3985
Sök

Polisen och toning på sidoframrutan?

767 Inlägg
2 juni 2009
_Norrland_ skrev:
En kompis blev stoppad för framrutorna, fick en hel besiktning. På en 08 Audi A4.

kanske är anorlunda på bilar som är helbilsgodkända?
Jag har bleve stoppad 3 gånger och har bara behövt besikta rutorna.
ena gången tog  jag det dock på hela besiktningen eftersom den var inom den månad man får på sig smile

allätare
193 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
_Norrland_ skrev:
En kompis blev stoppad för framrutorna, fick en hel besiktning. På en 08 Audi A4.

fan va jobbigt.. Vad hade du fått de från då jimpa?

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

70 Inlägg
2 juni 2009
då har man haft tur smile det har nu gått nästan ett år men har aldrig blivit stoppad för rutorna.

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
2 juni 2009
Jiimpa skrev:
_Norrland_ skrev:

ena gången tog  jag det dock på hela besiktningen eftersom den var inom den månad man får på sig smile

Ja så kan det ju vara , men kan tycka det är onödigt att göra en full besiktning på en bil som inte ens har gjort sin första besitkning än tongue

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

allätare
193 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Jiimpa skrev:
_Norrland_ skrev:

så du har tagit av toningen vaje gång och sen satt på igen? åkte du dit på toningen på framrutan också? ska man använda värmepistol??

projekt:

jobbar påre
751 Inlägg
2 juni 2009
persson-89 skrev:
NiKeMaN skrev:
Det ÄR OLAGLIGT eftersom att INGEN FILM hur svag eller stark den än är får monteras på sidorutorna eller framrutan. Punkt.

du har bra koll... det finns bilar som har toning orginal fram. dock bara 5%

de är ingen toning:P utan rutan är laminerad... lite skillnad..sen är dom flesta rutor laminerade för att inte släppa in så mkt UV ljus..

Entreprenör
1 286 Inlägg
3 juni 2009
persson-89 skrev:
NiKeMaN skrev:
Det ÄR OLAGLIGT eftersom att INGEN FILM hur svag eller stark den än är får monteras på sidorutorna eller framrutan. Punkt.

du har bra koll... det finns bilar som har toning orginal fram. dock bara 5%

Nej det finns inga bilar som har ORGINAL TONINGSFILM !!!
Jag skrev FILM inte bara toning. Du FÅR INTE APPLICERA NÅGON SOM HELST film på framrutorna i din bil. Inte så svårt att förstå va?

// Niklas Johansson

767 Inlägg
3 juni 2009
persson-89 skrev:
Jiimpa skrev:
_Norrland_ skrev:

så du har tagit av toningen vaje gång och sen satt på igen? åkte du dit på toningen på framrutan också? ska man använda värmepistol??

Ja jag har tagit bort toningen och besiktat sen åkt hem och satt på igen smile
På 740s framrutor behövs ingen värmepistol då dom är i stort sett raka. smile det används om rutorna är välvda för att krympa filmen så det inte blir veck.
På framrutan sitter det en streamer och den har fått tas bort 1 gång. finns markering på rutan dit man får täcka men brukar inte vara några problem om man tar 5cm extra. jag hade 15 cm för mycket när jag blev tagen tongue

Varningar. 36
1 200 Inlägg
3 juni 2009
Kika mina framrutor på sierran, dom är perfekt smile Snutarna har inte sagt nånting om det alls trotts att dom stoppar mig hela tiden.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

allätare
193 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
TFkarlsson skrev:
Kika mina framrutor på sierran, dom är perfekt smile Snutarna har inte sagt nånting om det alls trotts att dom stoppar mig hela tiden.

Nice så blir det nog här med.
Jag rev all gammal solfilm idag som har blivigt lila med åren. fyfan tog hela dagen och 5 rakblad. Blir möjligtvis två lager film imorgon!! very nice

projekt:

allätare
193 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Jiimpa skrev:
persson-89 skrev:
Jiimpa skrev:

På 740s framrutor behövs ingen värmepistol då dom är i stort sett raka. smile det används om rutorna är välvda för att krympa filmen så det inte blir veck.
På framrutan sitter det en streamer och den har fått tas bort 1 gång. finns markering på rutan dit man får täcka men brukar inte vara några problem om man tar 5cm extra. jag hade 15 cm för mycket när jag blev tagen tongue

En streamer ska jag dra på men hur lång får den va då? 15cm kanske? vågar fan inte ha på rutorna fram.. fastän de skulle va sjukt jävla snyggt...

projekt:

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
3 juni 2009
persson-89 skrev:
TFkarlsson skrev:

Jag rev all gammal solfilm idag som har blivigt lila med åren. fyfan tog hela dagen och 5 rakblad. Blir möjligtvis två lager film imorgon!! very nice

Varför inte sätta ett lager med rätt ljusgenomsläpp direkt!

