4311
Sök

Fungerar det med 100w glödlampor till helljuset?

1 050 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#21
larsson.m skrev:
Risken finns att bränna reflektorn om man har högre watt än normalt.
Jag har kört med 80/100w lampor i en del bilar och det har funkat bra för mig.

i min gamla vento så mätte jag strömmen vid lamporna, hade 12v när bilen var igång vid lampan, på batteriet var det 14,3volt. Drog nya kablar och kopplade in ett relä så det blev 14,3v även vid lamporna. Det blev mycket bättre ljus efter det.

Har efter det mätt volten på en del bilar och sett att det skiljer rätt mycket på en del, så ibland hjälper nya kablar för att få bättre ljus.

ett xenonkit från tex vvme.com kostar inte så mycket och lyser mycket bra, så köp ett sånt till helljuset! Du kommer inte ångra dig. Finns en del billiga kit på tradera oxå.
Ett bättre val än halogen och ingen risk att bränna reflektorn.

Störst risk att bränna reflektorn är väl om du har ljuset på och står stilla..
När du rullar så kyler väl vinden lite.

Jag har en extern ställbar laddregulator till generatorspänningen, så spänningen kommer inte att understiga 14,4v. Vad som däremot oroar mig med helljusets originalkablage, är att det endast är avsäkrat till 7,5A per sida (totalt 15A) 100wattarna trivs nog bäst med 30A. Frågan är om originalkablaget kanske redan har tillräcklig area? de ser faktist rätt så grova ut. Finns det någon här som vet rätt kabelarea för 15A avsäkring? (per sida) Räknar man iså fall kabelarean inkl ytterhöljet? eller bara skalade kardeler?
Senast redigerat av E-30 (30 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

219 Inlägg
25 juli 2009
#22
I=P/U då får du framm hur mycket ström det drar.Sedan så kan du ju alltid känna på kablarna.
http://www.lundberg-lagerstedt.se/ohm/

Kostar att ligga på topp


Sök