jag vill på smidigt och ekonomiskt sätt kunna ladda två paralellkoplade 75Ah fritidsbatterier medans jag kör. utan att behöva koppla bort startbattriet(90Ah).
vad behövs för material och hur kopplar jag utan att riskera brand?
Enklast är väl att dra kablar till de batterierna från ditt startbatteri?
Med ctek krävs väl 220V?
har gjort detta på tidigare bil men blivit råd att vidta säkerhetsåtgärder så som säkringar etc. har fått ett antal "expertråd" från olika gubbar som alla säger sig veta bäst. så frågan är vad kan jag lita på?
Jag rekommenderar minst 21 mm2 kabel, hellre 35 mm2. Säkring ska sitta i båda ändar av kabeln, lämplig säkring är 100 A.
Orsaken till att kabeln bör vara grov är att den är ganska lång, har man en tunn kabel så blir det snabbt spänningsfall när det går laddström genom kabeln och då får de bakre batterierna inte korrekt laddspänning.
Jag rekommenderar minst 21 mm2 kabel, hellre 35 mm2. Säkring ska sitta i båda ändar av kabeln, lämplig säkring är 100 A.
Orsaken till att kabeln bör vara grov är att den är ganska lång, har man en tunn kabel så blir det snabbt spänningsfall när det går laddström genom kabeln och då får de bakre batterierna inte korrekt laddspänning.
finns int risk med att använda för stark säkring? har fått höra att det ska va 30-60a säkring.
Har du en 55A generator tex så kommer den inte orka med spec. länge utan jobba på 100% för ofta. Ju större generator ju mer orkar den med.
Dröni kör med 100A från biltema i sin bil medans jag själv kör med 143A 960 ambulans i min, vi har för övrigt båda 240:s...(har inte med saken att göra men ändå)
Jag är av en liten annan uppfattning när det gäller säkringar för att ladda ett extra batteri (som vanligt). Själv skulle jag inte montera en säkring utan försäkra mig om att kabeln är rätt dragen, dvs det ska inte finnas någon risk att den kan skavas av (är du osäker så ska du använda en säkring men då är det bättre att dra kabeln en annan väg.) Vid generatorn kopplar du ett skiljerelä som ser till att båda batterierna får laddning samt separerar dessa när generatorn inte laddar. 25mm2 skulle jag välja som kabeldimension. En svetskabel (fintrådig) klarar 180A kontinuerligt upp till 10m (då räknar jag både plus och minus kabeln) utan märkbart spänningsfall.
Jag är av en liten annan uppfattning när det gäller säkringar för att ladda ett extra batteri (som vanligt). Själv skulle jag inte montera en säkring utan försäkra mig om att kabeln är rätt dragen, dvs det ska inte finnas någon risk att den kan skavas av (är du osäker så ska du använda en säkring men då är det bättre att dra kabeln en annan väg.) Vid generatorn kopplar du ett skiljerelä som ser till att båda batterierna får laddning samt separerar dessa när generatorn inte laddar. 25mm2 skulle jag välja som kabeldimension. En svetskabel (fintrådig) klarar 180A kontinuerligt upp till 10m (då räknar jag både plus och minus kabeln) utan märkbart spänningsfall.
Sedan är det även en fråga om vad f-bolagen säger om man har haft en osäkrad kabel mellan batterierna och det blir kabelbrand pga detta vid ev olycka....
Och använder man säkring av flat-typ tex ANL, AFS osv så är det mkt mkt mindre förluster i dessa än glassäkringar. Dels har de en större kontaktyta och dels är de stansade i ett stycke och ha ringa lödningar som kan krångla vilket glassäkringar har.
finns int risk med att använda för stark säkring? har fått höra att det ska va 30-60a säkring.
Den säkring som jag rekommenderar är den största "tillåtna" storleken för 21 mm2 kabel enligt vissa tabeller. Med tanke på att denna kabel ser till att de bakre batterierna får laddning så är det bäst att sätta så stor säkring som möjligt, dels för att undvika onödiga spänningsfall och dels för att se till att inte säkringen går sönder i onödan utan bara vid kortslutningar.
"Nackdelen" med att ha säkring på en kabel som försörjer ett batteri med laddspänning, det är att om man inte märker att säkringen går sönder (eller att den kanske får glappkontakt) så finns risk att man helt ovetandes kör totalslut på batteriet eftersom det inte får laddning.
På så sätt håller jag med Startmotorpunktse att säkringar kan vara till nackdel, men å andra sidan har vi ju detta med risk för kortslutning och personlig säkerhet i bilen. Visst ska man alltid dra en kabel så att den inte ska kunna kortslutas, men hur många gör en sån ordentlig installation.
Har man inte tillgång till en riktig kabelskotång modell större, eller en rejäl lödkolv, så kanske man klämmer fast stora kabelskor med polygrip eller i ett skruvstäd. Man tycker att kabeln sitter jättebra, men efter ett tag så åker hela kabeln loss från kabelskon och landar naturligtvis på en metallyta.
Har man inte tillgång till en riktig kabelskotång modell större, eller en rejäl lödkolv, så kanske man klämmer fast stora kabelskor med polygrip eller i ett skruvstäd. Man tycker att kabeln sitter jättebra, men efter ett tag så åker hela kabeln loss från kabelskon och landar naturligtvis på en metallyta.
Frågan man bör ställa sig i detta läge är om man verkligen ska hålla på med detta eller om man ska skaffa rätt verktyg eller lämna bort det och få det professionellt utfört. Det är som du nämner för ens egen personliga säkerhet.
En annan sak som vi ser minst en gång i månaden är att det smälter vid kopplingen till säkringen pga dåligt pressade kablar. Det verkar som om att pressningen till säkringen inte är lika viktig eftersom man har en säkring. Det jag försöker säga är att ha inte säkringar till förbannelse utan tänk igenom ordentligt och sätt en bra säkring på rätt ställe.
jag har även en tanke om att köra med en 220 laddare via min power inverter. är det något någon har erfarenhet av? fungerar det bra? vilken laddare rekomenderas? går det fort nog? blir det komplikationer med generator(55A)?