Har alltid lämnat in mina nya bilar för lackkonservering och har testat olika firmor (med varierande resultat), här är mina synpunkter på dom firmorna jag har anlitat:
PermaShine
Denna "lackkonservering" kan jag inte rekommendera, höll inte alls länge. Visst var den fin och lättskött dom första tre månaderna men sedan fanns det inte mycket behandling kvar. Anledningen till att jag överhuvudtaget testade dom var priset, 1:a behandlingen kostade ungefär som övriga firmor men INGEN återbehandling behövdes. Kvalificerat skitsnack kallar jag det.
(Jobbet utfördes av Perma Shine Lackkonservering, Ågatan, Mölndal)
Mr.Cap
Var mycket nöjd med deras behandling, återbehandling var 12:e månad. Använder deras egna produkter när jag tvättade och dom fungerade mycket bra, var inte speciellt dyra heller (finns många dyrare medel på t.ex. bensinstationer som dessutom är sämre).
(Jobbet utfördes av Mr.Cap, Importgatan, Göteborg)
Ditec
Hade hört mycket gott om dom så jag tänkte testa på min nuvarande bil efter att ha använt Mr.Cap på mina två senaste bilar. Totalpriset skiljer inte mycket från Mr.Cap, dyrare grundbehandling men fördelen var att återbehandlingen sker var 18:e månad.
Tyvärr så håller inte behandlingen i 18 månader, märkte ett klart sämre skydd redan efter 9 månader.
(Jobbet utfördes av Göteborg Bilvård Center, Katrinerovägen, Göteborg)
TefCar
Har inte anlitat dom då jag blivit avrådd av tre av varandra oberoende personer, samtliga arbetar med billackering/bilvård. Vet inte varför dom skulle vara sämre men om jag minns rätt så var det något med att deras produkter innehåller ett ämne som reagerar med lacken på ett negativt sätt.
Detta är naturligtvis mina egna uppfattningar, finns garanterat dom som har omvända uppfattningar.
Huvudsaken är att man själv är nöjd med resultatet, om det är Ditec, Mr.Cap (eller gud förbjude, PermaShine) som gör jobbet är helt upp till bilägaren. Förtroendet för att behandla min nästa bil går i alla fall till Mr.Cap.
Senast redigerat av irie (14 februari 2010)