2928
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

14 Inlägg
22 juni 2009
#401
Hoppas det satsas på Saab om Koenigsegg köper det. Tror Saab kommer bli ett av de ledande märkerna isåfall om Koenigsegg lyckas!

Saab 93 Aero 2.0 TS

OEM <3
6 957 Inlägg
22 juni 2009
#402
Ellertz skrev:
Bjork skrev:
TenZer skrev:

Audi RS? Det har väll tyvär BMWs M modeller som blivit måttstock i kategorin högpresterande personbilar. Dom fårnog se upp om vi går åt rätt håll cool

Rätta mig om jag har fel men varit inte Audi RS6 den sista extremvagnen som skulle komma från Audi?

Det har jag väldigt svårt att tro... Läser dagligen om nya extremmodeller som dom planerar börja tillverka. 

Men andå, den senaste RS6:an har 580 hk. Den dagen Saab tillverkar en bil med de effekterna så finns nog inte mänskligheten kvar....

Saab kommer aldrig bli en exklusiv biltillverkare med extrema modeller, oavsett vem som står för ägandet.

Nu mena inte jag att jämföra märken men enligt teknikens värld så var RS6 den sista extremvagnen som Audi släppte, dom har inga nya på ritbordet så att säga då dom tydligen satsar på miljö, vilket jag tror Audi kan/kommer lyckas bra med. smile

OEM <3

Norrlänning
1 453 Inlägg
23 juni 2009
#403
Mattias_J skrev:
Hoppas det satsas på Saab om Koenigsegg köper det. Tror Saab kommer bli ett av de ledande märkerna isåfall om Koenigsegg lyckas!

Saab har gått minus de senaste 10 åren, Koenigsegg har gåt minus de senaste åren de med.

Koenigsegg tillverkar 20 bilar per år, där snittpriset är 10 000 000Kr. 

Koenigsegg omsätter alltså 200 miljoner per år.

Försök räkna ut hur många år det tar att betala igen alla gamla skulder saab dragit på sig, innan dom kan börja satsa på att försöka utmana de redan stora premiumtillverkare. 

Synd att säga men jag tror aldrig saab kommer bli bättre än vad dom var på 90 talet nån gång. Vad talar egentligen för att dom kommer klara sig från en konkurs? 

Det första saab måste göra är att själva inse att Etanolen E85 inte är framtiden. Den dagen dom gör det har dom kommit långt på väg.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
23 juni 2009
#404
Bjork skrev:
Ellertz skrev:
Bjork skrev:

Rätta mig om jag har fel men varit inte Audi RS6 den sista extremvagnen som skulle komma från Audi?

Det har jag väldigt svårt att tro... Läser dagligen om nya extremmodeller som dom planerar börja tillverka. 

Men andå, den senaste RS6:an har 580 hk. Den dagen Saab tillverkar en bil med de effekterna så finns nog inte mänskligheten kvar....

Saab kommer aldrig bli en exklusiv biltillverkare med extrema modeller, oavsett vem som står för ägandet.

Nu mena inte jag att jämföra märken men enligt teknikens värld så var RS6 den sista extremvagnen som Audi släppte, dom har inga nya på ritbordet så att säga då dom tydligen satsar på miljö, vilket jag tror Audi kan/kommer lyckas bra med. smile

Då har teknikens värld fel...

Bara genom att googla 10 sek fick ja fram att dom satsar på bland annat RS3, RS5 och även en RS8.

Miljön har dom satsat länge på, men inte lyckats ordentligt... Det är väl på slutet dom tillsammans med VW presenterat några ledande dieslar.  big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

876 Inlägg
23 juni 2009
#405
Ellertz skrev:
Mattias_J skrev:
Hoppas det satsas på Saab om Koenigsegg köper det. Tror Saab kommer bli ett av de ledande märkerna isåfall om Koenigsegg lyckas!

Saab har gått minus de senaste 10 åren, Koenigsegg har gåt minus de senaste åren de med.

Koenigsegg tillverkar 20 bilar per år, där snittpriset är 10 000 000Kr. 

Koenigsegg omsätter alltså 200 miljoner per år.

Försök räkna ut hur många år det tar att betala igen alla gamla skulder saab dragit på sig, innan dom kan börja satsa på att försöka utmana de redan stora premiumtillverkare. 

Synd att säga men jag tror aldrig saab kommer bli bättre än vad dom var på 90 talet nån gång. Vad talar egentligen för att dom kommer klara sig från en konkurs? 

