3485
Sök

Köpråd: sommarbil V8 cab/targa

4 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej

Är sugen på att köpa en sommarbil till nästa sommar. Vilkoret är 4-sits, cab eller targa samt en mullrande V8!

Har börjat kolla mer på följande modeller:

Camaro Z28
Camaro Iroc-Z28
Camaro RS
Pontiac Firebird
Pontiac Trans Am

Men jag har i stort sett ingen aning om vad som skiljer de olika modellerna åt. Någon som har mer koll på detta så vore tips och råd väldigt välkomna! Även andra råd om rolig sommarbil med lite muller och himmel...

/Shootking
Senast redigerat av shootking (8 juli 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juli 2009
#2
De olika Camaro-bilarna är väl bara olika motorer och trimningsgrad, där IROC är värst om jag inte minns fel? Firebird och Trans am är två olika modeller, vad som skiljer dem åt lämnar jag åt någon mer insatt att förklara smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Skaune
8 juli 2009
#3
shootking skrev:
Hej

Är sugen på att köpa en sommarbil till nästa sommar. Vilkoret är 4-sits, cab eller targa samt en mullrande V8!

Har börjat kolla mer på följande modeller:

Camaro Z28
Camaro Iroc-Z28
Camaro RS
Pontiac Firebird
Pontiac Trans Am

Men jag har i stort sett ingen aning om vad som skiljer de olika modellerna åt. Någon som har mer koll på detta så vore tips och råd väldigt välkomna! Även andra råd om rolig sommarbil med lite muller och himmel...

/Shootking

Hej! kul att du siktar på en jänkebil! Mitt tips e att alltid skaffa en Camaro/trans am med 350 tpi, alltså en 5,7 liters V8 med inspruting, brukar undvika TBI:in som är ett mellanting mellan förgasare och isprutning! 350 tpi motorerna har en effekt på 225-245 hk och härstammar från corvetten fast med 10 hk mindre.
RS =rally sport är ite lika snygg i mitt tycke utrustad med 15" däck och har ite samma bromsar och fjädring som Iroc modellerna. 350in går inte heller att få med manuell utan alla är automat TH700R4.
finns hur mycket som helst att skriva om detta bilar! men satsa på en Camaro IROC Z28 eller Trans Am GTA87 och uppåt! kika gärna under mina gamla bilar så kan du se hur läcker en svart GTA kan vara! wink

4 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#4
Axor skrev:
Mitt tips e att alltid skaffa en Camaro/trans am med 350 tpi, alltså en 5,7 liters V8 med inspruting, brukar undvika TBI:in som är ett mellanting mellan förgasare och isprutning! 350 tpi motorerna har en effekt på 225-245 hk och härstammar från corvetten fast med 10 hk mindre.
RS =rally sport är ite lika snygg i mitt tycke utrustad med 15" däck och har ite samma bromsar och fjädring som Iroc modellerna. 350in går inte heller att få med manuell utan alla är automat TH700R4.
finns hur mycket som helst att skriva om detta bilar! men satsa på en Camaro IROC Z28 eller Trans Am GTA87 och uppåt! kika gärna under mina gamla bilar så kan du se hur läcker en svart GTA kan vara! wink

Snygg bil du har!

225-245hk skriver du. Det låter lite lite i mina öron, men det kanske räcker på en bakhjulsdriven sommarbil. Har kört framhjulsdrivet nu i 15 år så jag har väl glömt bort hur det är när bakdäcken skriker... :-)

Automat är självklart val för mig. Pontiac är nog förstahandsval. Får sikta på Trans-Am alternativt Iroc. Tack för dina tips, har du fler köptips mottages de tacksamt!!!

Mvh Shootking

www.klockren.nu
476 Inlägg
8 juli 2009
#5
En annan trevlig sommarbil är ju mustang, de hade jag köpt om jag va ute efter sommarbil med v8:a tongue

Men smaken är ju som baken..smile

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

2 118 Inlägg
8 juli 2009
#6
Iroc z-28 är ju så äckligt snygg så det finns inte! tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
8 juli 2009
#7
Det skiljer en hel del angående, årsmodellerna, själv har jag haft både nyare camaro och trans am även en iroc-z , så har hunnit lära mig en hel del om dessa modellerna. RS är oftast med 6a i iallfall, vad det gäller 93-02, och tidigare med 6a eller 305 tbi modellen, vilken jag tycker du ska passa dig lite för att köpa,  min personliga åsikt.

