2604
Sök

Bild på min bil på blocket

88 Inlägg
12 juli 2009
axza skrev:
IROC skrev:
Det beror på.

En bild som du tagit som är "unik" har du upphovsrätt till, men bilder tagna på tex en bilträff där andra fotografer kan ta liknande bilder har man inte samma rätt till.

Du har ingen rätt att ta en bild JAG tagit på din bil och sedan använda den utan att jag ger dig klartecken.. smile bara så du vet.. finns inga "allmänna" fotografer som spottar ut bilder alla får använda..

1. Vad är det för skillnad på upphovsrättslagens ”fotografiska verk” och ”fotografiska bilder”?
Svar: När den gamla fotolagen upphörde i slutet av 1993 och fotografier togs in i upphovsrättslagen valde lagstiftaren att dela in fotografier i två kategorier; fotografiska verk och fotografiska bilder. Fotografiska verk är upphovsrätsligt skyddade verk som är likställda med andra bildkonstverk, filmverk, musikverk och litterära verk. Fotografiska bilder är skyddade i upphovsrättslagen i något mer begränsad omfattning. I lagförarbetena framgår det att fotografiska bilder är det som återfinns i semester- eller familjealbum, dvs. bilder som vem som helst har tagit. Omvänt innebär det att fotografiska verk skapas i första hand av professionella fotografer. För att ett fotografi vidare ska kallas för fotografiskt verk krävs det att två fotografer oberoende av varandra vid ungefär samma tidpunkt inte har skapat likadana fotografier. Om det har skett är fotografierna inte fotografiska verk, utan istället fotografiska bilder.

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
21 juli 2009
discokapten skrev:
Nu över till lite grov generalisering:

Ni laddar alla hem musik som ni inte betalar för, även fotograferna som grinar över upphovsrätt, kultur ska vara gratis ffs!

Går ju alltid definiera kultur också

Bilar är en kultur, får jag då ta din bil, och dra en sväng med utan din tillåtelse? Det är ju stöld och du kommer bli fly förbannad och göra en polisanmälan på det. Dels för det är din bil och för du har lagt ner pengar och tid på på din bil.

Om du stjäl en bild av mig (även om den är digital) så är det också stöld.
Och i mitt fall så har jag lagt ner ca 35 000kr på min kamera utrustning.
Kommer inom nästa sommar lägga ut 17 000kr på ETT objektiv. sam ca 18 000kr på ett nytt kamerahus. För att få bättre bilder, vill jag då att någon ska sno den bilden jag har lagt ut så mycket pengar och tid på? Nej....

Jag betalar för min musik (Spotify)
Jag tar betalt för mina bilder.
Även om jag fotar för Garaget. så har ingen medlem här inne rätt till att ta bilden och lägga upp under sin bil utan tillåtelse från mig. Det hade varit en annan sak om Chrizz hade betalat oss som fotar för Garaget en stor summa pengar, så Gorg köper rättigheterna till bilderna, då är det Garaget som får göra i princip vad som helst med bilderna (beror ju på överrenskommelse)

Sitter i Spanien nu, men när jag kommer hem så ska jag fakturera en "modell" för hon använder bilder som hon har fått godkännande om hon lägger till en viss text under varje bild. dock failade hon på detta på en del bilder. Även att jag skrev till henne att jag utan problem fakturerar henne om hon inte lägger till texten.
Hon kommer säkert bli sur och tvär. men hon har gjort en stöld som jag var snäll och inte brydda mig om, sen bröt hon även Överenskommelsen mellan oss.

Jag har varit för snäll mot folk ang detta då jag tycker det är kul att folk vill använda mina bilder, Men kommer bli hårdare och utan förvarning eventuellt ploppar det ner en faktura från mitt företag.
Senast redigerat av MadeByMe (21 juli 2009)

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

191 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
JonR skrev:
Norde skrev:
JonR skrev:
Ja inte blir man bestulen på nåt iallafall, som man garanterat skulle bli på fälgarna om man lämnade dom på gräsmattan mitt i natten!smile Jag förstår bara inte allvaret kring det hela.. det är ju liksom ingen nakenbild på en själv som har blivit stulen från ens egen dator direkt.. Det är en bild som nån har tagit(som förövrigt fanns utlagt och helt tillgänglig för vem som helst) och satt i sin annons för att visa hur en R-vinge ser ut som han säljer.. Det var ju inte så att han låtsades att det var hans bil eller nåt.. Nog för att jag kanske har fel enligt upphovsrättslagen(som troligen inte skapades av en anledning att nån lånat en bild till en blocket annons för att visa hur en vinge ser ut) men vafan kom igen... Fattar inte vad det är att hoppa i taket över...

