2238
Sök

Delningsfilter till koax.? (snabb svar)

130 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Tjenare är inte så super-insatt i dethär med ljud än, så frågan kanske är helt *** * *****, Behöver man/ska/ KAN man ha delningfilter till koax. högtalare? Tänker som till

Har sett man man har det till Kit-system?..

Kicker KS650 6,5 tum
Senast redigerat av MrMums (1 juli 2009)

2 665 Inlägg
1 juli 2009
Koaxial är ju en enklare modell oftast. Det brukar bara sitta en konding på diskanten. Vilket betyder 6db till diskanten. men inget på mellanregistret.

Finare koaxialer kan ha en riktigt filter.

Ja alla högtalare låter bättre med filter.
Senast redigerat av Rickard-v (1 juli 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
1 juli 2009
MrMums skrev:
Tjenare är inte så super-insatt i dethär med ljud än, så frågan kanske är helt *** * *****, Behöver man/ska/ KAN man ha delningfilter till koax. högtalare? Tänker som till

Kicker KS650 6,5 tum

polaren har ettpar  dls koaxialer  där sitter de delningsfilter men  då kosta dom ju  1800 kr:P  å de tycker då jag e dyrt för  koaxialer:P

88 Inlägg
26 januari 2010
...en fråga ang delningsfilter till 6x9or.  har ett ett elektroniskt delningsfilter till basens steg, tänkte koppla på ett steg till på detta som driver 6x9orna fram.
Men frågan är, måste jag klippa kablarna till mellanregistret och diskanten?

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

2 665 Inlägg
26 januari 2010
Tänkte du koppla nästa steg på samma kablar som går till bassteget???

Då blir det bara bas i 6x9. (nej du behöver inte klippa några kablar,om jag förstod dig rätt)

Eller hur tänkte du?

88 Inlägg
27 januari 2010
Rickard-v skrev:
Tänkte du koppla nästa steg på samma kablar som går till bassteget???

Då blir det bara bas i 6x9. (nej du behöver inte klippa några kablar,om jag förstod dig rätt)

Eller hur tänkte du?

japp. ett delningsfilter till båda stegen. ska ha ett 4"+1" kit fram med, så att det inte bara blir bas.
wink

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

2 665 Inlägg
27 januari 2010
Vad är det för filter du pratar om? aktivt antar jag?
Vilken modell?
Ska du ha 2filter eller 1st. Oftast har man en låda med 2 utgångar. highpass ut (Till framsystem) o lowpass ut (till bas).

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2010
MrMums skrev:

Kicker KS650 6,5 tum

Vitsen med ett delningsfilter i kitsystem är ju att dela upp frekvenserna mellan dom olika högtalarna (diskanten ska bara spela höga frekvenser och midbasen/mellanregistret dom lägre). Även i koaxialer finns "delningsfilter", men som Rickard sa så består det oftast bara av en kondensator som sitter monterad under diskanten. Det du kan komplettera med om du vill är ett högpassfilter så att koaxialerna inte behöver spela ända ner till 20Hz (vilket dom sällan klarar).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

88 Inlägg
28 januari 2010
Rickard-v skrev:
Vad är det för filter du pratar om? aktivt antar jag?
Vilken modell?
Ska du ha 2filter eller 1st. Oftast har man en låda med 2 utgångar. highpass ut (Till framsystem) o lowpass ut (till bas).

ett aktivt filter. har som du säger high och low, men ska använda enbart low så att 6x9orna bara spelar bas. därför undrade jag om jag ska klippa kablarna till mellan och diskant. vill ju in te att dom ska spela bas.

mvh

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

2 665 Inlägg
28 januari 2010
Men 6x9 spelar bara bas oavsett om diskanten är inkopplad. Det finns ju bara basljud i kabeln till högtalaren eftersom du har filtrerat bort allt annat i det aktiva filtret.

Så du har en bas låda som spelar bas o sedan vill du ha bara bas i 6x9 också??
Om det är så, så fattar jag inte varför, du har ju redan högtalare som spelar bas.
Senast redigerat av Rickard-v (28 januari 2010)

88 Inlägg
29 januari 2010
Rickard-v skrev:
Men 6x9 spelar bara bas oavsett om diskanten är inkopplad. Det finns ju bara basljud i kabeln till högtalaren eftersom du har filtrerat bort allt annat i det aktiva filtret.

Så du har en bas låda som spelar bas o sedan vill du ha bara bas i 6x9 också??
Om det är så, så fattar jag inte varför, du har ju redan högtalare som spelar bas.

mitt 4"+1" kit och 6x9orna ska sitta fram och 12" basen ska ligga i skuffen. 4"+1" kit ska gå på huvudenheten, 6x9orna på ett steg och 12" på ett steg. Anledningen att jag vill ha bara bas i 6x9orna
är att jag vill ha mer bas fram.

Så frågan jag ville ha svar på är: Kommer mellan och diskant spela bas eller inte??

mvh
Senast redigerat av MSR_VOLVO (29 januari 2010)

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 januari 2010
Mellan och diskantelementen i 6x9orna kan omöjligt spela bas då ljudet till dom är filtrerat, så du kan vara lugn. Men du kan ju ändå om du vill plocka lös bryggan dom sitter i för att få lite bättre flöde framför baskonen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

88 Inlägg
29 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
Mellan och diskantelementen i 6x9orna kan omöjligt spela bas då ljudet till dom är filtrerat, så du kan vara lugn. Men du kan ju ändå om du vill plocka lös bryggan dom sitter i för att få lite bättre flöde framför baskonen.

ok. ska kika på hur den sitter fast. kanske bkir snyggare utan, vem vet:D

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

Sök