4275
Sök

Fick bara 1 nyckel till en beg bil på en autoriserad bilförsäljare!

157 Inlägg
5 juli 2009
Lemon skrev:
Hamilton skrev:
Finns det bara 1-nyckel så är det ju inte mycket att göra.

Finns hur mkt som helst att göra då smile

Mitt tips är att fixa en ny nyckel samt "ta bort" den nyckel som saknas, be märkesverkstad gå in och programmera in nycklar som finns och ta bort borttappade nycklar.

Hade bara 1 nyckel till min bil när jag köpte den men fixade en ny och tog bort den borttappade nyckeln. Jobbar på märkesverkstad så det hela kostade mej 184kr då med inslipning av ny nyckel inräknad. smile en bra stöldförsäkring kan man säga om man vill slippa försäkringsstrul vid stöld.

Så ska de gå till enligt egen erfarenhet /Peter

122 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Residence skrev:
Xioz skrev:
Hej

Jag undrar vad det är som gäller!

Köpte en bil (2006) hos en auktoriserad bilförsäljare. När man hämtar bilen så får man enbart 1 nyckel? Reagerade på detta och tog upp det det ska väll alltid ingå 2 st nycklar?

Vad tycker ni? vad gäller i denna situation? jag viste inte om att det enbart var 1 nyckel förens jag fick bilen o papprena var på skrivna. Säljaren vi köpte bilen av var på semester så de skullle kontakta oss när han kommer tillbaka..

Vad kan man kräva en ny nyckel så man vet garanterat att den inte har nån nyckel på vift?

om det är en av dina onlinevolvos så kan du ta med bilen till bilia och nolla antalnycklar, därefter lägga till den du har. dvs. har någon stulit en nyckel tidigare så är den borttagen.

Hej

Ne det är inte mina online volos det e en annan bil en Kia Picanto 1,1 EX! Fick bara 1 nyckel efter vi skrivit på papprena! lite snopet! a det är bara en sa han! Jaha.... Vi ifrågasätte detta. SOm sagt ska släljaren efter semestern ringa tillbaka till oss.

Tycker om han inte har upplyst oss om dettta innan försäljning bör de stå för 1 nyckel.

What you doing?

122 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Lemon skrev:
linuslinje skrev:
Lurigt, är det någon som VET vad som gäller ang skyldigheter osv vid företagsälj?

Är det en BRA seriös större firma fixar dom 2 nycklar precis som det ska vara, vill dom inte fixa nya nycklar ens bör man leta efter en annan bil på ANNAN verkstad.

För mej personligen finns bara 2 alternativ när man köper bil:

Alt1: Köp privat och gör en chansning om du har pengar till ett privatköp.

Alt2: Köp på stor firma, gärna märkesverkstad som är MRF ansluten dock är det ju till lite högre pris än privat men finns ju också möjlighet till kredit. Dock är detta seriösa firmor som håller det dom lovar.

Köpte på märkes verkastad. Så  hoppas att de löser det! en nyckel till en Kia lär juh inte kosta mycket.

What you doing?

122 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Jolle87 skrev:
hmm låter väldigt konstigt, men en fråga bara varför gör du en tråd 3år efter att du har köpt bilen? Varför tog du inte tag i det här när du köpte bilen och fixade det på en gång?
Men det borde ju kunna gå att avprogrammera nycklen hos Volvo. Sen att de fixar en ny nyckel och programmerara dessa två nycklar. Har köpte ett par bilar där det bara funnits en nyckel men då är det gamla bilar så då har man ju lite förståelse. Men när det gäller lite nyare bilar så ska man vara uppmärksam. Men om man öppnar med nyckel går inte larmet på bilen då? Eller personen som har den andra nycklen om det nu är någon som den sista nycklen, kan bara öppna bilen och göra vad han vill sen eller? Isåfall skulle man ju nästan behöva byta ut alla lås på bilen hmm

Hej

nämnade inte att den var mina volos :smile  Det är en ny Kia Picanto 1.1 EX !!! Hoppas att återförsäljaren löser detta smidigt.

What you doing?

196 Inlägg
6 juli 2009
Minst två nycklar borde medfölja, skulle dock kräva en komplett uppsättning nycklar (servicenycklar osv. om det finns till Kia).

Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt iaf. Håll oss uppdaterade.
Senast redigerat av Gemini__ (6 juli 2009)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

29 Inlägg
6 juli 2009
Varför har du väntat i 3 år? (som någon skrev) du skrev ju att du köpte bilen 2006.  Nu är det väl inte stor chans att du kommer få fler nycklar. Så är det en 3 år gammal bil eller är det en nyare?

122 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Midskogs skrev:
Varför har du väntat i 3 år? (som någon skrev) du skrev ju att du köpte bilen 2006.  Nu är det väl inte stor chans att du kommer få fler nycklar. Så är det en 3 år gammal bil eller är det en nyare?

Om du läser lite längre upp så förstår du vad det handlar om smile  Det är inte till mina volos! Sen är det till en beg bil inte till en ny... Läs bättre !

What you doing?

Allfixare
1 475 Inlägg
6 juli 2009
Xioz skrev:
Jolle87 skrev:
hmm låter väldigt konstigt, men en fråga bara varför gör du en tråd 3år efter att du har köpt bilen? Varför tog du inte tag i det här när du köpte bilen och fixade det på en gång?
Men det borde ju kunna gå att avprogrammera nycklen hos Volvo. Sen att de fixar en ny nyckel och programmerara dessa två nycklar. Har köpte ett par bilar där det bara funnits en nyckel men då är det gamla bilar så då har man ju lite förståelse. Men när det gäller lite nyare bilar så ska man vara uppmärksam. Men om man öppnar med nyckel går inte larmet på bilen då? Eller personen som har den andra nycklen om det nu är någon som den sista nycklen, kan bara öppna bilen och göra vad han vill sen eller? Isåfall skulle man ju nästan behöva byta ut alla lås på bilen hmm

Hej

nämnade inte att den var mina volos :smile  Det är en ny Kia Picanto 1.1 EX !!! Hoppas att återförsäljaren löser detta smidigt.

Här har du ju skrivit att det är en ny kia...

Egenföretagare
999 Inlägg
6 juli 2009
Jag hade blivit rätt förbannad på säljaren faktiskt, han var ju uppenbarligen medveten om det. Stå på dig och kräv att du ska ha en nyckel till, och hänvisa till ditt försäkringsbolags krav.

Och även om man kodar om nycklarna så det inte går att starta kan man ju fortfarande låsa upp bilen och låsa upp rattlåset utan problem.

Nu kanske en Kia Picanto 1.1 inte är det mest stöldbergärliga, men får försäkringsbolaget för sig att det är något fuffens eller ser sin chans att slippa betala ersättning kan det bli en lång process.
Senast redigerat av weeeman (6 juli 2009)

122 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
fish skrev:
Xioz skrev:
Jolle87 skrev:

Hej

Här har du ju skrivit att det är en ny kia...

Fast i rubriken står det Beg!!! smile Menade Ny i stallet...

What you doing?

122 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
jo ska stå på mig lite

What you doing?

Sök