3350
Sök

Hur ska jag sälja min Toyota utan att bli nerringd av bluffare?

T-dojan
9 augusti 2009
Trådstartare
Vi lade ut annons på vår Toyota Corolla 1,6 1993 på blocket i fredags klockan 22.00. 2 sekunder efter att annonsen kommit upp, ringer mobilen.
en invandrare ville ge 18 000kr för den och lämna handpenning på 1000kr. Min sambo som sköter detta med bilen blev ju glad, och den som ringde kunde ju snacka, hade begärt 19 000 och han sa 18 000. Han satte över handpennningen till min sambos konto, pengarna syntes där direkt, jag höll på att gå i taket när jag hörde på samtalet. lät bluffigt.

Telefonen fortsatte ringa, endast invandrare. Som mest fick vi bud på 23 500kr. Lockande. Men för bra för att vara sant?
sambon sa att den var såld. då ringer det 1 sekund senare. en invandrare som sambon tror är den första med handpenningen, han säger då " jag ahr ångrat mig, har inte råd"
Min sambo ringer upp han med handpenningen och frågar, men han har inte ångrat sig utan ska ha bilen.
då är det nån annan som ringt och låtsas vara denna människa.
scary.

Klockan är nu ca. 23.00 ocjh vi börjar få kalla kårar. Min sambo beslutar sig för att ringa upp han med handpenningen och blåsa av hela affären. vilket var enklare sagt än gjort. han börjar prata sitt försäljarsnack och min sambo litar på honom, mennär dom avslutat samtalet så är han int ett dugg lugnare så jag säger " vad säger din magkänsla, vill du sälja bilen till honom?" "nej" svarar min sambo.

Han skickar sms till denne och ber om kontonummret för att sätta tillbaka pengarna, men det får vi inte. Han har oss på kroken. Men sen säger min sambo, att ge mig ditt kontonummer, jag kommer inte vara hemma imorgon. då får vi det. och han beklagar sig över att han förlorat tid och pengar på detta.

och vi då... redan gått back minst 110 kr utan att fått bilen såld sad

Min sambo frågade även en som ringde vad han skulle ha bilen till, och med tanke på att det bara var invandrare som ringde så... han sa att den skull exporteras till Afghanistan. Hur fan kan det löna sig?
köpa en gammal Toyota för 23 000kr och sedan exportera den till ett krigshärjat land? jag fattar inte detta!

Hur ska vi göra för att sälja den? Jag har känslor för bilen och vill inte att den ska åka runt och bidra till krig, och att folk ska sitta i den med gevär genom rutorna och skjuta. Nej, vår fina toyota förtjänar mer.

Nån som var med om liknande?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
9 augusti 2009
sälj den till en sådan som bjuder så mycket! men var HÅRD i affären! säger han att du får 23000 för den i telefon, så är det också det som gäller när han kommer å hämtar den! inte ett öre mindre! morsan sålde sin buss på detta vis och fick 30000 för den, var egentligen inte värd mer än 5000! annars är sådana bilar ganska svårsålda till "svenskar" som inte exporterar!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

8 883 Inlägg
9 augusti 2009
Ganska lätt faktiskt.
Du lämnar i från dig bilen efter att du fått pengarna i kontanter, eftersom det är en så pass billig bil så fungerar kontanter bäst.
Priset gör ni upp på plats och inte via telefon eller mail, ödsla inte tid på folk som bara vill ha brevkompisar.

Fotograf på tierpidag.se

325 Inlägg
9 augusti 2009
sluta knarka och ta pengarna

Hur menar du nu? Tänk på att vissa inlägg kan vara rätt så stötande utan att man själv menat att det skulle bli så. I ditt fall tror jag dock att du menade att man skulle ha gått vidare med försäljningen?
Mvh Moderator Phaetoon 

T-dojan
9 augusti 2009
Trådstartare
Jo, men sen har man ju läst mycket på andra forum om dessa bilar och hur de använder falska leg. och så går det inte igenom alltså med falska person nummer.  och man är fortfarande ägare till en bil som kör runt på andra sidan jordklotet.

Min brorsa sålde sin bil till en invandrare, och efter nån dag blev han mordhotad och krävd på 5000:-
dom kan ha med sig hela sin släkt och banka skiten ur oss om vi inte säljer den för billigare.

men min STORA fråga återstår: vad tjänar dom på att exportera bilen till andra länder för så mycket pengar?

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
9 augusti 2009
jag hade sagt så här till den killen.... att vi kom överens att du ska köpa bilen o du har betalat i förskott så i hela är bilen redan såld därför har jag sagt till alla andra att bilen är såld och nu ångrar du dig?
då behåller jag tusen lappen.. trots allt de var du som ville köpa o betalade i förskott.
jag hade gjort upp med en som skulle köpa min ex bil....
sen vad de tjänar på att exportera ? vissa länder har ju handels sanktioner från EU o USA då få man ej in några bilar alls.så kanske de tjäna en slant där.

517 Inlägg
9 augusti 2009
_lee_jr skrev:
jag hade sagt så här till den killen.... att vi kom överens att du ska köpa bilen o du har betalat i förskott så i hela är bilen redan såld därför har jag sagt till alla andra att bilen är såld och nu ångrar du dig?
då behåller jag tusen lappen.. trots allt de var du som ville köpa o betalade i förskott.
jag hade gjort upp med en som skulle köpa min ex bil....
sen vad de tjänar på att exportera ? vissa länder har ju handels sanktioner från EU o USA då få man ej in några bilar alls.så kanske de tjäna en slant där.

