4296
Sök

Hur laddar jag separat batteripaket bak i bilen?

37 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#1
jag vill på smidigt och ekonomiskt sätt kunna ladda två paralellkoplade 75Ah fritidsbatterier medans jag kör. utan att behöva koppla bort startbattriet(90Ah).

vad behövs för material och hur kopplar jag utan att riskera brand?

ps. jag är inte elektriker.
Senast redigerat av JacobL (20 juli 2009)

8 883 Inlägg
20 juli 2009
#2
CTEK Har laddare till just det du söker.
http://www.ctek.com/SV/Default.aspx

Fotograf på tierpidag.se

1 749 Inlägg
20 juli 2009
#3
Enklast är väl att dra kablar till de batterierna från ditt startbatteri?

Med ctek krävs väl 220V?
Senast redigerat av patrikke (20 juli 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

37 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#4
patrikke skrev:
Enklast är väl att dra kablar till de batterierna från ditt startbatteri?

Med ctek krävs väl 220V?

har gjort detta på tidigare bil men blivit råd att vidta säkerhetsåtgärder så som säkringar etc.
har fått ett antal "expertråd" från olika gubbar som alla säger sig veta bäst.
så frågan är vad kan jag lita på?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 juli 2009
#5
Säkra av kablarna så ska det inte vara några problem, så länge generatorn orkar med att ladda alla.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

37 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#6
discokapten skrev:
Säkra av kablarna så ska det inte vara några problem, så länge generatorn orkar med att ladda alla.

räcker 10mm kabel? vad för säkring rekomenderas?

21 761 Inlägg
20 juli 2009
#7
Jag rekommenderar minst 21 mm2 kabel, hellre 35 mm2. Säkring ska sitta i båda ändar av kabeln, lämplig säkring är 100 A.

Orsaken till att kabeln bör vara grov är att den är ganska lång, har man en tunn kabel så blir det snabbt spänningsfall när det går laddström genom kabeln och då får de bakre batterierna inte korrekt laddspänning. smile

37 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Jag rekommenderar minst 21 mm2 kabel, hellre 35 mm2. Säkring ska sitta i båda ändar av kabeln, lämplig säkring är 100 A.

Orsaken till att kabeln bör vara grov är att den är ganska lång, har man en tunn kabel så blir det snabbt spänningsfall när det går laddström genom kabeln och då får de bakre batterierna inte korrekt laddspänning. smile

finns int risk med att använda för stark säkring? har fått höra att det ska va 30-60a säkring.

37 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#9
hur vet jag vad generotorn klarar?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2009
#10
Säkringstorlek sätter du utefter kabeltjocklek.

Har du en 55A generator tex så kommer den inte orka med spec. länge utan jobba på 100% för ofta. Ju större generator ju mer orkar den med.

Dröni kör med 100A från biltema i sin bil medans jag själv kör med 143A 960 ambulans i min, vi har för övrigt båda 240:s...(har inte med saken att göra men ändå)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Följ strömmen..
233 Inlägg
21 juli 2009
#11
Jag är av en liten annan uppfattning när det gäller säkringar för att ladda ett extra batteri (som vanligt). Själv skulle jag inte montera en säkring utan försäkra mig om att kabeln är rätt dragen, dvs det ska inte finnas någon risk att den kan skavas av (är du osäker så ska du använda en säkring men då är det bättre att dra kabeln en annan väg.) Vid generatorn kopplar du ett skiljerelä som ser till att båda batterierna får laddning samt separerar dessa när generatorn inte laddar. 25mm2 skulle jag välja som kabeldimension. En svetskabel (fintrådig) klarar 180A kontinuerligt upp till 10m (då räknar jag både plus och minus kabeln) utan märkbart spänningsfall.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2009
#12
Startmotorpunktse skrev:
Jag är av en liten annan uppfattning när det gäller säkringar för att ladda ett extra batteri (som vanligt). Själv skulle jag inte montera en säkring utan försäkra mig om att kabeln är rätt dragen, dvs det ska inte finnas någon risk att den kan skavas av (är du osäker så ska du använda en säkring men då är det bättre att dra kabeln en annan väg.) Vid generatorn kopplar du ett skiljerelä som ser till att båda batterierna får laddning samt separerar dessa när generatorn inte laddar. 25mm2 skulle jag välja som kabeldimension. En svetskabel (fintrådig) klarar 180A kontinuerligt upp till 10m (då räknar jag både plus och minus kabeln) utan märkbart spänningsfall.

