Kör själv visserligen sugmotor, men oavsett. Monterade en H kam för några dagar sedan, funkar fint. Ju vassare kam, ju dåligare på låga varv. Hade original M innan det, sjuk skillnad. Om du byter till en vass kam kommer du märka ryckig och ojämn gång på låga varv (halvgas på låga varv = "kängurubensin"), men å andra sidan ett helt annat drag över ca 3 t varv. Istället för massa oljud så drar den faktiskt upp till varvspärren och väl så det. Kom kanske upp i 160 med min 240 förr, innan det lät som allt skulle rasa ihop, nu kom jag upp i 170 på trean och ökade fortfarande i bra takt, skulle tippa den tar 210-220 nu. Extraktorn och planad topp gör sitt till också. Men en sak att tänka på om du byter från M eller A kam till en "extrem" H eller K eller KG6 eller högre; dom kammarna har helt andra lyft än den som sitter i din topp nu, dvs lyfter ventilerna mycket längre så du måste byta skims på ventillyftarna. På min H kam var skillnaden så stor att även om vi bytte alla skims från runt 3.95 - 4.05 mm original till det tunnaste man får tag på fabriksproducerat 3.25 mm så var det inte nog, ventilerna låg fortfarande på. Vi var tvungna att svarva ner sätena på lyftarna några tiondelar och dessutom slipa ner skimsen. Du bör ha ca 0.25 mm spel på insug och 0.35 mm på avgas. Mer = onödigt glapp och slitage. Mindre = för lite utrymme när det blir varmt och allt utvidgar sig = ventilerna kommer inte att kunna stänga sig helt = brända ventiler i bästa fall.
Sök förvrigt i forumet, finns en tråd ngnstans där dom skriver registret, lyft m.m. på alla volvo orgiginalkammar