3107
Sök

Husvagns semester till riksgränsen tips om sevärdigheter på vägen samt fiske

739 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
hej hej alla glada
funderar på att ta med familjen på en liten tripp till norr .
har aldrig själv vart längre än åre ,så ja skulle vilja ha tips på sevärdigheter och aktiviterer man kan roa sig med. och även bra campingar kanske någon på vägen som skulle vilja guida sin hemtrakt det gäller bara norr om östersund.
ja planerar att åka v31 utgår från kisa östergötland och målet är riksgränsen
dit resa vill ja åka genom inlandet och hemresan planerar ja att åka kusten ner e4.an

1 948 Inlägg
29 juni 2009
ingen dålig semester ni ska ut på måste jag säga smile kan dessvärre inte tipsa om några bra sevärdheter på vägen upp... men var själv uppe vid riksgränen för ganska många år sen nu, men hyrde ivarje fall varsin cykel och cyklade på en gammal rallarstig (har för mig att dom kallade den det) hur fint som helst var det, går självklart även lika bra att gå där.

Sen ta sittliften upp på toppen i björkliden (e nästan 100 på att det hette så) är också riktigt fint. Låg resturang där uppe med riktigt fin utsikt. ligger för övrigt kanske 5-10 mil innan riksgränsen.

739 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
baltis skrev:
ingen dålig semester ni ska ut på måste jag säga smile kan dessvärre inte tipsa om några bra sevärdheter på vägen upp... men var själv uppe vid riksgränen för ganska många år sen nu, men hyrde ivarje fall varsin cykel och cyklade på en gammal rallarstig (har för mig att dom kallade den det) hur fint som helst var det, går självklart även lika bra att gå där.

Sen ta sittliften upp på toppen i björkliden (e nästan 100 på att det hette så) är också riktigt fint. Låg resturang där uppe med riktigt fin utsikt. ligger för övrigt kanske 5-10 mil innan riksgränsen.

tack för tipset, det måste vi prova björkliden ja får söka lite på google ..vill har mer!!!

Elektriker
40 Inlägg
30 juni 2009
Storhogna SPA anläggning på vägen upp kanske?
passera vemdalen skidshop och gå på en liten shopping runda!?
Senast redigerat av J-Johansson (30 juni 2009)

527 Inlägg
30 juni 2009
Jag är väl lite lokalpatriot och rekommenderar ett stopp i min hemby vuollerim smile finns ett ganska häftigt militärfort där som man kan kika på www.victoriafortet.se och ett stenålersmuseeum om man är på det humöret www.vuollerim6000.se

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå

fotointresserad
2 307 Inlägg
30 juni 2009
Ganska lång resa så för att få något att göra längs vägen och få en anledning till en bensträckare så skulle jag rekommendera något som kallas för geocahing (Om du har en GPS vill säga). Skattjakt med gps, lär finnas en hel del längs din resväg skulle jag tro och de brukar ofta vara placerade vid ställen som kan vara värda att se dessutom. Kika in på www.geocaching.com om det verkar intressant.

7 100 Inlägg
1 juli 2009
ang fiska.så kan du stanna till i ljusne,gävleborgs län och fiska lite lax smile
finns camping där ochså precis brevid älven.

sen har du även en camping i vallvik(7 km ifrån ljusen,ja bor där) som ligger precis brevid havet.där kan du även fiska havsöring,kostar inget att fiska där heller smile

sen har du axmar brygga,en havskrog i de underbara kusten smile,läs mer om de här:
http://www.axmarbrygga.se/

nå mer du undrar övcer så hojta till smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

739 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
bmx skrev:
ang fiska.så kan du stanna till i ljusne,gävleborgs län och fiska lite lax smile
finns camping där ochså precis brevid älven.

sen har du även en camping i vallvik(7 km ifrån ljusen,ja bor där) som ligger precis brevid havet.där kan du även fiska havsöring,kostar inget att fiska där heller smile

sen har du axmar brygga,en havskrog i de underbara kusten smile,läs mer om de här:
http://www.axmarbrygga.se/

nå mer du undrar övcer så hojta till smile

låter riktigt intressant har funderingar på att förlänga semestern med en vecka så man hinner med lite utan att stressa.
det får bli på hemvägen det där tror ja

alla andra förslag är med bra så mkte tips som möjligt vill ja ha så att man kan planera en trevlig och bekväm resa.
det är ju en bit inget man kör på en dag //agadiffen
Senast redigerat av agadiffen (1 juli 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 juli 2009
Ang Laxfiske (utöver det vi pratat om via PM) så finns det ju möjlighet att stanna i Jockfall där det cirkulerar stora laxar. Senast i början av veckan så sågs en 149cm lång lax i laxtrappan (kamerabevakat)
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a … id=4974205

Kanske bara ett sätt att locka fiskare, men who cares.. det är ruggigt fint där!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 juli 2009
Gäller att ha ögonen öppna o läsa alla skyltar för ibland stor det så det syns knappt.
Höga kusten är fint o finns en o annan ställe att se.
Bergslagen är ganska intressant också, Nora, Engelsberg mm om du är intresserad av gruv o hytte miljö.

Sök