Som jag har uppfattat TS så handlar det inte om bilden i sig utan mest principen och det är det som jag har förståelse för.. (något många andra tydligen inte verkar ha.)

Och det jag vill med det jag skrivit är att folk ska få en större förståelse för att det inte bara är att plocka bilder hur som helst "bara för att det ligger på internet." Jag tycker att alla verkar ta alldeles för lätt på bilder och fotografers roll öht, som att det de gör inte skulle vara värt någonting utan att folk anser att de ska ha tillgång till deras verk som de själva vill.

Det spelar ingen roll om en bild ligger utlagd så att vem som helst kan se den på internet, det är fortfarande fel att bara ta bilden och använda utan att fråga upphovsmannen. Du säger själv att du inte förstår allvaret i det hela och det är just det jag menar. För många är fotona en persons jobb och hur känns det om någon kommer och bara tar något du har använt och slitet med ett tag? Likna det med något arbete du själv har gjort t.ex med bilen. Skulle inte du bli upprörd om någon snodde något för att använda det själv? (Nu gäller det väl kanske inte själva blocket-bilden men generaliserar lite stort för att ni ska förstå.)

Som någon annan skrev, vem har inte en kamera i dagens samhälle? Tycker jag ser kameror vart man än vänder sig, vare sig det är vanliga kompakter, systemare eller mobilkameror.. Hur svårt är det att ta en egen bild?

Nej jag förstår verkligen inte allvaret.. gör det verkligen inte mer nu heller! Det handlar om en sketen bild som vem som helst hade kunnat tagit på vilken volvo som helst(för den ser ut som vilken som helst) så jag förstår inte poängen förutom att inte ha så speciellt mycket annat viktigt att bry sig om så man orkar lägga ner energi på en sån här småsak! Han har inte "snott" den! Den låg ute på internet för allmän beskådning! Och det är fortfarande BARA EN BILD! En bild som vilken bild som helst! Det är inget som har nåt som helst värde för nån annan än han som tagit den... Förutom att beskriva en detalj som i detta fall.. Och är man så himla rädd om saker o ting så lämnar man inte ut det till allmän beskådning och allmän tillgänglighet! Så jäkla löjligt så det inte är sant...

Säger du samma sak till en någon som fått sin bil stulen eller sönderslagen då eller?

Och för det första är det inte vilken volvo som helst. Tror inte jag sett någon som liknar min konstigt nog du. För det andra så har killen i fråga visst stulit bilden. Återigen, säg samma sak till någon som blivit av med sin bil.. "Nej dom har inte stulit din bil, den stod här för allmän beskådning på parkeringen så det är ditt fel." Låter inte riktigt rätt du.. ja gode gud vissa har väldigt svårt att förstå personligt värde, lag och rätt.
Senast redigerat av Lotec (30 juli 2009)

Åttafemti R

3 259 Inlägg
30 juli 2009
Lotec skrev:
Säger du samma sak till en någon som fått sin bil stulen eller sönderslagen då eller?

Och för det första är det inte vilken volvo som helst. Tror inte jag sett någon som liknar min konstigt nog du. För det andra så har killen i fråga visst stulit bilden. Återigen, säg samma sak till någon som blivit av med sin bil.. "Nej dom har inte stulit din bil, den stod här för allmän beskådning på parkeringen så det är ditt fel." Låter inte riktigt rätt du.. ja gode gud vissa har väldigt svårt att förstå personligt värde, lag och rätt.

Ne röda 850 ser man ju inte varje dag..................................

