2832
Sök

BMW 2002 Turbo -73 "Grupp B"

41 Inlägg
10 maj 2010
#181
När jag gjorde detta så fanns det inga datorer:) du får väl googla lite.
Har just regbes+vanlig gick helt smärtfritt UA så nu åker man i en laglig överladdad 02a.


544 Inlägg
10 maj 2010
#182
trucker1 skrev:
När jag gjorde detta så fanns det inga datorer:) du får väl googla lite.
Har just regbes+vanlig gick helt smärtfritt UA så nu åker man i en laglig överladdad 02a.

Gratulerar till reggningen. Vilken 02a vart överladdad av dina bilar?

Prestanda med stil

544 Inlägg
10 maj 2010
#183
Är det 262 lådan som kommer från tidiga 5-serien med delad sprängkåpa du har?

Prestanda med stil

356 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#184
nyman88 skrev:
Är det 262 lådan som kommer från tidiga 5-serien med delad sprängkåpa du har?

Kan ha fel nu, men är inte delad kåpa och lådan kommer från en 535a från -88 kan den heta getrag 265? har för mig det.


356 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#185
Sådärja, äntligen dök den lådan upp:) några gissningar på vad det är i paketet?

http://lh6.ggpht.com/_4MPFSnjHbY4/S-k6kWDfcWI/AAAAAAAAAIA/8NCko2KDsro/s800/2010-05-11%2012.58.12.jpg


41 Inlägg
12 maj 2010
#186
Gissar på ett stycke front i lådan.

Getrag 262 och 265 är de gamla 70- och 80-talslådorna som satt i 535, 635 och 735.

262 är 4-vxl och 265 är 5-vxl med od på femman som du troligen har då.
"Sportlådan" som satt i 635 heter 262CR (Close Ratio) och ser exakt likadan ut som en 265, men har dogleg-etta och 1:1 på femman. Satt även i Volvo 264 '76-'77 och användes flitigt inom racing på 80-talet i bl.a GruppA.


356 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#187
trucker1 skrev:
Gissar på ett stycke front i lådan.

Getrag 262 och 265 är de gamla 70- och 80-talslådorna som satt i 535, 635 och 735.

262 är 4-vxl och 265 är 5-vxl med od på femman som du troligen har då.
"Sportlådan" som satt i 635 heter 262CR (Close Ratio) och ser exakt likadan ut som en 265, men har dogleg-etta och 1:1 på femman. Satt även i Volvo 264 '76-'77 och användes flitigt inom racing på 80-talet i bl.a GruppA.

det stämmer bra det, de var fronten som dök upp smile ja det är 265 lådan jag har smile

kommer strax en liten update från kvällen här...


356 Inlägg
12 maj 2010
Trådstartare
#188
Kvällen har gått bra om man bortser från ett par motgångar........

det som är bra är att en av motorerna är i igen för att kunna passa in nya lådan
http://lh5.ggpht.com/_4MPFSnjHbY4/S-sKnbvIkqI/AAAAAAAAAIc/FzJyFLaq4sk/s800/P5120087.JPG
Nya lådan fick inte plats alls.. (kom iof inte som en överraskning heller)
http://lh5.ggpht.com/_4MPFSnjHbY4/S-sKn-cCaWI/AAAAAAAAAIg/5_87At0Ebtc/s800/P5120089.JPG
Kapade upp så den får plats.. får dock ta ur lite till för kopplingscylindern.. blev lite väl tajt hmm
http://lh4.ggpht.com/_4MPFSnjHbY4/S-sKooQy9bI/AAAAAAAAAIk/ob4cVTZ7CYY/s800/P5120090.JPG
Kardanen är för lång nu efter lådbytet.. men det hade jag oxo räknat med så det är lugnt.. dock hade jag inte riktigt tänkt på att det var 4bult på E30 kardanen..
http://lh3.ggpht.com/_4MPFSnjHbY4/S-sKpIm7aRI/AAAAAAAAAIo/-Zu-Or4vjWs/s800/P5120092.JPG
Och 3 bult på 265 lådan.. men det löser sig väl som allt annat smile
http://lh4.ggpht.com/_4MPFSnjHbY4/S-sKpiTGuzI/AAAAAAAAAIs/7z5auX8z3-E/s800/P5120093.JPG
Hade tyvärr inte heller räknat med att E30 diffen skulle vara såpass mycket större att den inte fick plats.. frågan är nu hur jag löser detta.. bygga några "spacers" så diffen och "hela" bakvagnen kommer ner 2-3cm men då är ju frågan hur blir hjulvinklarna efter det? vill ju inte att bilen ska bli 3cm högre.. så då blir cambern helt insane... kanske måste kapa upp golvet på bilen och göra någon "låda" runt diffen.... (det suger att behöva kapa i balkarna..)
http://lh3.ggpht.com/_4MPFSnjHbY4/S-sK5Nev42I/AAAAAAAAAI4/03oAP2mbI7Y/s800/P5120094.JPG

Well.. feedback och bra idéer uppskattas enormt nu! tänkte fortsätta imorgon, så har någon en smart lösning på dessa små problem vore det kalas! smile
Senast redigerat av Sauce (12 maj 2010)


Skogenracing.com
309 Inlägg
12 maj 2010
#189
Hej till att börja med. Kul bygge! smile

Men måste rätta dig angående växellådan. Var precis iväg o köpte en getrag 265/6, alltså OD lådan med lös sprängkåpa. Dogleg lådan heter 265/5 eller den älldre 262CR. Dessa har lös sprängkåpa.

