3672
Sök

Undrar lite om japseblås.

79 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Hejsan. Jag är sugen på att köpa ett japseblås till min bil. Det jag undrar är om det ska svetsas på eller fästas på något sätt. Och varifrån ska man sätta den. Är det från orginalljuddämparen bak eller??

Är mycket tacksam för svar.

Evolution
1 627 Inlägg
22 april 2006
jag tog ett stålband runt med en list i till upphägningen

Fäll ner pungen och landa

727 Inlägg
22 april 2006
bäst är nog (om du dessutom vill ha mer ljud) att kapa org slutburken och eventuellt ersätta med rör (om det behövs) sen på med japsburken och sedan foga ihop skarvarna med svets eller med avgasklämmor och muffar, inte allt för svårt, bra om du känner nån med svets för att få det bäst!
Se bara till att röret/burken hamnar mot underredet, då blir de illaljudande vibrationer samt att grejerna kan ta skada.

Lycka till å kör hårt!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

dARKiE
5 031 Inlägg
22 april 2006
Jag tog bort bakre dämparen och ersatte med simons sportdämpare sen utblåset på den.. blev en del kapande och svetsande dock..  Jag rekomenderar ju ialf att svetsa ihop så det blir tätt.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

79 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Ok men sitter det bra där läcker inte från röret från avgas till dämparen??

79 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Sen har jag också en fråga till. Nu vet jag inte exakt hur många tum mitt orginalavgasrör är på (Det kan inte vara många) Men måste man inte ha nån sorts adapter från orginalröret till dämparen för att de flesta jag har kollat på ligger på 2.5 tum vid monteringssidan och sen kanske det man ser från bilen kanske ligger på 3, 4 tum. Eller passar det direkt eller

Evolution
1 627 Inlägg
22 april 2006
mackan845 skrev:
Sen har jag också en fråga till. Nu vet jag inte exakt hur många tum mitt orginalavgasrör är på (Det kan inte vara många) Men måste man inte ha nån sorts adapter från orginalröret till dämparen för att de flesta jag har kollat på ligger på 2.5 tum vid monteringssidan och sen kanske det man ser från bilen kanske ligger på 3, 4 tum. Eller passar det direkt eller

finns adapter att köpa på tex mekonomen

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
22 april 2006
oftast har du "knappt" 2'tum original (som jag har).
Du köper helt enkelt en "adapter" exempel på mekonomen, som är från 2tum till 2,5'tum, eller 3 tum beroende på vilken dämpare du köper..
Sen går det att bara ta bort sissta dämparen och antingen som endel skriver här att bara köra med en avgasklämma.

Risken finns ju dock som sagt att det kanske inte blir helt tätt, oftast blir det det dock för rören går ju i "varandra".. Men vill du behålla dämparen rekommenderas svettsning, det tar inte mer än 10minuter för en van svettsare att fixa sånt här.

Sen kommer man ju som sagt till själva upphängningen, något som jag tyckte var bökigt..
Lyckades dock vinkla dämparen så att original upphängningen gick att använda. Körde med ett stålband som en annan kille gjort över, och sen en form av "metallplatta", eller liknande mellan dessa två upphängningar så håller sig dämparen bra. Vissa kör med självborrande-skruv med rätt upp i golvet. Men det är väll inget o rekommendera direkt..
Är det någon mer fundering så skriv bara, kan även ta en bild på min upphängning vid behov..
Senast redigerat av n0ll (22 april 2006)

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

79 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
ok super men är dessa ljuddämpare verkligen lagliga och gnäller de inte på besikninget. Har någon av er blivit stoppas av polisen någon gång för att det låter för mycket typ.

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
22 april 2006
stoppad har man blivigt, men det följer även med en "insatts" som man sätter i slutet av dämparen för besiktning.. ljudet är behagligt på min, du väcker inte hela kvarteret iaf..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B ST2000 ( såld )

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
22 april 2006
ljuddämparna är lagliga ja, självklart.. du behöver inte ha någon ljuddämpare om du får rätt avgasvärden och bilen understiger bilprovningens decibelkrav.. men dämparna är okej så du kan vara lugn.

har en liknande från stylingbutiken.se, fast min är köpt från FK Automotive via usa..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B ST2000 ( såld )

Evolution
1 627 Inlägg
22 april 2006
han som besikta min tyckte bara det var en stor ljuddämpare jag fått tag på

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
22 april 2006
jo dom brukar skratta mest bara smile

samma med toningen av framrutorna - "schysta rutor grabben, snygg bil" tongue

eeh.. jo ja vet..  ( skamset ) tongue

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B ST2000 ( såld )

79 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
E det typ den här ljuddämparsats som man ska sätta på innan besiktning eller???

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
22 april 2006
jo den följer me när du köper dämparn..sätts fast me en skruv i slutet bara..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B ST2000 ( såld )

79 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Hej "n0ll"
Det skulle vara skitbra om du kunde ta en bild på hur du har monterat din dämpare så att jag får lite inspiration smile. Hittade en dämpare på stylingbutiken som såg snyggt ut och inte kostade allt för mycket. Och där ingick även en ljuddämparinsats. Men om du skickar bilder på hur du har gjort skull det vara guld värt. För som en kille skrev så skan väl helst inte dämparen sitta så att den ligger emot underredet på bilen.

79 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Och sen den här avgasklämman har men den till att "spänna" ihop dämparen med orginalröret eller??

Evolution
1 627 Inlägg
22 april 2006
mackan845 skrev:
Hej "n0ll"
Det skulle vara skitbra om du kunde ta en bild på hur du har monterat din dämpare så att jag får lite inspiration smile. Hittade en dämpare på stylingbutiken som såg snyggt ut och inte kostade allt för mycket. Och där ingick även en ljuddämparinsats. Men om du skickar bilder på hur du har gjort skull det vara guld värt. För som en kille skrev så skan väl helst inte dämparen sitta så att den ligger emot underredet på bilen.

du kan ju kolla in bilderna på min bil kanske ger nått

311 Inlägg
22 april 2006
Man kan säga att jappsdämpare är rysligt populära nuförtiden. Vad hände med klassiska dubbla utblås? Men inte har jag något emot jappsdämpare, viva la japps!

Sök