3739
Sök

dumpventil på SAAB 9000 2.3T

119 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
#1
Undrar om jag kan ha en öppen dump på min 9000 -97 2,3 t eller om jag måste ha återcirkulerande???? vill ju ha ettt jävla ljud i den....smile

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

1 453 Inlägg
Rörpulare
1 453 Inlägg
18 april 2006
#3
vet dock inte om du har en lmm i den eller inte tror dock att du ahr de och de som kan hända då är att de kna bli lite för lite luft som e anpassad för den soppa mängd datorn räknar fram och då blir för fet blandning dock är de nått man inte känner av iaf inte ja i de bilar ja suttit i me öppen dump me bilar me lmm men så klart är de öppen du ska köra me om du vill ha ett maffit ljud lycka till kommentera gärna om nått e fel:)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

119 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
#4
ok... lmm vad är det...

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

Ölbryggare
339 Inlägg
18 april 2006
#5
Den som läser på vet att T5 motorer inte har ngn luftmassemätare, vilket även syns om man öppnar på locket...Så det är fritt fram att beställa en öppen..Funkar KANON!


119 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
#6
ok då får set nog bli en fet öppen då...smile

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

Ölbryggare
339 Inlägg
18 april 2006
#7
jimbo_83 skrev:
ok då får set nog bli en fet öppen då...smile

Låter bra det, men du kan alltid prova med använda orginalet som öppen ventil först om du vill prova på bara..är ju gratis som sagt..En petflaska kan användas som tratt...


119 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
#8
jaha det funkar att göra om orginalet... men håller inte i längden va???

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

Ölbryggare
339 Inlägg
18 april 2006
#9
Den håller förmodligen längre än motorn, men saken är den att den inte låter exakt lite grymt som en distinkt kolvdump. Däremot tycker jag du ska prova att plugga återcirkulationshålet på insugsröret till turbon och låta orginaldumpen dumpa atmosfäriskt för att se hur det låter.
Tycker du det låter bra kan man kanske nöja sig med det så länge man inte har en bil som laddar över 1,5 bar.

Orginaldumpen sitter ju redan där och kostar bara 300 om den råkar bli slapp...


119 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
#10
mmm ska fixas ikväll tack för all hjälp...

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

5 710 Inlägg
19 april 2006
#11
...dock tycker jag du skall komplettera med något filtrerande på original AV:s pip om du skall göra lösningen permanent.
Den kan i vissa lägen stå öppen när du har vacum i insuget vilket gör att motorn "andas" igenom AV:n.
Små filter finns för endamålet och duger om det inte är enorma mängder som skall "dumpas" bort t.e. vid trim av den högre graden.

MVH Jonas
..............

119 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
#12
Ok skall kolla...

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

119 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
#13
jonTe skrev:
...dock tycker jag du skall komplettera med något filtrerande på original AV:s pip om du skall göra lösningen permanent.
Den kan i vissa lägen stå öppen när du har vacum i insuget vilket gör att motorn "andas" igenom AV:n.
Små filter finns för endamålet och duger om det inte är enorma mängder som skall "dumpas" bort t.e. vid trim av den högre graden.

var kan mna få tag på ett fint filter till det???

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

53 Inlägg
19 april 2006
#14
Speedparts har vevhusventilationsfilter som går utmärkt!

119 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
#15
ja ok tänkte på något sånt filter men visste inte om det skulle funka men det låter ju fin fint...smile

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

119 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
#16
Erra007 skrev:
Speedparts har vevhusventilationsfilter som går utmärkt!

dom har ju ett gjort för dumpen..blir perfa det...

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

53 Inlägg
19 april 2006
#17
jimbo_83 skrev:
Erra007 skrev:
Speedparts har vevhusventilationsfilter som går utmärkt!

dom har ju ett gjort för dumpen..blir perfa det...

Jaså de va som fan! Hitta inget sånt när ja köpte mitt filter! Men vevhus funka oxå.. Men nu är den dumpen undanlagd i någon hylla.

119 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
#18
Erra007 skrev:
jimbo_83 skrev:
Erra007 skrev:
Speedparts har vevhusventilationsfilter som går utmärkt!

dom har ju ett gjort för dumpen..blir perfa det...

Jaså de va som fan! Hitta inget sånt när ja köpte mitt filter! Men vevhus funka oxå.. Men nu är den dumpen undanlagd i någon hylla.

ok... någon som vet vad fan det har för funktion med återcirkulerande dump eftersom det är dit satt??? spelar det någon roll på någe vis???

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

5 710 Inlägg
20 april 2006
#19
Den är återcirkulerande för att det inte är alla som vill sitta och lyssna på en frustande ventil så fort gasen släpps.
Din bil såldes -97 med inrikning familjebil/tjänstebil och min gissning är att det är få som hade gillat ljudet av en öppen "dump", de flesta hade nog undrat vad felet på bilen var.....

Skall man hårddra det så är det nog inte ens lagligt att nytillverka en bil med öppen AV då det är lag på sluten vehusventilation.
Med öppen dump blir det inte ett slutet luftsystem......
Detta är inget du behöver bry dig om nu utan du kan glatt hänga dit ditt filter och pysa runt smile

MVH Jonas
..............

21 Inlägg
20 april 2006
#20
angående dumpventil kan jag har det på min saab 900 utan TURBO



Sök