Det första saab måste göra är att själva inse att Etanolen E85 inte är framtiden. Den dagen dom gör det har dom kommit långt på väg.

Men det är inte bara koeningsegg som köpt Saab, det är finansiärer av olika nationalitet som är med i det också. Sen eftersom att dem är affärsmän så tror jag att dem vet vad dem gör. Dem måste ju se möjligheter med Saab för jag tror knappast att dem skulle köpa Saab bara för att dem tycker om Saab och vill vara snälla.


Inläggskritiker
990 Inlägg
23 juni 2009
#406
Rquired skrev:
Tvivlar starkt på att Saab har resurser eller kunskap att utveckla en "riktig sportbil"...

Nä presis dom kan göra moderna jaktplan men inte en sportbil ? idiot.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

2 924 Inlägg
23 juni 2009
#407
Detta tycker jag låter troligt att det var en stor av anledningen till Saab-köpet eftersom de redan visat upp en konceptbil...
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 598241.ece

QUANT:
http://www.automotorsport.se/news/17329 … t-elbilen/

~ Life is short, have FUN! ~

1 414 Inlägg
23 juni 2009
#408
Ellertz skrev:
Mattias_J skrev:
Hoppas det satsas på Saab om Koenigsegg köper det. Tror Saab kommer bli ett av de ledande märkerna isåfall om Koenigsegg lyckas!

Saab har gått minus de senaste 10 åren, Koenigsegg har gåt minus de senaste åren de med.

Koenigsegg tillverkar 20 bilar per år, där snittpriset är 10 000 000Kr. 

Koenigsegg omsätter alltså 200 miljoner per år.

Försök räkna ut hur många år det tar att betala igen alla gamla skulder saab dragit på sig, innan dom kan börja satsa på att försöka utmana de redan stora premiumtillverkare. 

Synd att säga men jag tror aldrig saab kommer bli bättre än vad dom var på 90 talet nån gång. Vad talar egentligen för att dom kommer klara sig från en konkurs? 

Det första saab måste göra är att själva inse att Etanolen E85 inte är framtiden. Den dagen dom gör det har dom kommit långt på väg.

Jag fattar inte hur du kan säga att E85 var en dålig deal? SAAB har tjänat otroligt stora summor pengar på detta,... vad grundar du dina kommentarer på för fakta??

och även du måste ju fatta att det inte är "K-egg" som faktiskt köper SAAB utan ett antal rika investerare som skapat ett nytt företag som heter "Koenigsegg Group" som köper SAAB. Själva sportbils-tillverkaren är bara en väldigt liten del i det hela.

Sen är även dina fakta om SAAB fel, företaget har aldrig officiellt gjort vinst, men det finns faktorer bakom det som journalister inte fattar ett skvatt om...

Tex, varje bil som såldes i USA (ca 30%) av produktionen, fick SAAB stå för produktionskostnaden men vinsten gick raka vägen in i GM. Opels förluster dumpades i SAAB för att svenska skatte-regler var bättre än tyska. Utvecklingskostnader på detaljer som hamnade i nya Opel Insignia stod SAAB för, men dom fick aldrig betalt för detta...

Ta reda på fakta innan du yttrar dig!
Senast redigerat av Founder (23 juni 2009)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

2 924 Inlägg
23 juni 2009
#409
Ellertz skrev:
Mattias_J skrev:
Hoppas det satsas på Saab om Koenigsegg köper det. Tror Saab kommer bli ett av de ledande märkerna isåfall om Koenigsegg lyckas!

Saab har gått minus de senaste 10 åren, Koenigsegg har gåt minus de senaste åren de med.

Koenigsegg tillverkar 20 bilar per år, där snittpriset är 10 000 000Kr. 

Koenigsegg omsätter alltså 200 miljoner per år.

Försök räkna ut hur många år det tar att betala igen alla gamla skulder saab dragit på sig, innan dom kan börja satsa på att försöka utmana de redan stora premiumtillverkare. 

Synd att säga men jag tror aldrig saab kommer bli bättre än vad dom var på 90 talet nån gång. Vad talar egentligen för att dom kommer klara sig från en konkurs? 

Det första saab måste göra är att själva inse att Etanolen E85 inte är framtiden. Den dagen dom gör det har dom kommit långt på väg.

Vet inte vilka tidningsartiklar du blivit lurad av men du verkar missa en hel del aktuell verklighet kring SAAB...

