discokapten skrev:
Nu över till lite grov generalisering:
Ni laddar alla hem musik som ni inte betalar för, även fotograferna som grinar över upphovsrätt, kultur ska vara gratis ffs!
Går ju alltid definiera kultur också
Bilar är en kultur, får jag då ta din bil, och dra en sväng med utan din tillåtelse? Det är ju stöld och du kommer bli fly förbannad och göra en polisanmälan på det. Dels för det är din bil och för du har lagt ner pengar och tid på på din bil.
Om du stjäl en bild av mig (även om den är digital) så är det också stöld.
Och i mitt fall så har jag lagt ner ca 35 000kr på min kamera utrustning.
Kommer inom nästa sommar lägga ut 17 000kr på ETT objektiv. sam ca 18 000kr på ett nytt kamerahus. För att få bättre bilder, vill jag då att någon ska sno den bilden jag har lagt ut så mycket pengar och tid på? Nej....
Jag betalar för min musik (Spotify)
Jag tar betalt för mina bilder.
Även om jag fotar för Garaget. så har ingen medlem här inne rätt till att ta bilden och lägga upp under sin bil utan tillåtelse från mig. Det hade varit en annan sak om Chrizz hade betalat oss som fotar för Garaget en stor summa pengar, så Gorg köper rättigheterna till bilderna, då är det Garaget som får göra i princip vad som helst med bilderna (beror ju på överrenskommelse)
Sitter i Spanien nu, men när jag kommer hem så ska jag fakturera en "modell" för hon använder bilder som hon har fått godkännande om hon lägger till en viss text under varje bild. dock failade hon på detta på en del bilder. Även att jag skrev till henne att jag utan problem fakturerar henne om hon inte lägger till texten.
Hon kommer säkert bli sur och tvär. men hon har gjort en stöld som jag var snäll och inte brydda mig om, sen bröt hon även Överenskommelsen mellan oss.
Jag har varit för snäll mot folk ang detta då jag tycker det är kul att folk vill använda mina bilder, Men kommer bli hårdare och utan förvarning eventuellt ploppar det ner en faktura från mitt företag.