2167
Sök

Vilken bil har kostat dig mest (gått sönder mest)?

113 Inlägg
1 september 2009
#61
Att bilar inte är nån bra investering är välkänt tongue

Har haft ett par bilar som strulat, gamla som nya:

Audi80 89:a. Köpte den för 7500, la väl ner ca 15k på den, och sålde den för 3000kr med rasad låda. 2000 mil kördes med den.

Volvo V70 01:a. 25k i reperationer & service på mindre än ett år, och ändå funkade den inte som den skulle. Fönsterhissar, avgassystem och oljedrickande utan dess like. 2000 mil kördes med den.

Mazda 323F 89:a. Köpt den för 12k och har lagt 12k än så länge. Nytt kylsystem, tankmätare, kontakter till belysning, front, tänkablar, vattenpump samt kamremsbyte och annan service. Nu ska den bara skruvas isär, rostlagas och lackas om smile
Bilen är dock riktigt misskött av tidigare ägare... Men den går som en klocka i motorn smile

Mazda miata 91:a. Världens bästa bil! Haft den i 7 år och enda som gått sönder är en vajer till en fönsterhiss, termostaten som kärva samt bakre ljuddämparen. Var inte många hundringar för att fixa detta smile
Med service och reperationer har den väl kostat ca 10k. Sen att man lagt mycket mer än det på lull-lull är väl en annan sak tongue


Mazda kan jag dock rekomendera, billiga reservdelar samt service och väldigt hjälpsamma och kunniga. De säljer t.o.m. piratgrejer på deras egna reservgrejer tongue
Volvo & Renault kan slänga sig i väggen. Svindyra reservdelar samt service och fruktansvärt otrevliga och okunniga. Tvi fan för volvo, det har jag haft vad jag ska!


1 062 Inlägg
1 september 2009
#62
Min Corrado VR6

Jag börjar från andra hållet då det är enklare. Tror jag bytt/ lagat nästan ALLT utom:

* Växellåda
* Drivaxlar
* Kylare
* Oljepump
* Styrservo
*Generator
* Pedalställ

....dessutom pajar nya delar om o om igen på dessa bilar.

* Termostathus har bytts tre gånger på 9 år  (Känt fel av VAG)
* Ständiga problem med Kyl & tändsystem på dessa bilar

"You Go, we go!"

Avstängd
8 Inlägg
1 september 2009
#63
_JLarsson skrev:
Min som jag har nu, Kommer och kosta ,

Har bytt Spindeleden,
Måste Byta olja och alla tilhörande saker ; Det är nog inte gjort på¨länge.
Kopplingen, :Känns inte så J--la bra
Bromsar Runt.: Dom har sett sina bästa år.
H-Mätaren.: Orka chansa.
Bensinmätarn lever sitt egetliv: Orka Chansa.


pjta det är vad det som kommer och kosta mig just nu.  och vet då inte vad allt kmr och kosta , men det blir nog dyrt.   Men värt sen.

Vad tror du de ä en slö 740. alla 740 lever bränsle mätarn sina egna liv på

Avstängd
8 Inlägg
1 september 2009
#64
Den som har kostat mig mest måste nog vara Ramblern 66:an,
Inköp 11 000
nya tändelar 5000
Nya däck/fäljar 2000
Extra ljus 300.
Bakaxle 2200
Och så har det blivit både motor , låda men hade det låg ehmma på hyllan.
Men kommer bli mycket dyrare ska göra org skick på den,

men man har ju haft en o annan bil med men mycket små grejer som jag inte har nån koll på vad de kostar, de ä bara o betala å se gla ut:P

5 Inlägg
1 september 2009
#65
turbo5a skrev:
jalle1 skrev:
Volvo 850.

Inre damasken både höger och vänster fram.
Fläckten.

Kostade 9360kr.

Hade ägt bilen i tre veckor när felen hittades.

Vad i hela he***s? 9360 svenska riksdaler för ett par sketna damasker och en fläkt? Helt otroligt. Du lämnade bilen till verkstad förstår jag?

damaskerna kostade 2500kr styck sen kostade att byta fläckt typ 5000kr.
Lämnade in den på Volvo.