Sportbilstillverkaren Koenigsegg kommer inte finansiera Saab utan de kommer bara förstärka varumärket SAAB, finansieringen kommer utav det nybildade Koenigsegg Group som består av flera olika internationella finansiärer med starkt kapital och delvis stöd av EiB.

Läs denna artikel så kanske du ser hur positivt det ser ut istället för din otroligt negativa syn som bara återspeglar det falska negativa mediala sanningen istället för verkligheten som är nu;
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s … 7%5C342000

Angående Saabs E85 modeller BIOPOWER så har det varit Saabs GULDKO i några år nu och kommer så vara några år till, väldigt många andra biltillverkare följer ju dessutom efter med sina E85 varianter... och om du tror att Saab inte har mera framtidsprojekt i process utöver E85 så ska du nog inte spekulera alls mer eftersom din trovärdighet inte bygger på nån sanning alls nästan...

~ Life is short, have FUN! ~

371 Inlägg
23 juni 2009
#410
Huruvida e85 är bra eller icke kan ju diskuteras, men att det varit en bra grej för Saab att satsa på råder ingen tvekan om! Vi snackar ju om i sammanhanget obefintliga utvecklingskostnader, och att de var ensamma (?) om att kombinera e85 med sin turboteknik gav nog iaf ett litet lyft för varumärket om inte annat. Biopower låter ju rätt coolt trots allt smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Norrlänning
1 453 Inlägg
24 juni 2009
#411
Founder skrev:
Ellertz skrev:
Mattias_J skrev:
Hoppas det satsas på Saab om Koenigsegg köper det. Tror Saab kommer bli ett av de ledande märkerna isåfall om Koenigsegg lyckas!

Saab har gått minus de senaste 10 åren, Koenigsegg har gåt minus de senaste åren de med.

Koenigsegg tillverkar 20 bilar per år, där snittpriset är 10 000 000Kr. 

Koenigsegg omsätter alltså 200 miljoner per år.

Försök räkna ut hur många år det tar att betala igen alla gamla skulder saab dragit på sig, innan dom kan börja satsa på att försöka utmana de redan stora premiumtillverkare. 

Synd att säga men jag tror aldrig saab kommer bli bättre än vad dom var på 90 talet nån gång. Vad talar egentligen för att dom kommer klara sig från en konkurs? 

Det första saab måste göra är att själva inse att Etanolen E85 inte är framtiden. Den dagen dom gör det har dom kommit långt på väg.

Jag fattar inte hur du kan säga att E85 var en dålig deal? SAAB har tjänat otroligt stora summor pengar på detta,... vad grundar du dina kommentarer på för fakta??

och även du måste ju fatta att det inte är "K-egg" som faktiskt köper SAAB utan ett antal rika investerare som skapat ett nytt företag som heter "Koenigsegg Group" som köper SAAB. Själva sportbils-tillverkaren är bara en väldigt liten del i det hela.

Sen är även dina fakta om SAAB fel, företaget har aldrig officiellt gjort vinst, men det finns faktorer bakom det som journalister inte fattar ett skvatt om...

Tex, varje bil som såldes i USA (ca 30%) av produktionen, fick SAAB stå för produktionskostnaden men vinsten gick raka vägen in i GM. Opels förluster dumpades i SAAB för att svenska skatte-regler var bättre än tyska. Utvecklingskostnader på detaljer som hamnade i nya Opel Insignia stod SAAB för, men dom fick aldrig betalt för detta...

Ta reda på fakta innan du yttrar dig!

Jag grundar mina kommentarer på att väldigt många insatta personen har inset att E85 inte är "framtiden".
Det krävs så enormt mycket energi för att utvinna E85 att det inte lönar sig i längden. Den såkallade "svenskaetanolen" kommer från brasilianska sockerrör.

Visst har saab tjänat enorma pengar på biopower. Men då har 90% kommit
från sverige där etanolen har slagit igenom.  En biltillverkare av saab storlek kan inte satsa på en sån minimal marknad som lilla sverige.

Ta bara de stora världsledande märkenda som Toyota, BMW och VAG. Tror du dom skulle blivit så stora om dom enbart sålde på hemmamarknaden?

Jag själv har absolut inget emot saab, snarare tvärtom. ja håller på att kolla på en själv. Men ja tror inte att det kommer bli en sån succe som alla verkar tro.

Saab måste satsa på övriga världen, det är där pengarna finns. Det är ju därför det gått så dåligt de senaste åren. Exporten har varit minimal.

