3252
Sök

Är mds paket MDS & SSL - CFR Powerbass 4x8, något att satsa på?

667 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
volvo_245_racing skrev:
evilaudio skrev:

om du har en 15" i skuffen va ska du då me 4st 8" till??

kommer nog skapa mer problem än mer bas.

jag vill få in mer bas i kuppen!.

jo men då e de väl bättre å ta bort 15"aren å bygga en seriös låda till 8"arna..

en seriös låda till8orna blir det ändå och 15tumaren blir kvar! ska bara se om någon här på garaget har ritning till en portad låda som man kan hänga under hatthyllan med portar som går in i hatthyllan!?.

16 197 Inlägg
7 juni 2009
suck!!

"Testar man inte så får man aldrig veta"

667 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
suck!!

alltså ska du bara sitta och slänga skit på ideer jag har så snälla skriv inte...
Senast redigerat av volvo_245_racing (7 juni 2009)

547 Inlägg
7 juni 2009
Jag tror nog han vet bättre vad som funkar.. Du ville ha tips, du har fått tips men verkar ignorera dem helt.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

16 197 Inlägg
7 juni 2009
ja slänger inte skit på dina ideer utan ja bara ger dig tips på hur de kommer funka BÄTTRE...  ska du bygga en portad låda till 4st 8" tippar ja på att den blir mellan 80-100 liter så del lådan kommer du ta upp typ allt utrymme under hatthyllan så hur ska du då kunna få in trycket från 15" in i kupen???

667 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
ja slänger inte skit på dina ideer utan ja bara ger dig tips på hur de kommer funka BÄTTRE...  ska du bygga en portad låda till 4st 8" tippar ja på att den blir mellan 80-100 liter så del lådan kommer du ta upp typ allt utrymme under hatthyllan så hur ska du då kunna få in trycket från 15" in i kupen???

på deras hemsida stod det att det räcker med 15liter per bas stämmer inte det menar du? då blir det ju bara 60liter alltså ingen enorm låda?
Senast redigerat av volvo_245_racing (7 juni 2009)

2 201 Inlägg
7 juni 2009
volvo_245_racing skrev:
evilaudio skrev:
suck!!

alltså ska du bara sitta och slänga skit på ideer jag har så snälla skriv inte...

det är inte att slänga skit. men du frågade, o vi svarar.

varför ha 4st 8 tummare plus en 15 tum? totalt onödigt. du lär knappast få mer bas. öka steget till din 15, så lär du nog få bas om det vara ä basen du är efter. bas är aldrig svåst att få. det svåra är att få det att låta bra..

4 693 Inlägg
7 juni 2009
Bättre att sätta 8" i dörrarna istället och sätta ett par 6" portar i hatthyllan. DÅ får du in mer bas i bilen.
Evil vet vad han pratar om, har säkert hållt på sen både du och jag föddes.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 juni 2009
Ärligt talat.....har du en 15" i skuffen så gör 4 8" i hyllan inte mkt...

För att spinna vidare.....vad är det för 15"? Vad sitter den i för låda? Vad driver du dem med för steg?
Hur är strömförsörjningen?
Frågar bara för att det finns KANSKE en möjlighet till mer bas än du har idag med din bas....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

667 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Bättre att sätta 8" i dörrarna istället och sätta ett par 6" portar i hatthyllan. DÅ får du in mer bas i bilen.
Evil vet vad han pratar om, har säkert hållt på sen både du och jag föddes.

vill inte förstöra dem finna dörrsidor jag redan har så där blir det inget..

16 197 Inlägg
667 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

För att spinna vidare.....vad är det för 15"? Vad sitter den i för låda? Vad driver du dem med för steg?
Frågar bara för att det finns KANSKE en möjlighet till mer bas än du har idag med din bas....

ok jag förstår. jag har en 15tum soundstorm som drivs av ett utlänskt slutsteg på 400watt vet inte riktigt vad det heter lådan är sluten funderar på om det ev finns någon bättre bas att satsa på eller måste jag kanske byta steg med?

16 197 Inlägg
7 juni 2009
Lonefox skrev:

men du vet väl de att MÅNGA basar spelar högre.. kvittar ju hur man placerar dom,hur mycke effekt du har elle om du har ström så de räcker... visste du inte de??   winkwink

Gladen Audio
2 388 Inlägg
7 juni 2009
volvo_245_racing skrev:
ok jag förstår. jag har en 15tum soundstorm som drivs av ett utlänskt slutsteg på 400watt vet inte riktigt vad det heter lådan är sluten funderar på om det ev finns någon bättre bas att satsa på eller måste jag kanske byta steg med?

Ett utländskt slutsteg? va ovanligt. det har jag med, ett från brasilien och två från hmm kina eller nånstans där borta.

Jag har för mig jag skrivit till dig att inte köpa den 15" (eller om det var 2st?) basen för länge sen men det verkade inte gå in.

Ta 2st BRA 10" och bygg en låda under hatthyllan som är tät mot bagaget så allt tryck går in i kupen.
(Vet inte hur många ggr folk skriver det)

Några basar som jag vet funkar bra är Carpowers Blackbass10, RE SR10, Hertz ES250, Impact 5710, alla dessa kommer spela högre än din 15" och 8" tillsammans.

Och ja dem är dyrare och ditt steg bör bytas ut om du använder dessa.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 juni 2009
Frippe_L skrev:
volvo_245_racing skrev:

Ett utländskt slutsteg? va ovanligt. det har jag med, ett från brasilien och två från hmm kina eller nånstans där borta.

