boggi tryck, samt lastsäkring. viktiga att kunna vid uppskrivning MEN ÄNNU VIKTIGARE att kunna när du ska ut på vägarna och jobba.
Sen en sak som kanske inte många vet (verkar som det när man läst vissa inlägg här).
Det har ingen betydelse om du svarar rätt på ALLA frågor som är samma som för b kort och därmed får över 52 rätt OM du kuggar på dom som har med just c kortet att göra. Du måste klara en viss procent av frågorna på alla olika avdelningar.

Och med körningen så e det bara att öva på... vissa lär sig backa på en halvtimma andra tar det 100 timmar för, personligen så tog det mig 10-15 timmar bakom ratten innan jag kunde rakbacka 24 meter mer än 20 meter. Men idag backar jag om inte bättre minst lika bra som den som lärde sig backa på 10 minuter big_smile

133 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#19
tack nu har man lite vetskap om det hela ! Bara att ligga i nu. har knappt 1 månad tills ja skriver. Körningen flyter på kanon bra nu, men sen får ja börja med körlektioner för dom brukar ju se på vissa saker på sitt sätt under uppkörningen big_smile

940ltt

133 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#20
Upplysningsvis så kan jag säga att min teori är avklarad och den bestod av ca: 50/50 B-kort & C-korts frågor.

Sen är det väldigt lång väntetid på Uppkörning. fick tid i mitten av augusti.

Om jag kuggar på den uppkörningen ("tex på backning") Så får jag en ny tid 25 September, ÄR NI HELT SÄKRA PÅ ATT JAG MÅSTE GÅ KURS PÅ 240 TIMMAR DÅ? Det är inte så att man kan slippa undan om fallet vore sådant, eftersom man redan isånnafall har gjort en uppkörning innan de nya reglerna trädde i kraft.
Senast redigerat av 940Black (28 juni 2009)

940ltt


Sök