Saab måtste bli unika på nått sätt, det räcken inte att vara en i mängden. Satsa på att utveckla magnetstyrningen av kammarna, de kan bli något väldigt stort.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 414 Inlägg
24 juni 2009
#412
Ellertz skrev:
Founder skrev:
Ellertz skrev:

Saab har gått minus de senaste 10 åren, Koenigsegg har gåt minus de senaste åren de med.

Koenigsegg tillverkar 20 bilar per år, där snittpriset är 10 000 000Kr. 

Koenigsegg omsätter alltså 200 miljoner per år.

Försök räkna ut hur många år det tar att betala igen alla gamla skulder saab dragit på sig, innan dom kan börja satsa på att försöka utmana de redan stora premiumtillverkare. 

Synd att säga men jag tror aldrig saab kommer bli bättre än vad dom var på 90 talet nån gång. Vad talar egentligen för att dom kommer klara sig från en konkurs? 

Det första saab måste göra är att själva inse att Etanolen E85 inte är framtiden. Den dagen dom gör det har dom kommit långt på väg.

Jag fattar inte hur du kan säga att E85 var en dålig deal? SAAB har tjänat otroligt stora summor pengar på detta,... vad grundar du dina kommentarer på för fakta??

och även du måste ju fatta att det inte är "K-egg" som faktiskt köper SAAB utan ett antal rika investerare som skapat ett nytt företag som heter "Koenigsegg Group" som köper SAAB. Själva sportbils-tillverkaren är bara en väldigt liten del i det hela.

Sen är även dina fakta om SAAB fel, företaget har aldrig officiellt gjort vinst, men det finns faktorer bakom det som journalister inte fattar ett skvatt om...

Tex, varje bil som såldes i USA (ca 30%) av produktionen, fick SAAB stå för produktionskostnaden men vinsten gick raka vägen in i GM. Opels förluster dumpades i SAAB för att svenska skatte-regler var bättre än tyska. Utvecklingskostnader på detaljer som hamnade i nya Opel Insignia stod SAAB för, men dom fick aldrig betalt för detta...

Ta reda på fakta innan du yttrar dig!

Jag grundar mina kommentarer på att väldigt många insatta personen har inset att E85 inte är "framtiden".
Det krävs så enormt mycket energi för att utvinna E85 att det inte lönar sig i längden. Den såkallade "svenskaetanolen" kommer från brasilianska sockerrör.

Visst har saab tjänat enorma pengar på biopower. Men då har 90% kommit
från sverige där etanolen har slagit igenom.  En biltillverkare av saab storlek kan inte satsa på en sån minimal marknad som lilla sverige.

Ta bara de stora världsledande märkenda som Toyota, BMW och VAG. Tror du dom skulle blivit så stora om dom enbart sålde på hemmamarknaden?

Jag själv har absolut inget emot saab, snarare tvärtom. ja håller på att kolla på en själv. Men ja tror inte att det kommer bli en sån succe som alla verkar tro.

Saab måste satsa på övriga världen, det är där pengarna finns. Det är ju därför det gått så dåligt de senaste åren. Exporten har varit minimal.

Saab måtste bli unika på nått sätt, det räcken inte att vara en i mängden. Satsa på att utveckla magnetstyrningen av kammarna, de kan bli något väldigt stort.

Med tanke på EU's krav idag att 10% av allt bränsle som säljs ska vara miljö-vänligt, dvs icke olje-baserat bränsle ska ökas till 50% inom 10 år inser nog dom flesta att tyskarnas satsning på diesel är en dålig kortvarig lösning.

Märken som Renault, Peugeot, Audi, Vovlo, SAAB samt alla amerikanska märken satsar extrema pengar på etanol. Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol. Finland börjar nästa år (dom blandar i 10% i bensinen redan nu) och även Danmark kommer inom 2 år.

Jag reser runt väldigt mycket i världen i o med mitt jobb och har sett detta själv.

2020 finns krav från EU att varje bensin-mack i EU ska erbjuda ett alternativt bränsle och då kan man titta på vad det kostar för en bensinmack att installera en gas tank eller el-anläggning jämfört med vad det kostar att tömma sin 98 tank o hälla i etanol istället utan några modifikationer. Finns en stor fördel för Etanolen där...

Vad gäller tillverkning av etanol finns idag bakterie baserad tillverkning, GM är bland annat den ledande parten för detta projekt som redan finns i produktionsfas som inte kräver någon energi alls för att drivas, så även där har dina expert källor ingen koll på framtiden... Det är sant att dagens "Sverige-Etanol" kommer till största delen från Brasilien, men även i Västra Götaland finns det 3 etanolfabriker under uppstart med bakterie produktion, i Blekinge finns en sådan fabrik, så det kommer snart ske en inhemsk produktion i relativt stor skala.