Sedan är det även en fråga om vad f-bolagen säger om man har haft en osäkrad kabel mellan batterierna och det blir kabelbrand pga detta vid ev olycka.... roll

Och använder man säkring av flat-typ tex ANL, AFS osv så är det mkt mkt mindre förluster i dessa än glassäkringar. Dels har de en större kontaktyta och dels är de stansade i ett stycke och ha ringa lödningar som kan krångla vilket glassäkringar har.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Följ strömmen..
233 Inlägg
21 juli 2009
#13
Ja, någon som vet vad som gäller för att försäkringen ska gälla?

653 Inlägg
21 juli 2009
#14
Startmotorpunktse skrev:
Ja, någon som vet vad som gäller för att försäkringen ska gälla?

Avsäkrade kablar?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2009
#15
Startmotorpunktse skrev:
Ja, någon som vet vad som gäller för att försäkringen ska gälla?

Känner iaf till folk som INTE fått ut ngt på försäkringen pga icke avsäkrade kablar.
Men det var Volvia......kanske är olika från bolag till bolag....

Man kanske skulle ta sig tid o fråga runt ngn dag....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
21 juli 2009
#16
JacobL skrev:
finns int risk med att använda för stark säkring? har fått höra att det ska va 30-60a säkring.

Den säkring som jag rekommenderar är den största "tillåtna" storleken för 21 mm2 kabel enligt vissa tabeller. Med tanke på att denna kabel ser till att de bakre batterierna får laddning så är det bäst att sätta så stor säkring som möjligt, dels för att undvika onödiga spänningsfall och dels för att se till att inte säkringen går sönder i onödan utan bara vid kortslutningar. smile

21 761 Inlägg
21 juli 2009
#17
"Nackdelen" med att ha säkring på en kabel som försörjer ett batteri med laddspänning, det är att om man inte märker att säkringen går sönder (eller att den kanske får glappkontakt) så finns risk att man helt ovetandes kör totalslut på batteriet eftersom det inte får laddning.

På så sätt håller jag med Startmotorpunktse att säkringar kan vara till nackdel, men å andra sidan har vi ju detta med risk för kortslutning och personlig säkerhet i bilen. Visst ska man alltid dra en kabel så att den inte ska kunna kortslutas, men hur många gör en sån ordentlig installation.

Har man inte tillgång till en riktig kabelskotång modell större, eller en rejäl lödkolv, så kanske man klämmer fast stora kabelskor med polygrip eller i ett skruvstäd. Man tycker att kabeln sitter jättebra, men efter ett tag så åker hela kabeln loss från kabelskon och landar naturligtvis på en metallyta. smile

2 914 Inlägg
21 juli 2009
#18
Drönirettab skrev:
, men efter ett tag så åker hela kabeln loss från kabelskon och landar naturligtvis på en metallyta. smile

och poff får man sig en bra grillglöd big_smile

Följ strömmen..
233 Inlägg
22 juli 2009
#19
Drönirettab skrev:
Har man inte tillgång till en riktig kabelskotång modell större, eller en rejäl lödkolv, så kanske man klämmer fast stora kabelskor med polygrip eller i ett skruvstäd. Man tycker att kabeln sitter jättebra, men efter ett tag så åker hela kabeln loss från kabelskon och landar naturligtvis på en metallyta. smile

Frågan man bör ställa sig i detta läge är om man verkligen ska hålla på med detta eller om man ska skaffa rätt verktyg eller lämna bort det och få det professionellt utfört. Det är som du nämner för ens egen personliga säkerhet. smile

En annan sak som vi ser minst en gång i månaden är att det smälter vid kopplingen till säkringen pga dåligt pressade kablar. Det verkar som om att pressningen till säkringen inte är lika viktig eftersom man har en säkring. Det jag försöker säga är att ha inte säkringar till förbannelse utan tänk igenom ordentligt och sätt en bra säkring på rätt ställe.

37 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#20
jag har även en tanke om att köra med en 220 laddare via min power inverter.
är det något någon har erfarenhet av? fungerar det bra? vilken laddare rekomenderas? går det fort nog? blir det komplikationer med generator(55A)?


Sök