3864
Sök

Är det motorn som knackar?

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#21
Volvo_GL skrev:
Va ja vet så ska de de vara 5w 30 olja i saab rätta mig om jag har fel, troligen så är de oljan som är dålig drat åt sig för mycket fukt så när oljan är varm så blir den för tun. bytt olja å filter å se om felet åter står.

Tack för ditt råd!Ja fukt gillar ju inte bilar inte inne iallafall, mitt råd ifrån mekonomen var denna 5w -40 olja..ngn stor skillnad med 5w-30 och 5w-40??Mvh/L

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#22
vilken olja ska jag köpa då?Forts med 5w-30?Eller  ja vilken ?w-? ..

Mvh/L

''Hugin-Hachiko''

117 Inlägg
11 augusti 2009
#23
Det är går jätte bra med 5w-40 i din motor inga problem. Och det du hör är säkert ventilknack och de beror på att dina ventil tryckare inte klarar att bygga upp tillräkligt bra tryck och det är inget farligt men kanske kan störa sig på de, då de låter ganska illa ... Men ett tips är la att testa en fetare olja smile

Mvh// Rickard Karlsson

582 Inlägg
11 augusti 2009
#24
Journeyman2 skrev:
Hade i mera olja i motorn men det forts att / rassla efter ett tag...


/L

häll i mer olja toppfyll hela motorn vetja!!näe skämt åtsido din motor typ till hör den lite knack/rassliga typen och nu när du tycker att den rasslar så lysnnar du extra noga och tycker dej höra bra det lite imbillning tror jag likadant på min saab .va bara å strunta i det för sen gick växellådan i tusenbitar sen drivaxlarna sen kopplingen sen fläkten sen soppapumpen.............

hej

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#25
Rick88 skrev:
Det är går jätte bra med 5w-40 i din motor inga problem. Och det du hör är säkert ventilknack och de beror på att dina ventil tryckare inte klarar att bygga upp tillräkligt bra tryck och det är inget farligt men kanske kan störa sig på de, då de låter ganska illa ... Men ett tips är la att testa en fetare olja smile

Mvh// Rickard Karlsson

Tack!Motorn är ju ingen långmilare men 5w-40 har jag redan kört med;)

Kan Jag kör på lika typ av olja 5w-40 eller??

Mvh/L
Senast redigerat av Journeyman2 (11 augusti 2009)

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#26
Tar nog och köper Kendall olja 5w-40 helsyntet(Jula)4l imorgon det verkar helt helt ok wink


Vad tror ni om denna olja?Mvh/L

''Hugin-Hachiko''

mästarenen o_O
92 Inlägg
11 augusti 2009
#27
Saab rekommenderar väl 10w-40 till t7 maskinerna?

Denna är det iaf. som Saab tycker att du ska ha
http://mobil1.se/produkter/mobil-1-new-life-0w-40.aspx
Senast redigerat av m0s (11 augusti 2009)

373 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#28
m0s skrev:
Saab rekommenderar väl 10w-40 till t7 maskinerna?

Denna är det iaf. som Saab tycker att du ska ha
http://mobil1.se/produkter/mobil-1-new-life-0w-40.aspx

Men är det så stor skillnad på dessa två då(Jula och den du sa)?Den du reko verkar helt ok.

Men på mekonomen reko dom 5w-40 olja till min Saab hmm..


VEM ska jag välja ..funderar..

Mvh/L

''Hugin-Hachiko''

5 710 Inlägg
12 augusti 2009
#29
Journeyman2 skrev:
Men att mäta kamkedjesträckaren då måste man v ta bort toppen, el?

Nej, det behövs inte.
En verkstad som kan det (typ SAAB) gör det på under 30 min.

Sedan det här med oljan......folk tror att det är det som är felet men det är fortfarande ingen som lyssnat på den i verkligheten.....
Nu gör du inte ditt oljebyte helt i onödan iaf med tanke på mil/tid men var inte säker på att oljudet försvinner.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

373 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#30
jonTe skrev:
Journeyman2 skrev:
Men att mäta kamkedjesträckaren då måste man v ta bort toppen, el?

Nej, det behövs inte.
En verkstad som kan det (typ SAAB) gör det på under 30 min.

Sedan det här med oljan......folk tror att det är det som är felet men det är fortfarande ingen som lyssnat på den i verkligheten.....
Nu gör du inte ditt oljebyte helt i onödan iaf med tanke på mil/tid men var inte säker på att oljudet försvinner.....

mvh Jonas

Tack för svar!Jag byter ut oljan/oljefilter sedan får man höra om rasslet slutar ..

mvh/L

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#31
Bytt  oljan/oljefilter idag( 4w-40 helsyntetolja!Bra kvalite..
Startade motorn till en början lät det EJ.
Men sedan efter ca:15-20 sek kom rasslet tillbax motorn gick varm på tomgång i ca 4-5 minuter ingen förbättring..
Provade att köra på 2000 varv 1 minut men inge bättre hmm rasslet ja det låter som lite tickande slammer

Vad är det för ljud/ vad göra ??Köra bilen mera på tomgång eller;)

Mvh/L

''Hugin-Hachiko''

8 886 Inlägg
12 augusti 2009
#32
Tycker att du ska låta en verkstad kolla på bilen, ingen större idé att gissa sig till vad som är fel.
Angående oljan så ska du använda en olja som uppfyller kvalitetsnivå GM-LL-A-025.
Att bara välja en olja som man "tror" är bra skulle jag inte rekomendera.
Senast redigerat av Hamilton (12 augusti 2009)

Fotograf på tierpidag.se

373 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#33
Hamilton skrev:
Tycker att du ska låta en verkstad kolla på bilen, ingen större idé att gissa sig till vad som är fel.
Angående oljan så ska du använda en olja som uppfyller kvalitetsnivå GM-LL-A-025.
Att bara välja en olja som man "tror" är bra skulle jag inte rekomendera.

