3457
Sök

Byta Viskokoppling till Haldex!

2 763 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#1
Tjena! Undrar om man kan byta bort Viskokopplingen på den första v70R AWD till Haldex? Hur mycket kommer det att kosta ungefär eller ska man ha kvar Viskon och ta det försiktigt? Skulle gärna vilja veta om det är någon som har gjort det bytet. Bytet gäller alltså Volvo V70R AWD 98-00. smile

Mvh Bolin tongue

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 juli 2009
#2
Detta är jag också väldigt nyfiken på. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 763 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#3
Ingen som vet något??hmm

Mvh Bolin
Senast redigerat av BOLIN_ (13 juli 2009)

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#4
Nu är det nästan 6 dagar sen jag gjorde denna tråd och det är inte en ända person som har skrivit något svar!!hmm Både jag och TurbOla är väldigt nyfikna på att veta!! Är det ingen som har något svar på frågan??? yikes

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juli 2009
#5
Är det alldeles säkert?

Haldexen räknar ju ingående och utgående axels rotationer och jämför dem för att få fram differensen, och om det skiljer för mycket, så låser Haldexen lamellerna.
Skulle inte det kunna räcka, då skulle ju Haldexen kunna funka som en egen enhet, bara den får strömförsörjning.

Det är ju visserligen rent basic, men det borde ju fungera i teorin. smile
Senast redigerat av TurbOla (19 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#6
Dansken- skrev:
BOLIN_ skrev:
Nu är det nästan 6 dagar sen jag gjorde denna tråd och det är inte en ända person som har skrivit något svar!!hmm Både jag och TurbOla är väldigt nyfikna på att veta!! Är det ingen som har något svar på frågan??? yikes

Utan att vara expert på Haldex AWD system, men med lite erfarenhet från mitt jobb på SAAB, skulle jag tro att det blir svårt att få till att fungera. Som jag har fattat det är viskokopplingen en passiv enhet, som sköter sig själv på gott och ont. Haldex systemet behöver att få en del signal från andra delar av bilen, som t.ex. motormoment, vilken växel som är i och bilens hastighet, för att fungera. Dessa signal skickas via CAN bussen och det gör det mycket krångligt.

Ok tack så himla mycket för ett bra svar!! Det skulle varit häftigt med Haldex i en saffran V70R!!
Senast redigerat av BOLIN_ (19 juli 2009)

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#7
TurbOla skrev:
Är det alldeles säkert?

Haldexen räknar ju ingående och utgående axels rotationer och jämför dem för att få fram differensen, och om det skiljer för mycket, så låser Haldexen lamellerna.
Skulle inte det kunna räcka, då skulle ju Haldexen kunna funka som en egen enhet, bara den får strömförsörjning.

Undra om det skulle gå?? isåfall skulle väl bilen kunna låsa sig så att man kan slänga ut baken på snö och is men ändå ha en bil som kan återfå kontrollen eller har jag förstått det fel???

Mvh Bolin

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juli 2009
#8
BOLIN_ skrev:
Undra om det skulle gå?? isåfall skulle väl bilen kunna låsa sig så att man kan slänga ut baken på snö och is men ändå ha en bil som kan återfå kontrollen eller har jag förstått det fel???

Mvh Bolin

Mja, det blir en elektrisk version av visco-kopplingen.
Anledningen till att du aldrig riktigt kan slänga ut baken på snö och is är att du har en frihjulsenhet i visco-kopplingen som gör att bakänden aldrig kan driva mer än fram, detta för att ge stabilitet och bättre bromsverkan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juli 2009
#9
Den "äkta" Haldexen som sitter i nyare Volvo-bilarna är långt mer avancerad, som Dansken beskrev ovan så tar den flera signaler från bilens styrsystem.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#10
Har inte Haldexen som sitter i Volvo från 03 (s60 02) ställbar drivkraft så att man kan få mer driv bak än fram??? 

Mvh Bolin

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#11
Dansken- skrev:
BOLIN_ skrev:
TurbOla skrev:
Är det alldeles säkert?

Haldexen räknar ju ingående och utgående axels rotationer och jämför dem för att få fram differensen, och om det skiljer för mycket, så låser Haldexen lamellerna.
Skulle inte det kunna räcka, då skulle ju Haldexen kunna funka som en egen enhet, bara den får strömförsörjning.