Lådan som du har heter Getrag 260/6. Bara så du vet wink
Senast redigerat av ekkin (13 maj 2010)

------> www.skogenracing.com <------

544 Inlägg
13 maj 2010
#190
ekkin skrev:
Hej till att börja med. Kul bygge! smile

Men måste rätta dig angående växellådan. Var precis iväg o köpte en getrag 265/6, alltså OD lådan med lös sprängkåpa. Dogleg lådan heter 265/5 eller den älldre 262an. Dessa har lös sprängkåpa.

Lådan som du har heter Getrag 260/6. Bara så du vet wink

Lådan du har köpt är i så fall äckligt ovanlig så du vet. Ska du ha den i m3 replikan? smile
Hade en liknande låda med 5v överväxel och lös sprängkåpa tidigare, lika ovanlig den med.

Det där med lådans nummer, är en ren djungel hmm
Senast redigerat av nyman88 (13 maj 2010)

Prestanda med stil

41 Inlägg
13 maj 2010
#191
Här har du en länk till lådor
http://www.metricmechanic.com/catalog/b … charts.php

Vad det gäller din bakvagn så är det väl bara o jobba på,iom du kostat på så pass är det bara o bygga om infästningar o dyl.
Du skulle valt E21 323 prylar från början så har du sparat in mkt jobb,fast de är klart prylarna börjar bli lite svåra o hitta så det gäller att hålla hårt i diffbromsarna:)

Tänk även på att bilen blir lite mjuk nu när du kapat så mkt i tunneln,så ta lite mått innan du blåser ihop den igen.
Jobba på,,,,,,,,,


356 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#192
letade e21 323 prylar i 6 månader... tillslut gav jag upp tongue sen är det "bättre" med e30 diff om jag körsönder.. dom växer ju på träd smile

tebax från garaget nu.. blir att kapa av en bärande balk annars får den inte plats... ska ta tag i det någon dag, nu kändes det bara motigt sad


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
14 maj 2010
#193
Jag har en m5 e34 diff komplett med axlar liggandes wink

Ang lådan där som varit mkt snack om.
Hade en låda som jag sålde till en entusiast.
Den var i 3 stycken, men med fast sprängkåpa.
Hade samma lägen som M3an och 1:1 på 5an.
Vet ej vad den kom ifrån, men passade på M20 motorn.

Är det en ovanlig låda så håll i den hårt.
Sålde min för nästan 5 siffrigt =]

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

1 051 Inlägg
16 maj 2010
#194
Rätt häftigt bygge, trots man inte är ett fan av BMW så var denna rätt frän big_smile Premunation lagd wink


356 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#195
Eleanor-Mannen skrev:
Rätt häftigt bygge, trots man inte är ett fan av BMW så var denna rätt frän big_smile Premunation lagd wink

Tackar smile ska komma på något smart sätt att kunna ställa karossen på "högkant" så jag lättare kan komma åt att kapa balken under osv.

Sen har jag ett problem.. svetsen jag betalade och skulle hämta i helgen står kvar hos säljaren pga att han inte känner för att svara telefon.. får göra nya försök idag eller imorgon hmm


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
17 maj 2010
#196
Sauce skrev:
Eleanor-Mannen skrev:
Rätt häftigt bygge, trots man inte är ett fan av BMW så var denna rätt frän big_smile Premunation lagd wink

Tackar smile ska komma på något smart sätt att kunna ställa karossen på "högkant" så jag lättare kan komma åt att kapa balken under osv.

Sen har jag ett problem.. svetsen jag betalade och skulle hämta i helgen står kvar hos säljaren pga att han inte känner för att svara telefon.. får göra nya försök idag eller imorgon hmm

Fyfan! Hatar sånt!

Ett tips på hur du kan ställa den på sidan är att göra en vagga av 2 motorstativ.
Kolla min tråd.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

356 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#197
zakademus skrev:
Sauce skrev:
Eleanor-Mannen skrev:
Rätt häftigt bygge, trots man inte är ett fan av BMW så var denna rätt frän big_smile Premunation lagd wink

Tackar smile ska komma på något smart sätt att kunna ställa karossen på "högkant" så jag lättare kan komma åt att kapa balken under osv.

Sen har jag ett problem.. svetsen jag betalade och skulle hämta i helgen står kvar hos säljaren pga att han inte känner för att svara telefon.. får göra nya försök idag eller imorgon hmm

Fyfan! Hatar sånt!

Ett tips på hur du kan ställa den på sidan är att göra en vagga av 2 motorstativ.
Kolla min tråd.

kikade, smart lösning de där! har inga "lediga" motorstativ nu bara sad får se vad de blir för lösning... fler tips tas tacksamt emot smile


356 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#198
bussningar till både fram och bakvagn äntligen hemkomna det blev polyurethan (stavning?)
som vanligt så åkte man på både tull och moms.. vilket resulterade i 500kr till tongue

http://lh6.ggpht.com/_4MPFSnjHbY4/S_uwm557fOI/AAAAAAAAAJY/of3_xLrd-Yc/s800/2010-05-25%2013.08.08.jpg


356 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#199
Var och skulle hämta svetsen igår.. men.. det visade sig att svetsen var från urminnes tider och allmänt risig.. så det blev inte så att jag tog den.. efterlyser nu en MIG svets för ca 2 bagare i närheten av s-vall (max 20mil)


1 051 Inlägg
19 juni 2010
#200
Liiindh skrev:
Tycker att det är dags för uppdatering här! smile

Jag håller med! smile



Sök