1 353 Inlägg
1 september 2009
#66
BMW 325 E30 -88

Började med att Lådan gav upp helt
köpte beg. för 500:-

Sen hade infästning för bakaxel och hela bakaxelvaggan rostat sönder
begagnad typ :-1500 för hela vaggan + nångra hundralappar för material att göra nya fästen

packningssats till topplocks 3500:- + nya topplocksbultar 500:-

Ny kamrem + alla spännhjul + vattenpump typ 3000:- för allt

fjäderbenslagring fram bägge sidpor 1000:- för båda på bildemonteringen

Styrled bägge sidor fram typ 500:- för båda på biltema (=

Nytt simonssportavgassystem hela vägen typ 5000:- (dock inte stora fel på original, så kanske inte bör räknas med här)



så 12 000 kostade jag på bilen under några månader som gymnasiestudent.. och hann inte ens använda bilen i 3 månader efter att allting var fixat sad

There's no replacement for displacement

helt galen
388 Inlägg
1 september 2009
#67
Volvo 850 GLT -92 tveklöst!
gjorde inte annat än att gå sönder...

generatorn pajjade
abs-bromsarna funkade inte
stolsvärmen kass
kupefläkten bråkade
lambdalampan lös trots bra värden
motorn pissade olja på skumma ställen
handbromsen usel trots nya belägg och ny wire

lyckades till och med tappa ett framdäck som var draget med mutterknack o kompressor...

Varför åka fort när man kan åka brett?

301 Inlägg
9 maj 2010
#68
Volvo 855 T5-r!!!! kostat mig betydligt mer än jag någonsin vill räkna ut.
den är döpt till det svarta hålet!!
EN GÅNG VOLVO ALDRIG MER!!!!!!!!!!

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

496 Inlägg
9 maj 2010
#69
Min peugeot 205 -95. först urtrampnings lager, bytte det. sedan efter någon vecka vek sig växellådan. När det var fixat så trilla avgassystemet av. Ägde bilen i 1mån sen så sålde jag skrotet.

Nissan 100nx - 93. köpte den. Hade den ett tag så skulle den besiktigas. de slog sönder hela hjulhusen på den och jag ville inte lägga ner 5000kr på att laga skitet så bytte den mot en golf 3:a smile

Vet inte men har haft otur med i princip alla mina bilar mer eller mindre alltid något skit som ger efter inom någon veckas gång, förutom volvon som fortfarande står sig smile


3 354 Inlägg
9 maj 2010
#70
är nog gamla sierran
ny motor pga föregående slarv med kamkedjespännaren.
1500
hjälp vid byte 1000:-
byte av bromsskivor o klossar 1000:-
nytt avgassystem pga rost 1500:-
Olja pga läckage på gamla motorn 1000:-
totalt 6000

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2010
#71
steifan skrev:
Rquired skrev:
Mercedes A190 2003, ca 12k mil och haft den i ett halvår:

Har haft en hel del problem, vilka bilen står på verkstad pga för tillfället:
Kass startmotor: 7k+byte, landar runt 10k klart.
Kass vevaxelgivare: 1700:- plus byte, tot. runt 2500:-
Trasig slang insug: 150:-
X antal glödlampor: ca 70:-
Felsökning ink. felkoder: 1000:-
Svetsning av sönderrostad fäste till avgas: 800:-

Totalt: ca 14500:-En ny Lmm går på 15k+byte[/b], en renovering (om det går, inte alltid möjligt) kostar 7500:- plus frakt i Holland. Hoppas verkligen den är hel, för i så fall är det "bara" en givare för ca 2500:- till hmm

Sedan rostar den som satan, lagning och omlackering är alldeles för dyrt för att jag tycker den skall vara värd det. Så jag hoppas det går på rostskyddsgarantin jag enligt pappret har, för inte kan Mercedes/Hedin skylla bort allt på påslag eller stenskott? Ni skall veta att de har försökt roll

Notera att detta är utöver "normalt" underhåll

De är inte billiga någonstans, inget unikt för Mercedes heller direkt. roll

MYCKET bra verkstadsbilar detta, jobbar själv på Mercedes/Hedin!

Råkade ju köpa en gammal sur W124 där man egentligen hade behövt byta allt mellan skyltarna! Fanns ju inte en frisk bussning, startade lite när den ville, rostade ju som jag vet inte vad? Båda soppapumparna stannade, läckte bara:
Motorolja, Växellådsolja, Baxaxelolja, Hydraulolja, Servoolja, Spolarvätska och kylarvätska smile Bromsarna drog i slg luft med...
Ena hjullagret var så glappt att man fick pumpa ett par gånger så hjulet rätade upp sig innan bromsarna tog, 3 av 4 fjädrar var av. Bak var de av både uppe och nere sad

Lyckades mot alla odds besikta detta fordon med bara en 2:a på avgasvärden!