Ett gott tips är att läsa tex pressmeddelanden från tex GM samt andra stora bil tillverkare och även kolla vad EU's framtida regelverk säger för att förstå varför bil-tillverkarna gör som dom gör...

Deras beslut är noga tagna och tyvärr måste jag säga att journalister som jag för övrigt tycker är bland de mest patetiska människor i denna värld inte har någon koll alls på vad de pratar om... kan bero på att de är bland de lägst utbildade dock mest inflytelserika människorna som någonsin funnits... Tyvärr smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

4 001 Inlägg
24 juni 2009
#413
Founder skrev:
Med tanke på EU's krav idag att 10% av allt bränsle som säljs ska vara miljö-vänligt, dvs icke olje-baserat bränsle ska ökas till 50% inom 10 år inser nog dom flesta att tyskarnas satsning på diesel är en dålig kortvarig lösning.

Märken som Renault, Peugeot, Audi, Vovlo, SAAB samt alla amerikanska märken satsar extrema pengar på etanol. Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol. Finland börjar nästa år (dom blandar i 10% i bensinen redan nu) och även Danmark kommer inom 2 år.

Jag reser runt väldigt mycket i världen i o med mitt jobb och har sett detta själv.

2020 finns krav från EU att varje bensin-mack i EU ska erbjuda ett alternativt bränsle och då kan man titta på vad det kostar för en bensinmack att installera en gas tank eller el-anläggning jämfört med vad det kostar att tömma sin 98 tank o hälla i etanol istället utan några modifikationer. Finns en stor fördel för Etanolen där...

Vad gäller tillverkning av etanol finns idag bakterie baserad tillverkning, GM är bland annat den ledande parten för detta projekt som redan finns i produktionsfas som inte kräver någon energi alls för att drivas, så även där har dina expert källor ingen koll på framtiden... Det är sant att dagens "Sverige-Etanol" kommer till största delen från Brasilien, men även i Västra Götaland finns det 3 etanolfabriker under uppstart med bakterie produktion, i Blekinge finns en sådan fabrik, så det kommer snart ske en inhemsk produktion i relativt stor skala.

Ett gott tips är att läsa tex pressmeddelanden från tex GM samt andra stora bil tillverkare och även kolla vad EU's framtida regelverk säger för att förstå varför bil-tillverkarna gör som dom gör...

Deras beslut är noga tagna och tyvärr måste jag säga att journalister som jag för övrigt tycker är bland de mest patetiska människor i denna värld inte har någon koll alls på vad de pratar om... kan bero på att de är bland de lägst utbildade dock mest inflytelserika människorna som någonsin funnits... Tyvärr smile

Detta är iofs. offtopic men du har faktafel lite överallt i ditt inlägg, man kan inte tömma en tank gjord för 98-oktan & hälla i E85, tror att man var tvungen att investera ca 1,5-2 miljoner för att få 1 pump med E85.
Har du någonsin sett en bensinmack bara byta skyltar på sina pumpar från 98 till E85?
De fabriker i Sverige som satsade och forskade/utvecklade den bakterie baserade tillverkningen av E85 har näst intill lagt ner projektet för det kommer aldrig att bli lönande.

Det är bara att inse att E85 INTE är framtiden, någon slags bränslecell, typ vätgas tror jag det är som blir framtiden, el är inte heller framtiden för bilar, iaf inte för landsbyggden, kanske funkar inne i städerna men våra elnät är nästan överbelastade idag och ska man dessutom lägga på belastning för en massa elbilar så kommer hela Sveriges stamnät få bytas ut.
Detta gäller inte bara Sverige utan i stort sett hela världen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2009
#414
Founder skrev:
Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol.

Det känns som du fått allt om bakfoten.

Jag skulle snarare lägga fram det så som att i Sverige har E85 funnits i 15år, de senaste två åren har det blivit en boom och man kan nu köpa E85 i varje stad.

Däremot USA vet i fasen. Jag är inblandad i en del motormappningar "over there" och jag såg inte röken av E85 när jag var över, inte heller de motorer som skall ge mycket pulver går att mappa på E85 just för att det går inte att få tag på över lag. Motorerna mappas för 95oktan, det är den vassaste soppa som finns på alla mackar så att säga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 924 Inlägg
24 juni 2009
#415
Ellertz skrev:
Founder skrev:
Ellertz skrev:
Saab har gått minus de senaste 10 åren, Koenigsegg har gåt minus de senaste åren de med.