Läs texten en gång till.... Det var inte köparen som avblåste affären wink

En gång till nu
760 Inlägg
9 augusti 2009
Mycket bluff och båg med sånna folk.
Har dom gett handpening så är de köparens förlust ifall dem betalat.
Sen kan dom ha "snott" ett visa kort och betalat över nätet till er bank, för att sedan ångra sig och be er skicka tbx pengarna, alltså på sådant sätt ha "tvättat" pengarna och tjäna 1000spänn på köpet...

Ta aldrig emot checkar heller, dom kan sakna täckning i slutändan och när dem ber er att betala tbx E.v mellanskillnad som dom har plussat på så är de ni som åker på att betala tbx det, lagligt sätt dessvärre..

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Trucker
2 710 Inlägg
9 augusti 2009
Din Corolla kanske är mindre värd här i Sverige men där nere är den guldvärd wink

Just Toyota (av alla bilar som finns) är väldig eftertraktade i vissa länder där nere. Irak, Iran, Afghanistan, Pakistan osvosv.. Där finns ingen besktning, skatt o allt va de e. bilarna rullar så länge dom bara kan. inget annat. o Toyota är kända världen över för at hålla o dricka väldig lite.

Köper han/hon den för 20k av dig kan jag garantera att han får 100k för den där nere. Om inte mer.

Är själv invandrare och har släktingar där nere. Han köpte en Opel Vectra -92 för 80k , motsvarande svenska kronor. Jag köpte Saaben för ungefär hälften av det priset.

Om du ej vill bli nedringd av en massa oseriösa köpare så rekomenderar jag att du i första hand tar kontakt me folket runtom.. kanske nån känner nån som känner nån... som är intresserad? smile)

jag skulle kunna hjälpa dig smile vart bor du?smile

Fart missbrukare

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 augusti 2009
är väll bara att sälja bilen.. dock tycker jag en tusing är förlite i handpenning för att binda upp bilen.. mellan 3-5k hade jag sagt..

2slow

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2009
Två tips, se till att få hela summan i handen och se för guds skull till att bilen byter ägare på rätt sätt och var med när han postar ägarpappret. Annars kanske du blir utan pengar (FB betalar inte alltid om man frivilligt gett bort bilen) och om köparen skall skicka in ägarpappren men inte gör så, står du som ansvarig för bilen och ev. parkeringsböter etc. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
9 augusti 2009
Rquired skrev:
Två tips, se till att få hela summan i handen och se för guds skull till att bilen byter ägare på rätt sätt och var med när han postar ägarpappret. Annars kanske du blir utan pengar (FB betalar inte alltid om man frivilligt gett bort bilen) och om köparen skall skicka in ägarpappren men inte gör så, står du som ansvarig för bilen och ev. parkeringsböter etc. smile

Det är väll så att de är säljaren som skickar pappret?

Skaune
9 augusti 2009
Trådstartare
Annonsera utan telefon nr, be intresserade att maila dig, sen kan du i lugn o ro sitta o läsa mailen och bedömma efter förutsättningarna vem som är seriös och inte, klart de kan gå fel det med, men du slipper alla samtalen.

5 198 Inlägg
9 augusti 2009
camaro67 skrev:
Rquired skrev:

Det är ALLTID säljaren som skickar in pappret.. nåt annat finns inte.. iaf inte i min värld

Skaune
9 augusti 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:
camaro67 skrev:
Rquired skrev:

Det är ALLTID säljaren som skickar in pappret.. nåt annat finns inte.. iaf inte i min värld

I min värld åker säljare och köpare efter köpet till brevlådan tillsammans och lägger på det! så vet man att allt blir rätt.

5 198 Inlägg
9 augusti 2009
ka man oxå göra. då är båda på säkra sidan

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2009
Axor skrev:
gamlingen skrev:
camaro67 skrev:

I min värld åker säljare och köpare efter köpet till brevlådan tillsammans och lägger på det! så vet man att allt blir rätt.

Ja det är naturligt i era världar, men det betyder inte att alla gör så smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 198 Inlägg
9 augusti 2009
nej tyvärr.. men det innebär att fler borde upplysas om att bluff förekommer.spec från köparens sida, Igentligen finns ingen anledning för SÄLJAREN att inte posta,, men däremot KÖPAREN som skiter i det och låter bilen stå kvar på säljaren.

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 augusti 2009
Förstår inte det svåra.

1. Sätt ut ett pris som du begär och bestäm hur mycket det får prutas ner om det skulle bli aktuellt.
2. Första person som kan ge dig pengar i handen kontant får köpa den.
3. Aldrig Aldrig Aldrig handpenning eller dyl. Varför krångla till det så???
4. Ringer det någon som har svårt för svenska eller på annat sätt kan göra affären besvärlig så säg SÅLD

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 augusti 2009
När ni känner er osäkra, träffas på en allmän plats där mycket folk rör sig. Kontant betalning och sen lägga pappret på lådan direkt.

Ser vi sen varför säljare inte skulle lägga pappret på lådan kan de anmäla bilen stulen etc. Finns folk till allt. hmm

Sök