Det är RÄTT olja!Jo jag ska lämna in bilen så dom kan kolla upp felet wink
Inga mera gissningar ..

Mvh /L

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#34
Men om ngn ev vet felet så lämna gärna eran syn;)

Mvh/L''Journeyman''
________________________________________________

''Hugin-Hachiko''

424 Inlägg
12 augusti 2009
#35
Journeyman2 skrev:
Men om ngn ev vet felet så lämna gärna eran syn;)

Mvh/L''Journeyman''
________________________________________________

Hur låter motorn om du varvar upp den till 2500 varv och håller den där sedan trycker till på gasen och varvar upp den ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

373 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#36
joliba_01 skrev:
Journeyman2 skrev:
Men om ngn ev vet felet så lämna gärna eran syn;)

Mvh/L''Journeyman''
________________________________________________

Hur låter motorn om du varvar upp den till 2500 varv och håller den där sedan trycker till på gasen och varvar upp den ?

Seriöst?Blir de ngn skillnad då?Ja hur menar DU och vad kan man  höra DÅ;)


Obs!Jag har inte åkt med bilen och provkört bara haft motorn  i friläge..


/L

''Hugin-Hachiko''

424 Inlägg
12 augusti 2009
#37
Journeyman2 skrev:
joliba_01 skrev:
Journeyman2 skrev:
Men om ngn ev vet felet så lämna gärna eran syn;)

Mvh/L''Journeyman''
________________________________________________

Hur låter motorn om du varvar upp den till 2500 varv och håller den där sedan trycker till på gasen och varvar upp den ?

Seriöst?Blir de ngn skillnad då?Ja hur menar DU och vad kan man  höra DÅ;)


Obs!Jag har inte åkt med bilen och provkört bara haft motorn  i friläge..


/L

På det sättet kan man utesluta vevlager ras.

Bara ett tips, gör som du vill eller åk till en verkstad så dom kan kolla åt dig då !!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

373 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#38
joliba_01 skrev:
Journeyman2 skrev:
joliba_01 skrev:
Hur låter motorn om du varvar upp den till 2500 varv och håller den där sedan trycker till på gasen och varvar upp den ?

Seriöst?Blir de ngn skillnad då?Ja hur menar DU och vad kan man  höra DÅ;)


Obs!Jag har inte åkt med bilen och provkört bara haft motorn  i friläge..


/L

På det sättet kan man utesluta vevlager ras.

Bara ett tips, gör som du vill eller åk till en verkstad så dom kan kolla åt dig då !!

Ska fundera på detta med att varva upp motorn som du sa!Vill ju inte ha ras ..roll

''Hugin-Hachiko''

424 Inlägg
12 augusti 2009
#39
Journeyman2 skrev:
joliba_01 skrev:
Journeyman2 skrev:

Seriöst?Blir de ngn skillnad då?Ja hur menar DU och vad kan man  höra DÅ;)


Obs!Jag har inte åkt med bilen och provkört bara haft motorn  i friläge..


/L

På det sättet kan man utesluta vevlager ras.

Bara ett tips, gör som du vill eller åk till en verkstad så dom kan kolla åt dig då !!

Ska fundera på detta med att varva upp motorn som du sa!Vill ju inte ha ras ..roll

Du ska ju inte stå och rå varva motorn, bara ha upp den till 2500 sen trycka till lite så att den varvar upp, kommer det så ett rassel ljud från motorn så kan det vara vevlager, men om inte så kan du känna dig lugn på just det roll

Vet dock inte om just saab har problem med just vevlager?!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

2 656 Inlägg
12 augusti 2009
#40
Journeyman2 skrev:
joliba_01 skrev:
Journeyman2 skrev:
Men om ngn ev vet felet så lämna gärna eran syn;)

Mvh/L''Journeyman''
________________________________________________

Hur låter motorn om du varvar upp den till 2500 varv och håller den där sedan trycker till på gasen och varvar upp den ?

Seriöst?Blir de ngn skillnad då?Ja hur menar DU och vad kan man  höra DÅ;)


Obs!Jag har inte åkt med bilen och provkört bara haft motorn  i friläge..


/L

helt seriöst sluta upp med din kaxiga attityd om du vill ha hjälp ! och sen finns det en telefon ring antingen till den du trimmat din bil hos eller en auk saab verkstad och fråga om oljan

julas olja kanske inte e och föredra om man ska köra trimmat kanske .. ska vara olja av finnare kvallite är ingen gammal b230 du åker runt i

och sen finns det rengörare för lyftarna med kommer inte ihåg vad den heter men den finns på mekonomen . sen sköljer du igenom systemet en gång med ren olja kör runt 50 mil kanske sen byter du igen är det då lyftarna så är ljudet med 95 % säkerhet borta



Sök