Koenigsegg tillverkar 20 bilar per år, där snittpriset är 10 000 000Kr. 

Koenigsegg omsätter alltså 200 miljoner per år.

Försök räkna ut hur många år det tar att betala igen alla gamla skulder saab dragit på sig, innan dom kan börja satsa på att försöka utmana de redan stora premiumtillverkare. 

Synd att säga men jag tror aldrig saab kommer bli bättre än vad dom var på 90 talet nån gång. Vad talar egentligen för att dom kommer klara sig från en konkurs? 

Det första saab måste göra är att själva inse att Etanolen E85 inte är framtiden. Den dagen dom gör det har dom kommit långt på väg.

Jag fattar inte hur du kan säga att E85 var en dålig deal? SAAB har tjänat otroligt stora summor pengar på detta,... vad grundar du dina kommentarer på för fakta??

och även du måste ju fatta att det inte är "K-egg" som faktiskt köper SAAB utan ett antal rika investerare som skapat ett nytt företag som heter "Koenigsegg Group" som köper SAAB. Själva sportbils-tillverkaren är bara en väldigt liten del i det hela.

Sen är även dina fakta om SAAB fel, företaget har aldrig officiellt gjort vinst, men det finns faktorer bakom det som journalister inte fattar ett skvatt om...

Tex, varje bil som såldes i USA (ca 30%) av produktionen, fick SAAB stå för produktionskostnaden men vinsten gick raka vägen in i GM. Opels förluster dumpades i SAAB för att svenska skatte-regler var bättre än tyska. Utvecklingskostnader på detaljer som hamnade i nya Opel Insignia stod SAAB för, men dom fick aldrig betalt för detta...

Ta reda på fakta innan du yttrar dig!

Jag grundar mina kommentarer på att väldigt många insatta personen har inset att E85 inte är "framtiden".
Det krävs så enormt mycket energi för att utvinna E85 att det inte lönar sig i längden. Den såkallade "svenskaetanolen" kommer från brasilianska sockerrör.

Visst har saab tjänat enorma pengar på biopower. Men då har 90% kommit
från sverige där etanolen har slagit igenom.  En biltillverkare av saab storlek kan inte satsa på en sån minimal marknad som lilla sverige.

Ta bara de stora världsledande märkenda som Toyota, BMW och VAG. Tror du dom skulle blivit så stora om dom enbart sålde på hemmamarknaden?

Jag själv har absolut inget emot saab, snarare tvärtom. ja håller på att kolla på en själv. Men ja tror inte att det kommer bli en sån succe som alla verkar tro.

Saab måste satsa på övriga världen, det är där pengarna finns. Det är ju därför det gått så dåligt de senaste åren. Exporten har varit minimal.

Saab måtste bli unika på nått sätt, det räcken inte att vara en i mängden. Satsa på att utveckla magnetstyrningen av kammarna, de kan bli något väldigt stort.

Jo visst behöver Saab nåt mera unikt och de har haft och har många projekt som skulle kunna bli just det om det inte varit för bromsklossen GM som inte låtit Saab utveckla sina planer eftersom det skulle kunna missgynna deras strategi och ekonomiresultat för de inhemska GM-bilmärken...
GM har även med vilje lagt över massa förlustresultat på Saab från andra GM-bilmärken eftersom det är billigare att redovisa förlust i Sverige/Europa än USA.

På dig låter det som Saab-ingenjörerna är inkompetenta och bara sitter och rullar tummarna samt kollar lite vad grannen vill ha för options på sin bil... Det är mycket du inte vet för att uttala dig så mycket som du gör!

~ Life is short, have FUN! ~

2 924 Inlägg
24 juni 2009
#416
kolvas skrev:
Founder skrev:
Med tanke på EU's krav idag att 10% av allt bränsle som säljs ska vara miljö-vänligt, dvs icke olje-baserat bränsle ska ökas till 50% inom 10 år inser nog dom flesta att tyskarnas satsning på diesel är en dålig kortvarig lösning.

Märken som Renault, Peugeot, Audi, Vovlo, SAAB samt alla amerikanska märken satsar extrema pengar på etanol. Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol. Finland börjar nästa år (dom blandar i 10% i bensinen redan nu) och även Danmark kommer inom 2 år.