Irocen  fanns 85-89, skulle själv sikta på en 87-89 där, helst 89 då det a sista iroc modellen samt bilen bla hade större orinal bromsar bak mm. Och se till att hitta en 350tpi, fanns endast med automat, står sig bra i värde , och med sina 245 orginal hästar kommer du inte bli besviken, då du aldrig får glömma bort vridmomentet i dessa maskiner, går inte jämföra med andra bilar med liknanade antal hästar.

Hör gärna av dig om du har funderingar på något mer. För mer info rekkomenderar jag följande sida.
http://www.camaro.nu/1_8_Generation-3.html

V8 - 4 Life

1 723 Inlägg
8 juli 2009
#8
med 450nm i vrid så skjuter det på väldigt bra med TPIn må jag säga smile

135 Inlägg
8 juli 2009
#9
Varför skriver alla bara om 3-generationen, finns ju både äldre och nyare modeller med cab och targa!
Kolla in www.tacs.nu också. Du vill inte ha någon mustang då, finns väldigt många cabbar, tycker nästan att mustang cab är billigare än coupe när det kommer till nittiotalarna. 

Men sedan vet ju alla att Trans Am är bäst! wink
Senast redigerat av thunderbolt (8 juli 2009)


Skaune
8 juli 2009
#10
thunderbolt skrev:
Varför skriver alla bara om 3-generationen, finns ju både äldre och nyare modeller med cab och targa!
Kolla in www.tacs.nu också. Du vill inte ha någon mustang då, finns väldigt många cabbar, tycker nästan att mustang cab är billigare än coupe när det kommer till nittiotalarna. 

Men sedan vet ju alla att Trans Am är bäst! wink

Efter gen. 3 blev bilarna all för tråkiga i mit tycke iaf! ok en trans am av 02ans årsmodelle inte fel, men de modera tar udden av jänkebilen!

4 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#11
Mrjockos skrev:
Hör gärna av dig om du har funderingar på något mer. För mer info rekkomenderar jag följande sida.
http://www.camaro.nu/1_8_Generation-3.html

Grym sida, där står det mycket att läsa! Finns det månne någon liknande sida för Pontiacs olika årsmodeller???

/Shootking

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
9 juli 2009
#12
Av de modeller du nämner låter det som de är tredje generationens f-body du är ute efter.
Jag kan rekommendera efterföljaren från 93-02. Har själv haft 4st cabbar, 3 med LT1 v8 och nu sist med LS1 V8, vill du ha lite extra klipp så är det 98 och framåt som gäller med LS1 från corvette.
Nedan min 00a som jag importerade från Usa och hade förra året, driftsäkra bilar som de sällan är nåt större fel på.

http://i156.photobucket.com/albums/t19/turboyougurt/tran2liten.jpg
Senast redigerat av Niklasw (9 juli 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
9 juli 2009
#13
Jag valde också mellan Camaro IROC, Camaro z28 från 98- och Trans Am. Du ser ju vad det blev smile

Och jag är riktigt nöjd big_smile Finns inget bättre att plocka av taket, gasa på och höra V8:an vrååla =P

I do it my way

135 Inlägg
9 juli 2009
#14
shootking skrev:
Mrjockos skrev:
Hör gärna av dig om du har funderingar på något mer. För mer info rekkomenderar jag följande sida.
http://www.camaro.nu/1_8_Generation-3.html

Grym sida, där står det mycket att läsa! Finns det månne någon liknande sida för Pontiacs olika årsmodeller???

/Shootking

Om du vill läsa engelska finns denna: http://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Firebird
Det finns säkert bättre och sämre sidor.

Du vill ha targa så rekommenderar jag dig att titta in 2-generationens Firebirds och Trans Am (från årsmodell -76 och framåt), de hade targa som tillval, jag vet inte om en Camaro hade detta vid denna tiden?
En -77 Bandit Trans Am slår det mesta!

http://media.motortopia.com/files/3572/vehicle/45c3f66a3dd92/ta_back.jpg

Du har dock inte sagt vilken prisklass du rör dig i, för en Bandit är ju ganska dyr jämfört med en standard 3-gen...


4 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#15
thunderbolt skrev:
Du har dock inte sagt vilken prisklass du rör dig i, för en Bandit är ju ganska dyr jämfört med en standard 3-gen...

Prisklass under 100...

135 Inlägg
13 juli 2009
#16
shootking skrev:
thunderbolt skrev:
Du har dock inte sagt vilken prisklass du rör dig i, för en Bandit är ju ganska dyr jämfört med en standard 3-gen...

Prisklass under 100...

Då kanske en 2-gen targa blir svårt, när det gäller firebird i alla fall!
Men det är bara ut och söka, en 3-gen är ju inga problem och en 4-gen kan du också hitta för den delen, om du vill ha det...



Sök