-Mike-

767 Inlägg
3 juni 2009
persson-89 skrev:
Jiimpa skrev:
persson-89 skrev:

En streamer ska jag dra på men hur lång får den va då? 15cm kanske? vågar fan inte ha på rutorna fram.. fastän de skulle va sjukt jävla snyggt...

ja 15 cm ska nog vara helt okej att ha på smile
ja det är riktigt snyggt hela vägen. du skulle ju kunna ha ljus toning hela vägen som jag har på passaten? det har dom inte sagt något om smile

allätare
193 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
MikeAero skrev:
persson-89 skrev:
TFkarlsson skrev:

Varför inte sätta ett lager med rätt ljusgenomsläpp direkt!

för hela min bil är svart och rutorna ska va lite satans svarta=) det är väl inte olagligt att ha cp svarta sido rutor nu?:S

projekt:

allätare
193 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Jiimpa skrev:
persson-89 skrev:
Jiimpa skrev:

ja 15 cm ska nog vara helt okej att ha på smile
ja det är riktigt snyggt hela vägen. du skulle ju kunna ha ljus toning hela vägen som jag har på passaten? det har dom inte sagt något om smile

ja de skulle man ju kunna slänga på.. de ser ju nästan svart ut på kvällen=),, Men vart fick du tar på den lätta toningen? jag kör biltemas svarta toning som kostar 0.90;D

projekt:

13 Inlägg
3 juni 2009
Www.transportstyrelsen.se

Där står att det som gäller är 75% genomskinlighet på sidorutorna och 80% på vindrutan.
Alltså 25% sidorutorna och 20% vindrutan ! big_smile

Carpe Diem!

allätare
193 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Aton skrev:
Www.transportstyrelsen.se

Där står att det som gäller är 75% genomskinlighet på sidorutorna och 80% på vindrutan.
Alltså 25% sidorutorna och 20% vindrutan ! big_smile

biltemas står det inget om. Äh den lär jag sätta på i vilket fall som hällst

projekt:

8 156 Inlägg
3 juni 2009
5 §     Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
(och  §10 är 80%/75%-gränserna)

Paragraf 5 är lagmässigt skriven.
En hel del tolkar det som att " Ruta får inte förses med färgskikt eller film".
Men man måste tänka extra på ordet "som" i det här fallet.
Det är bara färgskikt och filmer som kan medföra reflexer/bländning som inte är tillåtna.
Detta hjälper bara dom som har gamla bilar med relativt nya rutor utan toning. För majoriteten av alla moderna bilrutor ligger redan på gränsen för vad som är lagligt.

Många poliser/besiktningsmän tolkar reglerna hårt och anser att all film/färgskikt kan medföra reflexer/bländning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

allätare
193 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Phaetoon skrev:
5 §     Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.
(och  §10 är 80%/75%-gränserna)

Paragraf 5 är lagmässigt skriven.
En hel del tolkar det som att " Ruta får inte förses med färgskikt eller film".
Men man måste tänka extra på ordet "som" i det här fallet.
Det är bara färgskikt och filmer som kan medföra reflexer/bländning som inte är tillåtna.
Detta hjälper bara dom som har gamla bilar med relativt nya rutor utan toning. För majoriteten av alla moderna bilrutor ligger redan på gränsen för vad som är lagligt.

Många poliser/besiktningsmän tolkar reglerna hårt och anser att all film/färgskikt kan medföra reflexer/bländning.

biltemas 39.90 toning lär dom ju inte kugga på bes eller någon polisman sätta en bot på. för den är antagligen för mörk egentligen

projekt:

1 863 Inlägg
4 juni 2009
Hur många trådar finns det om det här egentligen? Andra trådar som handlar om sånt som redan finns låses ganska snabbt, hmm... Men inte här tydligen...
All film på främre rutor är olagligt, punkt!!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Sök