2974
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

956 Inlägg
16 juni 2009
#281
NiV3Rt skrev:
Soderqvist skrev:
Ja nu kanske SAAB äntligen kan mäta sig med volvo för första gången sen 70-talet tongue

//Soderqvist

Att de inte hängt med i 90-talet och framåt håller jag fullständigt med om, men nog var väl Saab 9000 bättre än vad Volvo hade att erbjuda under 80-talet?

När slutade 940 tillverkas? Likadan karossform som Volvo 140 som kom nångång under mitten av 60 talet.wink

201 Inlägg
16 juni 2009
#282
Glader9991 skrev:
NiV3Rt skrev:
Soderqvist skrev:
Ja nu kanske SAAB äntligen kan mäta sig med volvo för första gången sen 70-talet tongue

//Soderqvist

Att de inte hängt med i 90-talet och framåt håller jag fullständigt med om, men nog var väl Saab 9000 bättre än vad Volvo hade att erbjuda under 80-talet?

När slutade 940 tillverkas? Likadan karossform som Volvo 140 som kom nångång under mitten av 60 talet.wink

lol lol Och vad har det med Saab att göra? lol roll

Be A Part Of The Driving Force

956 Inlägg
16 juni 2009
#283
handydan skrev:
Glader9991 skrev:
NiV3Rt skrev:

Att de inte hängt med i 90-talet och framåt håller jag fullständigt med om, men nog var väl Saab 9000 bättre än vad Volvo hade att erbjuda under 80-talet?

När slutade 940 tillverkas? Likadan karossform som Volvo 140 som kom nångång under mitten av 60 talet.wink

lol lol Och vad har det med Saab att göra? lol roll

Att Saab inte hängt med in på 90 talet.
Det tycker jag är fel fel fel.
93 slutade Volvo 240 o tillverkas. Saab hade då 9000 och sista årsgången av OG900.
Förstår inte vad du menar med att dem inte hängt med?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 juni 2009
#284
Rquired skrev:
Håller med, tror inte Koenigsegg och Saab kommer fungera ihop. Och jag tror att det är Volvo och Saabs strävan efter att bli ett premiummärke och jaga Bmw/MB kunder som gjort att det gått illa för dem.

Det ligger ingen status i dessa märkena och ingen är beredd att slanta upp en massa pengar för någon av dessa om de kan slanta upp ytterligare lite och få en Bmw/Audi/Mercedes istället. Volvo och Saab är svenssonbilar och skall kosta så att en svensson har råd att köpa en sådan.

Jag håller helt och hållet med. Det är precis där Volvo är idag också. Det känns som att man ligger någonstans mitt emellan att vara ett premiummärke och att vara en Svensson-kärra. Och det går inte hem hos särskilt många, för man når inte upp till t.ex BMW och man kommer inte ner i priserna som på Ford, Renault o.s.v.


1 062 Inlägg
16 juni 2009
#285
TurbOla skrev:
En fet nackdel med etanol är att det görs utav det spannmål som vi gör till mjöl som vi sedan bakar bröd på.

Ska vi använda maten som drivmedel, eller käka den? roll

En fet fördel är att Svenska E85 inte alls gör av spannmål eller annan mat!

M.V.H.


2 911 Inlägg
16 juni 2009
#286
AndreasPlars skrev:
TurbOla skrev:
En fet nackdel med etanol är att det görs utav det spannmål som vi gör till mjöl som vi sedan bakar bröd på.

Ska vi använda maten som drivmedel, eller käka den? roll

En fet fördel är att Svenska E85 inte alls gör av spannmål eller annan mat!

M.V.H.

Helt rätt, för den "svenska etanolen" kommer från brasilien och görs på sockerrör.

1 062 Inlägg
16 juni 2009
#287
Hexenhammer skrev:
Rquired skrev:
Håller med, tror inte Koenigsegg och Saab kommer fungera ihop. Och jag tror att det är Volvo och Saabs strävan efter att bli ett premiummärke och jaga Bmw/MB kunder som gjort att det gått illa för dem.

Det ligger ingen status i dessa märkena och ingen är beredd att slanta upp en massa pengar för någon av dessa om de kan slanta upp ytterligare lite och få en Bmw/Audi/Mercedes istället. Volvo och Saab är svenssonbilar och skall kosta så att en svensson har råd att köpa en sådan.

Jag håller helt och hållet med. Det är precis där Volvo är idag också. Det känns som att man ligger någonstans mitt emellan att vara ett premiummärke och att vara en Svensson-kärra. Och det går inte hem hos särskilt många, för man når inte upp till t.ex BMW och man kommer inte ner i priserna som på Ford, Renault o.s.v.

