AcesHigh666 skrev:
linuslinje skrev:
Herregud vad många sådana här försäkringstrådar det dyker upp om skenförsäkringar m.m?
Alla i riskgruppen bara klagar, ingen kommer med en idé om hur finansieringen ska lösas förutom att "någon annan ska betala" men är inte villiga själv att betala. Hållbart argument?
Ska vi alla som försäkringstagare gå ihop och betala kollektivt så att vissa personer ska få chansen att köra som krattor och orsaka olyckor eller ska de betala för sig själva?
Vad säger ni om att avveckla hela försäkringssystemet UTOM trafikförsäkringen?
Kör du sönder din bil så synd, betala det själv.
Det du säger är sant... MEN tycker att det borde finnas ett visst system för ungdomar, eftersom att ungdomar generellt sett inte har mycket pengar(speciellt inte under nuvarande lågkonjuktur),
t.ex att om du är under en viss ålder.. säg 25 eller något.. så borde vanliga bilar och sportbilar osv, kosta mycket pengar... eftersom att mycket hk i en ungdoms händer= stor risk! men att man har en gräns på att om du under denna gränsåldern har en bil med typ, max 60hk, får en slags undomsrabbat då dessa bilar i regel inte inbjuder till att gasa som fan...
japanarna har ett liknande system som då gäller alla och det är med deras "Kei Cars" eller "K-cars" som det också kallas... dem har billigare skatt och försäkring, samt tullavgifter osv, om jag inte minns fel.. dock så har dem ganska hårda regler om hur de får vara utformade...
storleken får vara MAX: 3,4m långa, 1,48 breda och 2m höga...
Motorn får vara på max 660cc och ha en maxeffekt på 63hk...
alltså så är t.o.m nissan micra för stor för att klassas som en sådan bil... dock så tror jag smart kan klassas som k-car...
Borde kanske vara något att införa i sverige då diverse myndigheter borde bli glada, miljönissarna blir glada för att dem inte släpper ut lika mycket avgaser... och polisen för att dem inte går så fort... kan tänka mig att dem gör max 150 om man har tur
![tongue](img/smilies/tongue.png)
här finns en länk för er som vill veta mer om K-cars...
http://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car