Undra om det skulle gå?? isåfall skulle väl bilen kunna låsa sig så att man kan slänga ut baken på snö och is men ändå ha en bil som kan återfå kontrollen eller har jag förstått det fel???

Mvh Bolin

Bytt ut din Volvo till en SAAB XWD med aktivt diff. bak. Den är mycket bra på att slänga ut baken på snö och man kan köra med härliga kontrollerade ställ :-)

Nu är det så att jag inte är arton än och jag har tänkt att ha en Volvo V70R awd 98 som förstabil, så jag undrade om man kunde byta ut Viskodiffen mot haldex istället för att kunna ha lite bättre kontroll. Skulle man kunna göra något annat för att få mer driv där bak då???

Mvh Bolin

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#12
Dansken- skrev:
BOLIN_ skrev:
Dansken- skrev:

Bytt ut din Volvo till en SAAB XWD med aktivt diff. bak. Den är mycket bra på att slänga ut baken på snö och man kan köra med härliga kontrollerade ställ :-)

Nu är det så att jag inte är arton än och jag har tänkt att ha en Volvo V70R awd 98 som förstabil, så jag undrade om man kunde byta ut Viskodiffen mot haldex istället för att kunna ha lite bättre kontroll. Skulle man kunna göra något annat för att få mer driv där bak då???

Mvh Bolin

Tja, om du bara ska köra på snö. är det väl bara att plocka fram svetsen och svetsa ihop skiten, så du har permanent firhjulsdrift smile

Nej för f'n, den ska användas som bruksbil!! vem har råd att ha en V70R AWD till att bara leka med?? Inte jag iallafall!!!!

Mvh Bolin

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#13
Dansken- skrev:
BOLIN_ skrev:
Dansken- skrev:

Tja, om du bara ska köra på snö. är det väl bara att plocka fram svetsen och svetsa ihop skiten, så du har permanent firhjulsdrift smile

Nej för f'n, den ska användas som bruksbil!! vem har råd att ha en V70R AWD till att bara leka med?? Inte jag iallafall!!!!

Mvh Bolin

Plocka bort kardanen när du ikke vill leka då.

Det kan ju vara smidigt att ha fyrhlusdrift mer än när man bara leker ju!big_smile

Mvh Bolin

Volvo - For Life

Supraman
2 300 Inlägg
19 juli 2009
#14
BOLIN_ skrev:
Dansken- skrev:
BOLIN_ skrev:

Nu är det så att jag inte är arton än och jag har tänkt att ha en Volvo V70R awd 98 som förstabil, så jag undrade om man kunde byta ut Viskodiffen mot haldex istället för att kunna ha lite bättre kontroll. Skulle man kunna göra något annat för att få mer driv där bak då???

Mvh Bolin

Tja, om du bara ska köra på snö. är det väl bara att plocka fram svetsen och svetsa ihop skiten, så du har permanent firhjulsdrift smile

Nej för f'n, den ska användas som bruksbil!! vem har råd att ha en V70R AWD till att bara leka med?? Inte jag iallafall!!!!

Mvh Bolin

Ok grabbar tagga ner genast.

så här de det när det gäller viscon vs haldex.

viscon e som sagt ett passivt system och arbetar genom att en siliconolja stelnar när den blir varm, tar en kort stund men sen e den låst med nästan 50/50 drivning så länge den e  varm

haldex arbetar med hjälp av oljetryck och div signaler från abs och ecu.
Man kan inte bara koppla ström på och hoppas att det funkar utan det e ganska avancerat om man inte har tillgång till någon på volvos utvecklingsavdelning som kan fixa det elektriska.

Man ska INTE stumsvetsa viscon för då kommer vinkenväxel garanterat att gå sönder.
Viscon eller haldexen är awd systemets mellandiff som tillåter att axlarna kan rotera med olika varvtal.
Om inte detta tillåts så kommer hylsan i vinkelväxeln att gå sönder.
hylsan är awd systemets svaga länk inte viscon eller haldexen.

awd systemet klarar INTE av misshandel så som ständiga rivstsrter och ständiga besök på "street/blackrace el stripp.
Det kommer att gå sönder, awd systemet utnyttjas bäst när bilen är i rullning.