Jag har för mig jag skrivit till dig att inte köpa den 15" (eller om det var 2st?) basen för länge sen men det verkade inte gå in.

Ta 2st BRA 10" och bygg en låda under hatthyllan som är tät mot bagaget så allt tryck går in i kupen.
(Vet inte hur många ggr folk skriver det)

Några basar som jag vet funkar bra är Carpowers Blackbass10, RE SR10, Hertz ES250, Impact 5710, alla dessa kommer spela högre än din 15" och 8" tillsammans.

Och ja dem är dyrare och ditt steg bör bytas ut om du använder dessa.

Eller tre 10" under hyllan....
Gammalt beprövad setup som har spelat ruskigt bra i flertalet 2-900 sedan..

evilaudio skrev:
men du vet väl de att MÅNGA basar spelar högre.. kvittar ju hur man placerar dom,hur mycke effekt du har elle om du har ström så de räcker... visste du inte de??   winkwink

Öh duuuuuh...just det. Kolla bara på PM:s Orionfyllda Micra big_smile Hur många 8" hade de helt random kastat in? wink

volvo_245_racing> VILKEN Soundstormbas är det? Rödsvart som MDS sålde tokbilligt?
Om så är fallet håller jag med Frippe.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

R1 driver!
5 128 Inlägg
7 juni 2009
volvo_245_racing skrev:
evilaudio skrev:
suck!!

Varför gnäller du när kunnigt folk försöker hjälpa dig? Som om t.ex. Evilaudio i detta fallet försöker hjälpa dig. Käfta inte emot då utan lyssna!

Försöker lära sig
156 Inlägg
7 juni 2009
volvo_245_racing skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/82208/679624_fkljwg.jpg
detta paket är det!

Jag förstår inte varför du håller på att göra samma tabbe igen, alla avrådde dig från att köpa soundstream basarna. Nu verkar ju inte dom duga och sen ska du ändå handla saker som är i samma klass är de inte bättre du köper 1-2 BRA basar och ett bra steg och montera lådanframåt och tätt som alla skriver?

21 761 Inlägg
7 juni 2009
Med tanke på att trådskaparen inte vill förstöra dörrsidorna och därmed inte kan få ett rejält framsystem som möter upp, då borde väl tex 2 st 6x9" eller 7x10" vara lämpligt i hatthyllan. Som baslåda kan man välja bandpass, då riskerar inte hatthyllehögtalarna att störas på det sätt som kan bli med "vanlig" låda och kan då monteras utan lådor under. smile

Låter det helt fel?

Går att få rejäl bas även med bandpasslåda och 6x9"/7x10" kan ju prestera ordentlig "snärtdunk" när de monteras stabilt, dessutom får man ju in basen i kupen med bandpass. Jag tycker det låter som en vettig lösning om jag har förstått trådskaparens tanke med det hela. Men jag har kanske fel.

667 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Med tanke på att trådskaparen inte vill förstöra dörrsidorna och därmed inte kan få ett rejält framsystem som möter upp, då borde väl tex 2 st 6x9" eller 7x10" vara lämpligt i hatthyllan. Som baslåda kan man välja bandpass, då riskerar inte hatthyllehögtalarna att störas på det sätt som kan bli med "vanlig" låda och kan då monteras utan lådor under. smile

Låter det helt fel?

Går att få rejäl bas även med bandpasslåda och 6x9"/7x10" kan ju prestera ordentlig "snärtdunk" när de monteras stabilt, dessutom får man ju in basen i kupen med bandpass. Jag tycker det låter som en vettig lösning om jag har förstått trådskaparens tanke med det hela. Men jag har kanske fel.

låter intressant detta! har du någe tips på högtalare jag ska använda och ev en lådritning? har sett att du är riktigt bra på att räkna ut lådor:D!

1 338 Inlägg
8 juni 2009
Sandvik skrev:
Det steget är avsäkrat till 25A, så du kan räkna med ca 160wrms, alltså får basarna ca 40 watt styck.. Så du kan ju räkna med att det inte spelar speciellt bra...

och ett 1200W slutsteg från SSL.

Hej

Reagareade på ditt inlägg lite & Jag tycker det är synd att folk tror att dem vet så mycket och sedan ...

Men men..

Du har förmodligen räknat med effektlagen P=UxI (Effekten=Spänningen x Strömen),
dvs 12volt x 25Ampere = 300WATT.

I alla slutsteg finns det någon man kallar för transformator som omvandlar 12v upp till betydligt högre späningar.

Räknar man sedan effektlagen på Sluttrissorna som är den Komponent som levererar
Effekten så får vi snarare fram 50volt (vanlig spänning på sluttrissor) x 25Amp = 1250Watt.

Sen Ang basarna vet jag att dem spelar bra och är riktigt Prisvärda! big_smile
Bygger du en ordentlig låda så kan du få det att låta riktigt bra smile

Har du möjlighet lyssna på basarna innan så du kan bilda dig en egen uppfattning,
så många som ej ens hört men endå skriver skit. Sen är det ju även så att alla har olika smak tongue

har testat med dem inbyggnadsstegen och dem funkar förvånansvärt bra!! smile

Jag drev 2 MDS FRR10 med ett CI175 i 2ohm och det spelade riktigt bra!
Så att steget funkar vet jag...

Lycka till med ditt val nu! cool

Mvh// Michel
Senast redigerat av mYGeL (8 juni 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Sök