BOLIN_ skrev:
Dansken- skrev:
BOLIN_ skrev:
Nu är det så att jag inte är arton än och jag har tänkt att ha en Volvo V70R awd 98 som förstabil, så jag undrade om man kunde byta ut Viskodiffen mot haldex istället för att kunna ha lite bättre kontroll. Skulle man kunna göra något annat för att få mer driv där bak då???
Mvh Bolin
Tja, om du bara ska köra på snö. är det väl bara att plocka fram svetsen och svetsa ihop skiten, så du har permanent firhjulsdrift
![smile](img/smilies/smile.png)
Nej för f'n, den ska användas som bruksbil!! vem har råd att ha en V70R AWD till att bara leka med?? Inte jag iallafall!!!!
Mvh Bolin
Ok grabbar tagga ner genast.
så här de det när det gäller viscon vs haldex.
viscon e som sagt ett passivt system och arbetar genom att en siliconolja stelnar när den blir varm, tar en kort stund men sen e den låst med nästan 50/50 drivning så länge den e varm
haldex arbetar med hjälp av oljetryck och div signaler från abs och ecu.
Man kan inte bara koppla ström på och hoppas att det funkar utan det e ganska avancerat om man inte har tillgång till någon på volvos utvecklingsavdelning som kan fixa det elektriska.
Man ska INTE stumsvetsa viscon för då kommer vinkenväxel garanterat att gå sönder.
Viscon eller haldexen är awd systemets mellandiff som tillåter att axlarna kan rotera med olika varvtal.
Om inte detta tillåts så kommer hylsan i vinkelväxeln att gå sönder.
hylsan är awd systemets svaga länk inte viscon eller haldexen.
awd systemet klarar INTE av misshandel så som ständiga rivstsrter och ständiga besök på "street/blackrace el stripp.
Det kommer att gå sönder, awd systemet utnyttjas bäst när bilen är i rullning.
Ska det köras på stripp så är en fwd att föredra för att det ska hålla bättre.