Jag reser runt väldigt mycket i världen i o med mitt jobb och har sett detta själv.

2020 finns krav från EU att varje bensin-mack i EU ska erbjuda ett alternativt bränsle och då kan man titta på vad det kostar för en bensinmack att installera en gas tank eller el-anläggning jämfört med vad det kostar att tömma sin 98 tank o hälla i etanol istället utan några modifikationer. Finns en stor fördel för Etanolen där...

Vad gäller tillverkning av etanol finns idag bakterie baserad tillverkning, GM är bland annat den ledande parten för detta projekt som redan finns i produktionsfas som inte kräver någon energi alls för att drivas, så även där har dina expert källor ingen koll på framtiden... Det är sant att dagens "Sverige-Etanol" kommer till största delen från Brasilien, men även i Västra Götaland finns det 3 etanolfabriker under uppstart med bakterie produktion, i Blekinge finns en sådan fabrik, så det kommer snart ske en inhemsk produktion i relativt stor skala.

Ett gott tips är att läsa tex pressmeddelanden från tex GM samt andra stora bil tillverkare och även kolla vad EU's framtida regelverk säger för att förstå varför bil-tillverkarna gör som dom gör...

Deras beslut är noga tagna och tyvärr måste jag säga att journalister som jag för övrigt tycker är bland de mest patetiska människor i denna värld inte har någon koll alls på vad de pratar om... kan bero på att de är bland de lägst utbildade dock mest inflytelserika människorna som någonsin funnits... Tyvärr smile

Detta är iofs. offtopic men du har faktafel lite överallt i ditt inlägg, man kan inte tömma en tank gjord för 98-oktan & hälla i E85, tror att man var tvungen att investera ca 1,5-2 miljoner för att få 1 pump med E85.
Har du någonsin sett en bensinmack bara byta skyltar på sina pumpar från 98 till E85?
De fabriker i Sverige som satsade och forskade/utvecklade den bakterie baserade tillverkningen av E85 har näst intill lagt ner projektet för det kommer aldrig att bli lönande.

Det är bara att inse att E85 INTE är framtiden, någon slags bränslecell, typ vätgas tror jag det är som blir framtiden, el är inte heller framtiden för bilar, iaf inte för landsbyggden, kanske funkar inne i städerna men våra elnät är nästan överbelastade idag och ska man dessutom lägga på belastning för en massa elbilar så kommer hela Sveriges stamnät få bytas ut.
Detta gäller inte bara Sverige utan i stort sett hela världen.

Jag tror att det blandas ihop lite här...
Visst E85 må inte vara framtiden, det kan vara som du säger nån typ av bränslecell, typ vätgas... Men de närmsta 10-15 åren så kommer E85 vara framgångsrikt tills att en eller flera nya säkra driftsystem har utvecklats därefter och sedan kommer E85 inte försvinna över en natt heller... bensin & diesel kommer vi också ha i många år till.

Vi kommer nog få se väldigt många olika drivmedel i framtiden, ingen enskild härskare som bensin varit i många år.

Biltillverkare och andra forskning- och utvecklingsenheter måste jobba väldigt mycket parallellt med nya olika driftsystem och drivmedel (inkl E85) och det tänket har även Saab.

Lite lektyr i ämnet
http://www.baff.info/background_spread_ … ubpage=USA

~ Life is short, have FUN! ~

1 414 Inlägg
24 juni 2009
#417
kolvas skrev:
Founder skrev:
Med tanke på EU's krav idag att 10% av allt bränsle som säljs ska vara miljö-vänligt, dvs icke olje-baserat bränsle ska ökas till 50% inom 10 år inser nog dom flesta att tyskarnas satsning på diesel är en dålig kortvarig lösning.

Märken som Renault, Peugeot, Audi, Vovlo, SAAB samt alla amerikanska märken satsar extrema pengar på etanol. Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol. Finland börjar nästa år (dom blandar i 10% i bensinen redan nu) och även Danmark kommer inom 2 år.

Jag reser runt väldigt mycket i världen i o med mitt jobb och har sett detta själv.

2020 finns krav från EU att varje bensin-mack i EU ska erbjuda ett alternativt bränsle och då kan man titta på vad det kostar för en bensinmack att installera en gas tank eller el-anläggning jämfört med vad det kostar att tömma sin 98 tank o hälla i etanol istället utan några modifikationer. Finns en stor fördel för Etanolen där...