Vadå stulit?!?!?!? Exakt VAD har du blivit AV med??smile

Alltså hur kan du jämföra det med nåt sådant?? Det är ju knappast jämförbart med att få sin bil stulen eller sönderslagen.. helt puckat att ens tycka att det är samma sak.. Jämför det såhär istället: Om du sätter upp en affisch med en bild på din bil mitt på stan, och sen nästa dag är det någon som har tagit ett kort med sin kamera på den affischen och sedan sättit upp fotot av din affisch på sitt hus för allmän beskådning! Mycket o bry sig om liksom.. Känns som att det finns viktigare saker i livet än att ägna sin energi på istället för att snyfta om att nån har kopierat en bild som man självmant lagt ut på internet och som MAN VET att VEM SOM HELST kan kopiera utan minsta bekymmer..
Senast redigerat av JonR (30 juli 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

191 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Din jämförelse var ju ännu bättre... Ingen som tagit kort på min bil och använder sitt egna kort, utan dom har stulit själva kortet från mig. Är det verkligen så svårt att fatta? För att få dig förstå så spelar det ingen roll vilken jävla bil det är vilket du har hakat upp dig på. Men du verkar ju se röda 850R som ser exakt likadana ut som min varje dag. Alla bilder jag tar får inte förekomma i kommersiella syften utan mitt godkännande. Dom får dock använda dom hur som helst om mitt namn eller hemsida sätts ut, men fortfarande inte i vinst syfte. Så MIN bil eller MIN bild har inte på blocket att göra om inte jag lagt ut det där eller gett mitt godkännande.

Åttafemti R

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
30 juli 2009
Hahha, jag trodde att den här tråden var död för längesen.

Lotec: Sluta grina, stäm honom/henne för brott mot upphovsrättslagen, använd gärna en skärmdump som bevisning men spela inte heller några nerladdade verk skyddade av upphovsrätten eller kolla inte på senaste filmen ifrån piratebay osv.

Var glad för att någon vill använda din bild istället, finns värre saker att bli arg över.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

191 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
discokapten skrev:

Lotec: Sluta grina, stäm honom/henne för brott mot upphovsrättslagen, använd gärna en skärmdump som bevisning men spela inte heller några nerladdade verk skyddade av upphovsrätten eller kolla inte på senaste filmen ifrån piratebay osv.

Var glad för att någon vill använda din bild istället, finns värre saker att bli arg över.

Problemet är ur världen för länge sen.. Försöker bara få vissa som har svårt att koppla att det INTE är tillåtet. Glad eller inte har inte med saken att göra..

Åttafemti R

erixon89
30 juli 2009
Lotec skrev:
discokapten skrev:

Problemet är ur världen för länge sen.. Försöker bara få vissa som har svårt att koppla att det INTE är tillåtet. Glad eller inte har inte med saken att göra..

Vill bara tillägga att det är en sjukt snygg bild annars:)

3 259 Inlägg
30 juli 2009
Lotec skrev:
Din jämförelse var ju ännu bättre... Ingen som tagit kort på min bil och använder sitt egna kort, utan dom har stulit själva kortet från mig. Är det verkligen så svårt att fatta? För att få dig förstå så spelar det ingen roll vilken jävla bil det är vilket du har hakat upp dig på. Men du verkar ju se röda 850R som ser exakt likadana ut som min varje dag. Alla bilder jag tar får inte förekomma i kommersiella syften utan mitt godkännande. Dom får dock använda dom hur som helst om mitt namn eller hemsida sätts ut, men fortfarande inte i vinst syfte. Så MIN bil eller MIN bild har inte på blocket att göra om inte jag lagt ut det där eller gett mitt godkännande.

Jag förstår precis vad du menar.. det är därför jag tycker det är så löjligt!smile Det är ingen som har stulit ett endaste dugg.. Eller har din bild försvunnit från hemsidan? Killen kopierade ditt foto för att visa hur en vanlig simpel R vinge ser ut.. big deal...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

191 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
JonR skrev:
Lotec skrev:

Jag förstår precis vad du menar.. det är därför jag tycker det är så löjligt!smile Det är ingen som har stulit ett endaste dugg.. Eller har din bild försvunnit från hemsidan? Killen kopierade ditt foto för att visa hur en vanlig simpel R vinge ser ut.. big deal...

lol

Åttafemti R

Sök