2 021 Inlägg
9 maj 2010
#72
Nuvarande Saaben måste det vara :p
Renoverad Växellåda
Koppling
bromsbelägg runt om
termostat
vevhusventilation
multirem + spännare och löphjul

Märkte även idag att vattenpumpen låter illa. big_smile

pengarna rullar men vafan, de får man räkna med ibland.


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
9 maj 2010
#73
På topp hos mig så är det nog en Saab 9000 2.3 turbo som kostat mig mest i reparationer.
Förstärkt växellåda(begagnad), koppling, urtrampningslager, slavcylinder och huvudcylinder kostnad runt 10000:-.
Begagnat topplock, sotningssats, topplocksbultar, pinnbultar och sedan en extra insugspackning kostnad 1500-2000?
Ny utbytes T28 turbo 6-7000:-.


Denna bilen var nog hemsökt för jag fick med en mapp med kvitton på nästan 100000:- som den hade kostats på de senaste 10 åren. Jag lade över 20000:- på 2-3 månader innan jag sålde den.

508 Inlägg
9 maj 2010
#74
Min Golf 2 16V -86:a

Byte av växellåda då tidigare ägare satt i en för GTI 8V så den rasa. Kostnad 3000 kr
Bytte även kopplingen då den också rasa . Kostnad 3500 kr .
Olja till växellådan. Kostnad 500 kr.
Verkstadsjobbet på det. 3000 kr.
Byte av bromsok höger fram då det satt fast rostat byttes även bromskivor och bromsklossar. kostnad på verkstad 2500 kr med nytt bromsok höger fram.

Summa på hela kalaset 12500 kr .

Jag köpte bilen för 14000 kr men ägaren innan hade köpt den för 25000 kr så jag är ändå nöjd för delar går ju sönder när man kör och plågar den bilen som jag har gjort i över 3000 mil.

Har bilen kvar fortfarande då jag trivs riktigt bra med den.


Rumpmas
3 860 Inlägg
10 maj 2010
#75
Saab 900 2,3i -95.

Byttes mot en Audi 100 Avant -92 år 2006, uppskattat värde 25k då. Första året fick jag byta delar för 15k. Inga dyra saker i sig, men en försvarlig mängd detaljer. Farsan hjälpte mig att byta, så priset avser endast delarna, inköpta på Speedparts, så billigt som möjligt.

Ett axplock ur minnet:

* Länkarmar
* Styrleder
* Stötdämpare runt om (köp för övrigt inte Biltemas)
* Ventilkåpspackning
* Spolarpump
* Drivrem och spännrullar
* Avgassystem efter kat efter att det gått av halvvägs på ditvägen på en fiskeresa 102 mil enkel resa, för    övrigt två veckor efter besiktning med blanka papper.
*  Bromsskivor bak och handbromsbackar.
* 2 uppsättningar krängningshämmarbussningar på ett år är inte fy skam att förstöra cool
Senast redigerat av Andromeda (10 maj 2010)


Avstängd
40 Inlägg
10 maj 2010
#76
GÖR SOM FORD, KÖP VOLVO!! då slipper ni problem big_smile tror jeg har lagt en hundralapp på volvo'n snart^^ slå den du big_smile

787 Inlägg
10 maj 2010
#77
VOLVOSWE240 skrev:
GÖR SOM FORD, KÖP VOLVO!! då slipper ni problem big_smile tror jeg har lagt en hundralapp på volvo'n snart^^ slå den du big_smile

WHAT, la du 100 spänn på den där, de va te o kaste penge i sjön lol roll

Cupra_
10 maj 2010
#78
En Volvo (DAF) 440.. Startmotor, generator, avgas m.m. gick sönder på ett år.. Den blev dyr trots billigt inköp sad

huh?
10 427 Inlägg
10 maj 2010
#79
Nuvarande bilen fick för sig att koka så pass att topplocket blev skevt,
eller om det senare ledde till det första tongue Kostnad c:a 11 000 hittills. hmm


1 339 Inlägg
10 maj 2010
#80
steifan skrev:
Nuvarande bilen fick för sig att koka så pass att topplocket blev skevt,
eller om det senare ledde till det första tongue Kostnad c:a 11 000 hittills. hmm

Hoppsan, hur gick nu detta till? yikes



Sök