Vad gäller tillverkning av etanol finns idag bakterie baserad tillverkning, GM är bland annat den ledande parten för detta projekt som redan finns i produktionsfas som inte kräver någon energi alls för att drivas, så även där har dina expert källor ingen koll på framtiden... Det är sant att dagens "Sverige-Etanol" kommer till största delen från Brasilien, men även i Västra Götaland finns det 3 etanolfabriker under uppstart med bakterie produktion, i Blekinge finns en sådan fabrik, så det kommer snart ske en inhemsk produktion i relativt stor skala.

Ett gott tips är att läsa tex pressmeddelanden från tex GM samt andra stora bil tillverkare och även kolla vad EU's framtida regelverk säger för att förstå varför bil-tillverkarna gör som dom gör...

Deras beslut är noga tagna och tyvärr måste jag säga att journalister som jag för övrigt tycker är bland de mest patetiska människor i denna värld inte har någon koll alls på vad de pratar om... kan bero på att de är bland de lägst utbildade dock mest inflytelserika människorna som någonsin funnits... Tyvärr smile

Detta är iofs. offtopic men du har faktafel lite överallt i ditt inlägg, man kan inte tömma en tank gjord för 98-oktan & hälla i E85, tror att man var tvungen att investera ca 1,5-2 miljoner för att få 1 pump med E85.
Har du någonsin sett en bensinmack bara byta skyltar på sina pumpar från 98 till E85?
De fabriker i Sverige som satsade och forskade/utvecklade den bakterie baserade tillverkningen av E85 har näst intill lagt ner projektet för det kommer aldrig att bli lönande.

Det är bara att inse att E85 INTE är framtiden, någon slags bränslecell, typ vätgas tror jag det är som blir framtiden, el är inte heller framtiden för bilar, iaf inte för landsbyggden, kanske funkar inne i städerna men våra elnät är nästan överbelastade idag och ska man dessutom lägga på belastning för en massa elbilar så kommer hela Sveriges stamnät få bytas ut.
Detta gäller inte bara Sverige utan i stort sett hela världen.

När jag talade med en av inköparna från Preem vad gäller E85 konvertering menade hon att konverteringen av tanken kunde göras rakt av, det var endast fråga om en del få gummipackningar som eventuellt skulle behöva bytas. I Trollhättan bytte nästan alla ut sina 98 tankar mot E85 mer eller mindre över natt...

Vad gäller tillgängligheten på E85 i USA är det bara att titta på försäljningssiffrorna, cnn publiserade dessa för ett antal veckor sedan.

Flyget har experimenterat med bränsleceller i nästan 40 år och man har aldrig lyckats hitta nån hållbar lösning, jag tror inte att bilvärlden med sina begränsade resurser kommer göra några stora framsteg där...

Man har även experimenterat med vätgas för drivning av flygplans motorer men det är helt enkelt för farligt att bära med sig, Airbus som är världens största flygplanstillverkare går nu mot GTL (gas-to-liquid) bränsle men även dom anser att den mest hållbara lösningen är ett alkohol baserat bränsle...
Senast redigerat av Founder (24 juni 2009)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
24 juni 2009
#418
torpis skrev:
Founder skrev:
Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol.

Det känns som du fått allt om bakfoten.

Jag skulle snarare lägga fram det så som att i Sverige har E85 funnits i 15år, de senaste två åren har det blivit en boom och man kan nu köpa E85 i varje stad.

Däremot USA vet i fasen. Jag är inblandad i en del motormappningar "over there" och jag såg inte röken av E85 när jag var över, inte heller de motorer som skall ge mycket pulver går att mappa på E85 just för att det går inte att få tag på över lag. Motorerna mappas för 95oktan, det är den vassaste soppa som finns på alla mackar så att säga.

Jag har flera vänner som jobbar och bor i USA och tankar E85, det finns gott om pumpar, en snabb sökning på nätet ger flera bilder som de här:

http://img.groundspeak.com/waymarking/4a5b943b-216d-41af-a80a-53d35ef14fad.jpg
http://66.160.188.111/.ee9a933/cmd.233/enclosure..ee9a934

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 150 Inlägg
24 juni 2009
#419
[/img]http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=lelleal&cat=26175&image=69321[/img]
För er som tvivlar på saab wink
Senast redigerat av lelleal (24 juni 2009)


876 Inlägg
24 juni 2009
#420
lelleal skrev:
[/url]http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=lelleal&cat=26175&image=69321[/url]
För er som tvivlar på saab wink

tyvärr så funkar inte bilden hmm



Sök