3662
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

890 655 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2010
#221
Skapligt feta fälgar du! big_smile Bilen blir nog riktigt grym när du är klar!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 290 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#222
ChriZtoffer skrev:
Skapligt feta fälgar du! big_smile Bilen blir nog riktigt grym när du är klar!

Lite för feta... kan ta i dämparna när det trycker på från sidan. Men det går nog att byta ut stagen i bakvagnen så att det blir styvare. smile

1 290 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#223
Ibland går det lite för snabbt, gått och funderat hela dagen om jag vridit dämparna fel så att jag inte kommer åt justeringen. Och givetvis, båda två var vända med justeringen inåt. Så det var bara att hissa upp bilen, lossa hjul och innerskärmar och vrida dämparna rätt. Fick i alla fall tillfälle att ta en bättre bild.
Håll till godo!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/920292_1o9jro.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/920299_vkj1pt.jpg

1 290 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#224
Fjäderbenen fram på plats, ska bara köpa en ny nyckel så att jag kan dra åt toppbulten.

I helgen får jag tillfälle att provköra fullt ut, förhoppningsvis fungerar allt som det ska och jag kan släppa det här och fortsätta med projektmotorn.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/921910_kuxmj3.jpg

1 290 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#225
Nu lever bilen igen och oj va den går!

Tog toppen från min projektmotor och slängde på den istället för originalet. Nya toppen är portad och har nyinslipade ventiler. Passade även på att ta bort EGR-pumpen för att få lite stabilare ladd. Hittade även att packningen mellan TIK och turbo satt på sniskan så att den begränsade luftflödet med 30-50%  samt att en av bultarna till insuget inte alls var åtdragen. Har inte ord tillräckligt starka för att beskriva vad jag tycker om mekanikern som jobbat med bilen, kommer aldrig lämna in den där igen.

Hur som...  I början var tomgången för låg vilket resulterade i motorstop när jag stannade vid trafikljus. Det tog ett par omstarter för ECUn att lära sig att det var lite bättre flås i den nya toppen. Men nu går bilen som ett skållat troll och väghållningen är sanslös. Ska ta några bilder i helgen så ni får se hur låg den blev (ca 5 cm sänkning).

f.d. Robospine
208 Inlägg
6 maj 2010
#226
Kul att du fått fart på den smile

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

1 290 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#227
Domiseven skrev:
Kul att du fått fart på den smile

Skulle just in i din tråd och "terra" dig lite haha

5 Inlägg
9 maj 2010
#228
Oj här har det hänt prylar, får nog kolla lite oftare hädanefter smile

Kul med lite action.


1 290 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#229
daniel-635 skrev:
Oj här har det hänt prylar, får nog kolla lite oftare hädanefter smile

Kul med lite action.

Klart det händer saker... dock lite sidospår från huvudsyftet med projektet hmm

I helgen riggade jag upp motor #3 i en subframe tillsammans med växellåda och lite andra prylar som kan komma i vägen för ett nytt grenrör. Ska beställa lite mer rörböjar och se om jag kan få ihop grenröret till en GT17. Om inte så blir det att fräsa fram ett mer kompakt grenrör ur två stycken med stål. Har hittat en sån konstruktion till en Smart Fortwo, har en bild liggandes som jag kan lägga upp här men det får bli ikväll.
Senast redigerat av Exsicco (10 maj 2010)

1 290 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#230
Statusuppdatering kamdilemmat..

Skickade iväg ett antal förfrågningar åt olika håll för att se om jag kunde hitta ett företag som kan nyproducera en kam passande till projektmotorn. Efter några mail fram och tillbaka kom jag fram till en överenskommelse med AGAP. Igår skickade jag iväg en komplett topp till AGAP så förhoppningsvis finns det snart en trevlig kam till salu för dom som vill få lite mer fart i sin Fortwo eller Roadster.

Ser med spänning fram mot att få testa kammen dom får fram!

Nu till något helt annat... Behöver hitta någon som kan rita upp det här grenröret i SolidWorks. Ska prova att bygga ett grenrör med rörböjar men är tämligen säker på att det aldrig kommer att få plats... så alternativet är att fräsa ut något mer kompakt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/929668_6l9grm.jpg

1 290 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#231
Med risk för att det inte kommer att få plats har jag ändå börjat bygga nytt grenrör... Trial and error...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/931194_56tj68.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/931199_6mlgnx.jpg

Började svetsa men konstaterade att jag behöver hitta en kraftigare svets. Svetsen jag har klarar inte av att bränna igenom, så klaga inte på mina svetsar smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/931203_hc5rtb.jpg

Fräste av rören så att dom skulle bli lika långa. Min lilla Jula-fräs klarar i alla fall av den uppgiften.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/931205_mlr62p.jpg

Gjorde ett första försök att ta ur för rören som ska in i mittenröret. Lite för "grova" verktyg och seg i kolan gjorde att jag inte vågade fortsätta. Ska köpa nya bågfilsblad och sova på saken... Fortsättning följer...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/931211_h1a933.jpg

Med lite fantasi kan man kanske se hur slutresultatet kommer bli.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/931213_bgn0rp.jpg

1 290 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#232
Bjuder på en bild på det som ska bli nya kamaxeln till motorn, råämne till kamaxeln framsvarvad.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/939438_kgfyhz.jpg

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 maj 2010
#233
Hoppas du får ut en trevlig kam av det! smile


225 Inlägg
6 juni 2010
#234
Kommer bli den grymmaste smart som rullat på väg! Hm...kanske delat med den där brabus Konceptet med v6 motor, men asgrymt blir det iaf! Fortsätt så big_smile


1 290 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#235
daNNe_maN skrev:
Kommer bli den grymmaste smart som rullat på väg! Hm...kanske delat med den där brabus Konceptet med v6 motor, men asgrymt blir det iaf! Fortsätt så big_smile

Bara 9 eller 10 tillverkade men dom som finns är grymma.

1 290 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#236
Arbetet med den nya kammen fortsätter hos AGAP. Här är kammen grovslipad. Nästa steg är härdning och därefter inslipning om jag har förstått arbetsprocessen korrekt. Grymt imponerad av människor som kan räkna fram och sedan tillverka en kam från scratch.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/946702_cjsc3x.jpg

Har beställt fjädrar till en Brabus Roadster med förhoppning om att dessa ska klara ett högre varvtal än originalet. Om dom inte räcker till så har vi en ny lite utmaning i att hitta lämpliga fjädrar....

1 513 Inlägg
8 juni 2010
#237
vad kan man säga mer än NICE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


1 290 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#238
evo_krolle skrev:
vad kan man säga mer än NICE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

KARATENICE! kanske wink

1 290 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#239
Idag fick jag leverans av en catch-tank jag betsätt på Ebay. Försökte hitta den minsta jag kunde då storleken inte har någon betydelse.....

Blev lite förvånad när jag knallade in på "posten" och fich detta paket i min hand. Handlat en del på nätet och detta var nog det sötaste paketet jag någonsin fått... med paketsnöra och allt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/951202_1ruq6u.jpg

Innehållet... ja, det var rätt ok det också smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/951183_d82n06.jpg

1 290 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#240
På tiden att jag skriver en liten uppdatering så att ingen tror att projektet dött.

Håller på och beställer nya kolvar och vevstakar som är gjorda för motorer som är ”piston guided”, dvs där kolven styr vevstaken. Iom med detta så slipper jag distanser samt att vevstakarna ser ut att bli lättare än de som jag tog fram först.

Dock så har jag stött på lite problem. Har honat blocket och då har cyliderdiametern blivit 66.60mm istället för 66.50mm som det är original. Företaget som gör kolvarna säger att dom har problem med att få fram kolvringar som passar. Nästa storlek efter 66.50mm är 67.00 och dessa kan man max slipa ner till 66.85mm utan att ringarna blir ovala. Så nu verkar det som att jag måste borra upp blocket till 66.85, vilket jag idag inte vet om det finns material till i fodret.... Ska se om jag kan få fram info till i morgon.

Sen har vi kammen.... det är slipad och klar med det verkar som att ventilbrickan tar i ventiltätningen när ventilen är som mest öppen, så eventuellt måste toppen modifieras så att ventiltätningarna kommer längre ner.

Eventuellt har jag hittat fjädrar som klarar 8500rpm, plockat dom från en motorcykel. Egentligen har den motorn dubbla fjädrar men förhoppningsvis räcker det med ytterfjädern. Får svar senare i veckan....

Ett steg framåt och två tillbaka... skulle haft en Volvo 740, alla delar finns och som en bonus skulle fler vara intresserade av tråden. wink


Sök