På tiden att jag skriver en liten uppdatering så att ingen tror att projektet dött.
Håller på och beställer nya kolvar och vevstakar som är gjorda för motorer som är ”piston guided”, dvs där kolven styr vevstaken. Iom med detta så slipper jag distanser samt att vevstakarna ser ut att bli lättare än de som jag tog fram först.
Dock så har jag stött på lite problem. Har honat blocket och då har cyliderdiametern blivit 66.60mm istället för 66.50mm som det är original. Företaget som gör kolvarna säger att dom har problem med att få fram kolvringar som passar. Nästa storlek efter 66.50mm är 67.00 och dessa kan man max slipa ner till 66.85mm utan att ringarna blir ovala. Så nu verkar det som att jag måste borra upp blocket till 66.85, vilket jag idag inte vet om det finns material till i fodret.... Ska se om jag kan få fram info till i morgon.
Sen har vi kammen.... det är slipad och klar med det verkar som att ventilbrickan tar i ventiltätningen när ventilen är som mest öppen, så eventuellt måste toppen modifieras så att ventiltätningarna kommer längre ner.
Eventuellt har jag hittat fjädrar som klarar 8500rpm, plockat dom från en motorcykel. Egentligen har den motorn dubbla fjädrar men förhoppningsvis räcker det med ytterfjädern. Får svar senare i veckan....
Ett steg framåt och två tillbaka... skulle haft en Volvo 740, alla delar finns och som en bonus skulle fler vara intresserade av tråden.