Måste man vara billig som fård eller dyr som tex Bmw? Kan man inte vara mittemellan? Varför inte? Bygger man bara bilar som är vettiga och är värd säg 300-400000:- så kommer det alldeles säkert att finnas köpare.
Problemet hitills har ju varit att man haft knapert med resureser att få allt "som man vill" och man har haft en ägare som bara ser pengar och inte siktar tillräkligt på framtiden och på varumärkesbyggande.

Det kommer det säkert bli ändringar på nu med de nya ägarna som verkar klart mera intresserade av att "bygga bil" än vad de korkade jänkarna någonsin har varit.

M.V.H.


1 062 Inlägg
16 juni 2009
#288
Decibel skrev:
Helt rätt, för den "svenska etanolen" kommer från brasilien och görs på sockerrör.

Precis! Så nu slipper Brassarna få hål i tänderna  cool

Decibel skrev:
BlueBull skrev:
Undrar om dom ska köra på helt nytt system när det gäller utseennde motorer m.m

Nej, saab är fortfarande bundet i licenser gällande större delen av tekniken i bilarna.

Saab är lite som biltema... köper in andras grejjer, packar ihop i eget koncept och säljer.

Förutom att biltema lyckas göra det med vinst... varje år

Rent skitsnack från en som inte vet bättre?
-Saab har själva utvecklat mycket på bilarna, säkert mer än många andra.
De överladdade motorerna och E85 motorer (i alla GM bilar), de manuella växellådorna (både fem och sexväxlade), inredning, design, varit delaktiga tillsammans med de andra två i chassieutvecklingen och tom använder sig Saab till skillnad från många andra av sitt eget motorstyrsystem. Vem tror du har stått för krocksäkerheten på Epsilonplattformen? Vad mer ska man utveckla själv?
Jag skulle inte bli förvånad om hela elsystemet med CAN.bus m.m. även är utvecklat i Sverige.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (16 juni 2009)


4 001 Inlägg
16 juni 2009
#289
AndreasPlars skrev:
Rent skitsnack från en som inte vet bättre?
-Saab har själva utvecklat mycket på bilarna, säkert mer än många andra.
De överladdade motorerna och E85 motorer (i alla GM bilar), de manuella växellådorna (både fem och sexväxlade), inredning, design, varit delaktiga tillsammans med de andra två i chassieutvecklingen och tom använder sig Saab till skillnad från många andra av sitt eget motorstyrsystem. Vem tror du har stått för krocksäkerheten på Epsilonplattformen? Vad mer ska man utveckla själv?
Jag skulle inte bli förvånad om hela elsystemet med CAN.bus m.m. även är utvecklat i Sverige.

M.V.H.

Kan mycket väl vara så att SAAB har utvecklat mycket med motorer osv. men på uppdrag av GM som äger grejorna så det är där SAAB har problem, dom äger inte sina egna koncept.

Att SAAB använder sitt egna motorstyrsystem är frågan om det egentligen varit ekonomiskt försvarbart? tror jag inte.
CAN-bus är väl utvecklat av Bosch?

Sen som vanligt så tror alla inbitna märkesfolk att alla bilmärken uppfinner sitt egna hjul hela tiden, det är mängder med underleverantörer och legotillverkare som konstruerar och tar fram prototyper till bilindustrin

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 062 Inlägg
16 juni 2009
#290
Elda skrev:
saab har ju fan itne kommit med något eget sen ng900 kom -94

Håller med om att nyheterna från Saab har saknats i 15år typ pga bankrutt ägare men vad sjutton menar du med ng900? Saaben som aldrig borde ha tagits fram? Det var ingenting som var nytt på den förutom sensonic som aldrig blev någon hit. En av få felsatsningar från Saab egen sida.

M.V.H.


876 Inlägg
16 juni 2009
#291
AndreasPlars skrev:
Elda skrev:
saab har ju fan itne kommit med något eget sen ng900 kom -94

Håller med om att nyheterna från Saab har saknats i 15år typ pga bankrutt ägare men vad sjutton menar du med ng900? Saaben som aldrig borde ha tagits fram? Det var ingenting som var nytt på den förutom sensonic som aldrig blev någon hit. En av få felsatsningar från Saab egen sida.

M.V.H.

snarare fel från GMs sida som tvingade dem att utveckla på en vectra platta.


956 Inlägg
16 juni 2009
#292
lindell90 skrev:
AndreasPlars skrev:
Elda skrev:
saab har ju fan itne kommit med något eget sen ng900 kom -94

Håller med om att nyheterna från Saab har saknats i 15år typ pga bankrutt ägare men vad sjutton menar du med ng900? Saaben som aldrig borde ha tagits fram? Det var ingenting som var nytt på den förutom sensonic som aldrig blev någon hit. En av få felsatsningar från Saab egen sida.

M.V.H.

snarare fel från GMs sida som tvingade dem att utveckla på en vectra platta.