Ska det köras på stripp så är en fwd att föredra för att det ska hålla bättre.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#15
Stefan Varberg skrev:
BOLIN_ skrev:
Dansken- skrev:

Tja, om du bara ska köra på snö. är det väl bara att plocka fram svetsen och svetsa ihop skiten, så du har permanent firhjulsdrift smile

Nej för f'n, den ska användas som bruksbil!! vem har råd att ha en V70R AWD till att bara leka med?? Inte jag iallafall!!!!

Mvh Bolin

Ok grabbar tagga ner genast.

så här de det när det gäller viscon vs haldex.

viscon e som sagt ett passivt system och arbetar genom att en siliconolja stelnar när den blir varm, tar en kort stund men sen e den låst med nästan 50/50 drivning så länge den e  varm

haldex arbetar med hjälp av oljetryck och div signaler från abs och ecu.
Man kan inte bara koppla ström på och hoppas att det funkar utan det e ganska avancerat om man inte har tillgång till någon på volvos utvecklingsavdelning som kan fixa det elektriska.

Man ska INTE stumsvetsa viscon för då kommer vinkenväxel garanterat att gå sönder.
Viscon eller haldexen är awd systemets mellandiff som tillåter att axlarna kan rotera med olika varvtal.
Om inte detta tillåts så kommer hylsan i vinkelväxeln att gå sönder.
hylsan är awd systemets svaga länk inte viscon eller haldexen.

awd systemet klarar INTE av misshandel så som ständiga rivstsrter och ständiga besök på "street/blackrace el stripp.
Det kommer att gå sönder, awd systemet utnyttjas bäst när bilen är i rullning.

Ska det köras på stripp så är en fwd att föredra för att det ska hålla bättre.

Hur kan man fixa så att viskon är varm längre då???

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#16
Dansken- skrev:
Slutsatsen är väl att det inte är en Volvo med AWD du vill ha, utom en Subaru eller EVO, för de bilarna har de egenskapar du söker.

Men Volvogalen som man är vill man ändå ha Volvo AWD! Ingen som vet hur man kan hålla viskon varm längre??

Mvh Bolin

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#17
Började tänka på Audis Quattro! Man skulle inte kunna byta ut viskon mot en torsendiff?? För med en sådan borde man väl kunna slänga ut baken med lite på sjöar och sånt? Behövd det någon stor ombyggnad för att kunna utföra den operationen??

Mvh Bolin

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juli 2009
#18
Hur du än vrider och vänder så är Volvos AWD-system max konstruerat för 50/50 fördelning.


Vad gäller hylsan mellan växellåda och vinkelväxel är den ett kapitel för sig, och jag har gjort en del efterforskningar på det hela, och hylsan som sitter på S60R/V70NR -06 och nyare är förstärkt och tål 3ggr så mycket vridmoment, då den är konstruerad i en annan legering.

Samtidigt byttes vinkelväxeln ut mot en Ford-variant som ska tåla mycket mer stryk än den Volvo använt förut.

TM Racing har ju byggt en sjuk AWD-konverterad S70R med ett flås som heter duga, den gör 0-260 på under 20 sekunder...
Men vad de gjort för att den ska hålla vet jag ej.

Bolin, för att få dit en torsen-diff misstänker jag att du får förlänga kardanen en bit, sen vet jag inte vilket utrymme som krävs för Torsen-diffen, visco-diffen är en avlång tub med lameller i oljebad.

Vår webansvarige på NordicR siktar på att få sin V70R AWD -98 att gå med konstant 50/50 drivning och automatlåda, och han är utbildad och har jobbat med liknande i många år.

En annan medlem har förstärkt sin automatlåda upp till 400-450hk och bytt ut vinkelväxeln och hylsan mot utbytesgrejer, och verkar också sikta på en kraftigare maskin och ändå bibehållen AWD.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

7 120 Inlägg
19 juli 2009
#19
Varför krångla med en gammal Volvo kombi? Vill du ha ställ och kunna leka, köp evo eller impreza. tongue

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juli 2009
#20
Aerodynamik skrev:
Varför krångla med en gammal Volvo kombi? Vill du ha ställ och kunna leka, köp evo eller impreza. tongue

Det är ju ingen utmaning, det är mer utmaning att komma på en bra lösning till Volvos AWD.smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök