4033
Sök

Vad är det egentligen för skillnad på en BMW 325 och en 328?

72 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#1
Hejsan

som sagt vad är det för skillnader egentligen?
i 325an finns det 192hk och i 328 193hk (1995) och 325an har väl en 2,5l motor och 328an en 2,8l det måste ju vara mer saker som skiljer ende?


och en sak till. en kille på jobbet har en BMW 525 oginal (sportlufftfilter på) och jag min 328 orginal, båda är från runt 95 och han utmanae mig på ett race (acceleration) vilken bil borde vinna?


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 juli 2009
#2
jri87 skrev:
Hejsan

som sagt vad är det för skillnader egentligen?
i 325an finns det 192hk och i 328 193hk (1995) och 325an har väl en 2,5l motor och 328an en 2,8l det måste ju vara mer saker som skiljer ende?


och en sak till. en kille på jobbet har en BMW 525 oginal (sportlufftfilter på) och jag min 328 orginal, båda är från runt 95 och han utmanae mig på ett race (acceleration) vilken bil borde vinna?

den som växlar bäst o kan köra :p


182 Inlägg
24 juli 2009
#3
din, givetvis!

72 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#4
pattilatti2 skrev:
jri87 skrev:
Hejsan

som sagt vad är det för skillnader egentligen?
i 325an finns det 192hk och i 328 193hk (1995) och 325an har väl en 2,5l motor och 328an en 2,8l det måste ju vara mer saker som skiljer ende?


och en sak till. en kille på jobbet har en BMW 525 oginal (sportlufftfilter på) och jag min 328 orginal, båda är från runt 95 och han utmanae mig på ett race (acceleration) vilken bil borde vinna?

den som växlar bäst o kan köra :p

haha jo de e klart, men om man nu tänker att båda kör och växlar precis likadant:P


72 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#5
kimish skrev:
din, givetvis!

Men är det så givetvis? är ju iprincip lika många hästar i dom. visst min är lättare, men om det skulle varit en 325 han hade och jag min 328?


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 juli 2009
#6
Ursprungsfrågan: din har ett insugsrör med mindre diameter. Byt insug mot en 325 så får du fler hästar, men de blir klenare och kommer ha mindre mankhöjd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Driver
2 111 Inlägg
25 juli 2009
#7
Ta ett race, kan du köra så lär du inte bli frånåkt. Din har högre topphastighet (inte mycket men lite) samt bättre acceleration (som sagt lättare bil m.m)

Om nu inte din är slutkörd dvs... wink

Edit: Om han har en 525 -95 o du har en 328 -95.
Senast redigerat av Janken (25 juli 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

72 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#8
caromania va menar du med mankhöjd? haha är rätt ny på det här med bilar:P

A man kan ju hoppas att den inte är slutkörd haha, men dt verkar inte som det iaf:D


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2009
#9
525 är tyngre och förlorar, om du inte tappar allt när du växlar. På pappret skiljer endast en hp till 328ans fördel men denna har effekten på ett helt annat register än vad 325an har, framför allt kommer effekten tidigare. En 325 får både på pappret och i verkligheten stryk av en 328 om båda "körs rätt", alltså inga evighetsväxlingar tongue

328 är dessutom strypt, skruva dit ett insug från en 325 så har du 200-210hp istället åtminstone. Mot en sådan har varken en orginal 328 eller 325 en chans. Själv har jag inte gjort så eftersom 328 då tappar sitt breda register och man måste varva en massa för att få fram effekten, vilket inte är lika härligt till vardags som den lågvarvsstarka (för att vara Bmw) 328i.

Mankhöjd har med hästar och inte bilar att göra, men vad Caromania menar får han själv förklara tongue

Mvh

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 juli 2009
#10
Du får fler hästar men sämre vrid. Trodde inte att det behövdes Harry Potter för att förstå den semantiken RQ...?

caromania skrev:
Ursprungsfrågan: din har ett insugsrör med mindre diameter. Byt insug mot en 325 så får du fler hästar, men de blir klenare och kommer ha mindre mankhöjd.

(mindre hästar (storlek) = sämre vrid)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

72 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#11
Rquired skrev:
525 är tyngre och förlorar, om du inte tappar allt när du växlar. På pappret skiljer endast en hp till 328ans fördel men denna har effekten på ett helt annat register än vad 325an har, framför allt kommer effekten tidigare. En 325 får både på pappret och i verkligheten stryk av en 328 om båda "körs rätt", alltså inga evighetsväxlingar tongue

328 är dessutom strypt, skruva dit ett insug från en 325 så har du 200-210hp istället åtminstone. Mot en sådan har varken en orginal 328 eller 325 en chans. Själv har jag inte gjort så eftersom 328 då tappar sitt breda register och man måste varva en massa för att få fram effekten, vilket inte är lika härligt till vardags som den lågvarvsstarka (för att vara Bmw) 328i.

Mankhöjd har med hästar och inte bilar att göra, men vad Caromania menar får han själv förklara tongue

Mvh

så om jag skulle sätta ditt ett insug från en 325 så skulle jag få en bättre acceleration om jag varvar mycket?
men om man kör mer "vardagsköring" så tappar den i acceleration?
men hur mycket menar du med att varva?
Om jag ska komma iväg snabbt så kör jag ungefär upp den till 3500/4000 varv från start sen växlar jag vid ungefär 4000varv osv osv är det "rätt" köring för min vanliga 328?

Ledsen för att jag verkr så jävla dum haha men jag försöker lära mig.

tack för svaren!


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 juli 2009
#12
växlar du vid 4k lär du inte vinna några rejs?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

72 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#13
nej måste vara mer en så när jag tänker efter


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2009
#14
jri87 skrev:
Rquired skrev:
525 är tyngre och förlorar, om du inte tappar allt när du växlar. På pappret skiljer endast en hp till 328ans fördel men denna har effekten på ett helt annat register än vad 325an har, framför allt kommer effekten tidigare. En 325 får både på pappret och i verkligheten stryk av en 328 om båda "körs rätt", alltså inga evighetsväxlingar tongue

328 är dessutom strypt, skruva dit ett insug från en 325 så har du 200-210hp istället åtminstone. Mot en sådan har varken en orginal 328 eller 325 en chans. Själv har jag inte gjort så eftersom 328 då tappar sitt breda register och man måste varva en massa för att få fram effekten, vilket inte är lika härligt till vardags som den lågvarvsstarka (för att vara Bmw) 328i.

Mankhöjd har med hästar och inte bilar att göra, men vad Caromania menar får han själv förklara tongue

Mvh

så om jag skulle sätta ditt ett insug från en 325 så skulle jag få en bättre acceleration om jag varvar mycket?
men om man kör mer "vardagsköring" så tappar den i acceleration?
men hur mycket menar du med att varva?
Om jag ska komma iväg snabbt så kör jag ungefär upp den till 3500/4000 varv från start sen växlar jag vid ungefär 4000varv osv osv är det "rätt" köring för min vanliga 328?

Ledsen för att jag verkr så jävla dum haha men jag försöker lära mig.

tack för svaren!

Frågar man inget lär man sig inget smile

Nja, du tappar väl inte i acceleration med ett M50 insug. Men effekten ligger högre.

Enkelt förklarat, på en Bmw brukar effekten ligga högt upp i varvtalsregistret. Alltså måste man varva en hel del för att nå max effekt. Denna karaktär har en 325a.

En 328 skiljer sig lite från detta. Max effekten ligger på ett lägre varvtal, vilket gör att bilen upplevs kraftigare på låga varv och man behöver inte varva en massa för att nå effekten.

Lite svårt att förklara, det är en sak man måste uppleva. Men effekten på lägre varv betyder inte att bilen är slöare, bara att man kan växla på ett annat sätt. En bil som har effekten på låga varv behöver man inte dra till varvstoppet, det är ingen idé för kraften finns inte där uppe.

Känner att detta är en dålig förklaring, har du någonsin kollat på ett papper från en bänkning? Där man ser en kurva som varierar med till exempel varvtal på X-axeln och effekt på Y-axeln? Kolla på vridmomentskurvan på denna bild:
http://www.automotorsport.se/bigpix/2006/Audi_v12kurva_500p.jpg

Du ser att vridmomentet är som högst mellan 1800 och 3000 varv? Och sedan sjunker kurvan, allt blir bilen svagare. Att varva över 3000 varv med den bilen är alltså onödigt eftersom effekten minskar, alltså bör man växla upp för att på så sätt hålla varvet inom det område där motorn är starkast, i fallet ovan mellan 1800 och 3000rpm. Sedan får man naturligtvis ta hänsyn till den andra kurvan som anger effekt, men du förstår vad jag menar i teorin? Skall du ha som mest kraft i en Audi V12 tdi medans du accelererar skall du hålla varvtalet mellan 1800 och 3000 rpm smile
Senast redigerat av Rquired (25 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

72 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#15
Tack för det Rquired! förstår precis hur du menar! tack för att du tog dig tid!
När är det som mest kraft på en 328? vet du de på vilket varvtal ungefär?

Sen har jag hört nånstan att det sitter en anan typ av växellåda i 328 en i 325 stämmer de?

tack igen!!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2009
#16
jri87 skrev:
Tack för det Rquired! förstår precis hur du menar! tack för att du tog dig tid!
När är det som mest kraft på en 328? vet du de på vilket varvtal ungefär?

Sen har jag hört nånstan att det sitter en anan typ av växellåda i 328 en i 325 stämmer de?

tack igen!!

Kom ihåg att det bara är en vag förklaring, men på ett ungefär så smile

328i i orginalutförande levererar som mest kraft (Nm) vid 3950rpm, och där sitter samma låda som det gör i M3an i 328, till skillnad från 325 som har en "vanlig" Bmw låda.

Mvh

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

72 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#17
Rquired skrev:
jri87 skrev:
Tack för det Rquired! förstår precis hur du menar! tack för att du tog dig tid!
När är det som mest kraft på en 328? vet du de på vilket varvtal ungefär?

Sen har jag hört nånstan att det sitter en anan typ av växellåda i 328 en i 325 stämmer de?

tack igen!!

Kom ihåg att det bara är en vag förklaring, men på ett ungefär så smile

328i i orginalutförande levererar som mest kraft (Nm) vid 3950rpm, och där sitter samma låda som det gör i M3an i 328, till skillnad från 325 som har en "vanlig" Bmw låda.

Mvh

Tack så hemskt mycket för svaren! nu vet jag betydligt mer:D


131 Inlägg
25 juli 2009
#18
Du  ska veta att 328 går mkt bättre än en 325 som de nu bara skiljer en hk, har kört mot en original 328 när jag hade min chippade 325 med sportluftfilter och sportsystem men körde relativt jämnt mot 328:an.
328 motorn är mycket härligare än 325an, vissa har svårt att tro de när de skilljer så lite i effekt, man måste provköra båda för att bilda sig en uppfattning, till att börja med kan man ju jämföra vritmoment iofs:)

72 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#19
KiLiN skrev:
Du  ska veta att 328 går mkt bättre än en 325 som de nu bara skiljer en hk, har kört mot en original 328 när jag hade min chippade 325 med sportluftfilter och sportsystem men körde relativt jämnt mot 328:an.
328 motorn är mycket härligare än 325an, vissa har svårt att tro de när de skilljer så lite i effekt, man måste provköra båda för att bilda sig en uppfattning, till att börja med kan man ju jämföra vritmoment iofs:)

Låter bra:D blev lite förvånad när jag såg att det bara skilde en hk i mellan dom.
Men förstod att det måste vara nått mer endå.



Sök