Var väl tillochmed en gammal Ascona plattform?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5392534.ab

1 214 Inlägg
16 juni 2009
#293
Jag personligen är lite rädd för att K kommer att köpa SAAB.
Ett senario är ju att K köper Saab, får lån från EIB och från Svenska Staten. I och med köpet får man en massa patent, den mest effektiva bilfabriken i europa, fungerande system och en himla massa kunnande. Betalningen, jag det betalar EIB och Svenska Staten, man får alltså betalt från för att köpa Saab. Eib ska ju ge 4.6 miljarder kr och svenska staten ca 5 miljarder kr. Alltså nästan 10 miljarder. Vad kostar Saab? 6 miljarder ville väl GM ha för Saab. Alltså 4 miljarder +.

Känns lite som om K är den fasad för diverse finansiärer som inte är rumsrena nog att visa sig intressenter för media. Detta ger ju att K inte är mer än vad Delorean var under 80-talet. En fasad för skumma finansiärer, som säkerligen inte tjänat sina pengar den helt lagliga vägen.


12 Inlägg
16 juni 2009
#294
det ska bli lyxbilar utav saab läste jag nyss i aftonbladet wink

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 juni 2009
#295
chrizz skrev:
Jaha, då var det officiellt då. Kan det bli något av Saab nu kanske?

Vad exakt menar du med det? Saab har alltid gjort mycket bra bilar och kommer toroligtvis även fortsätta med det. Däremot kan man hoppas på lite friare tyglar nu när det inte finns något hot inom koncernen samt att Christian & Co verkar vara vettiga

Rock'n Roll

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 juni 2009
#296
master_lars skrev:
Jag personligen är lite rädd för att K kommer att köpa SAAB.
Ett senario är ju att K köper Saab, får lån från EIB och från Svenska Staten. I och med köpet får man en massa patent, den mest effektiva bilfabriken i europa, fungerande system och en himla massa kunnande. Betalningen, jag det betalar EIB och Svenska Staten, man får alltså betalt från för att köpa Saab. Eib ska ju ge 4.6 miljarder kr och svenska staten ca 5 miljarder kr. Alltså nästan 10 miljarder. Vad kostar Saab? 6 miljarder ville väl GM ha för Saab. Alltså 4 miljarder +.

Känns lite som om K är den fasad för diverse finansiärer som inte är rumsrena nog att visa sig intressenter för media. Detta ger ju att K inte är mer än vad Delorean var under 80-talet. En fasad för skumma finansiärer, som säkerligen inte tjänat sina pengar den helt lagliga vägen.

Tagga ned med konspirationsteorierna, tror du på fullaste allvar att Koenigsegg sätter hela sitt rykte på spel för att några rika norrmän ska kunna roffa åt sig än mer stålar?

Christian von Koenigsegg har troligtvis lagt ned hela sin själ i sitt företag sedan starten -94 (säkert långt innan dess också). Jag tvivlar starkt på att man kör ned ett sådant företag i botten för "lite" pengar, nä tänk om

Rock'n Roll

956 Inlägg
16 juni 2009
#297
freddeeee skrev:
det ska bli lyxbilar utav saab läste jag nyss i aftonbladet wink

Fel fel fel.
PÅ TV4 sa dem att för att få köpa Saab måste man gå med på Saabs affärsplan. Det är att tillverka 130 000 bilar om året. Och GM och Saab hade lagt ner mycket tid på den, så därför skulle den följas.
Det hade till och med våran chef, MR. Von Koenigsegg sagt:D

OEM <3
6 957 Inlägg
16 juni 2009
#298
Glader9991 skrev:
freddeeee skrev:
det ska bli lyxbilar utav saab läste jag nyss i aftonbladet wink

Fel fel fel.
PÅ TV4 sa dem att för att få köpa Saab måste man gå med på Saabs affärsplan. Det är att tillverka 130 000 bilar om året. Och GM och Saab hade lagt ner mycket tid på den, så därför skulle den följas.
Det hade till och med våran chef, MR. Von Koenigsegg sagt:D

Det är vad media säger ja..
Men nu är ju affären klar, ska bli spännande detta smile

OEM <3

325 Inlägg
16 juni 2009
#299
läste nån stans att Volvo äger aktier i Koenigsegg, skulle vart nån betalning för vindtunnel hyra. stämmer det? isåfall äger ju volvo lite av saab snart ha ha


1 062 Inlägg
16 juni 2009
#300
Elda skrev:
kan ta årtal då, -94 kom kortmotorn med t5.5, det var det sista.

Jo, Trionic var ju en liten revolution på motorsidan men annars så kom ju Trionic året innan på 2,3T och speciellt mycket skiljer inte kör och förbrukningsmässigt mot en 9000 -93:a.
Ett par år senare vart ju 2,3t motorn vald till topp engine of the World i sin klass två år i rad. DET om något är vad jag skulle vilja se igen!

M.V.H.



Sök