3417
Sök

Ska köpa mig ett hemmabiosystem för 3000-4000:- men vilket ska jag välja?

1 582 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Sorry dude missade ditt tips helt och håller sad men tack för tipset ska ta och kolla upp det lite mer när jag kommer hem smile

von_blad skrev:
LIVINL0UD skrev:
Nej dvd behöver jag inte heller då jag endast kollar på bluray nu för tiden, men finns det någon grym hemsida som säljer dom sakerna jag behöver smile

Jag skrev fynda.se förut, men de var inte intressant eller?

Edit: Annars är de väl bara att kika lite på prisjakt.. Mkt bra sida när de gäller ljud.

1 582 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Har kollat upp nu lite på fynda och det fanns mycket intressanta saker där smile det jag undrar över är vad för förstärkare jag ska ha? två kanals, fler kanals eller 5:1 kanals?

Någon som har tips på några svarta/vita högtalare eller kan typ tipsa på ett paket mellan 3000-4000:- smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
15 augusti 2009
minst 5.1  jag satsade på en 7.1 onkyo och den fungerar yppligt
men använder bara den som 5.1

Dynavoice Comet C-1 5.1-paket detta skulle jag nog köpa om jag skulle köpa nytt nu

finns på fynda.se
har dynavoice magic f6 som framhögtalare nu och det spelar riktigt bra ihop med en liten 8" som sub

Kör fort så hinner inget hända...

blacken
15 augusti 2009
Miklen skrev:
blacken skrev:
Det som du ska kosta på i en anläggning är högtalarna, det där i mellan är inte på långa vägar lika viktigt som dom. Om man vill ha bra ljud det vill säga..

Håller ja nog inte me om ändå.. Beror ju såklart va man skickar ut ljud me å några hundra faktorer till..men hellre köpa sig en bra förstärkare å 2 frontar.. sen allteftersom köpa satteliter å sub eller va man nu vill ha isåfall..

En tumregel vid köp av en ljudanläggning, är att högtalarna ska kost minst 2/3 av anläggningens pris. Ett bra drivsteg med klart godkänd prestanda är inte så dyrt i inköp, såtillvida man inte vill prioritera "Flash in the pan" på det, med sämre ljudkvalitè som följd.

Men förstås för dom slantarna så blir det inte mycket att "hänga granen" ljudmässigt så att säga. Du skulle nog få bättre resultat om du kopplade upp det på en "vanlig" stereo anläggning misstänker jag starkt..
Senast redigerat av blacken (15 augusti 2009)

461 Inlägg
15 augusti 2009
LIVINL0UD skrev:
Sorry dude missade ditt tips helt och håller sad men tack för tipset ska ta och kolla upp det lite mer när jag kommer hem smile

von_blad skrev:
LIVINL0UD skrev:
Nej dvd behöver jag inte heller då jag endast kollar på bluray nu för tiden, men finns det någon grym hemsida som säljer dom sakerna jag behöver smile

Jag skrev fynda.se förut, men de var inte intressant eller?

Edit: Annars är de väl bara att kika lite på prisjakt.. Mkt bra sida när de gäller ljud.

Ingen big deal ;P Misstänkte att du missat de helt..

Skulle satsat på 5.1 minst iaf, så att du kan koppla in en sub å allt annat när du blir sugen. smile Jag hade inte kunnat leva utan en sub nu när jag är van vid det iaf!
Senast redigerat av von_blad (15 augusti 2009)

BMW - Better Make Way

340 Inlägg
17 augusti 2009
Lite tråkigt att ingen har skrivit att det viktigaste om man ska köpa ljud är att  provlyssna grejorna först. Trodde du det var lätt hehe. Provlyssna lite olika grejer i affärer först. Är priset fel kan du alltid beställa på nätet efteråt.

59 Inlägg
17 augusti 2009
Rquired skrev:
Jag har ett Logitech Z-5500 (5.1 med rejäl bas och THX-certat) och jag tycker det är mycket ljud för pengarna. Med en rejäl källa får du riktigt hyggligt ljud, om du kopplar till en HTPC tex är creative x-fi att rekommendera.

Läs användarrecensioner på pricerunner tex smile

Har också ett Logitech Z-5500 högtalarsystem. Köpte de nyligen och tänkte använda dem till datorn, men kopplade först in dem till tv'n bara för att testa 5.1-ljudet vid filmtittande. Vilket ljud! Man häpnas över att det blir så välsmakligt ljud för en sådan summa (dvs de är mycket prisvärda). Dessutom är basen riktigt stor och maffig. Blev faktiskt så förtjust i dem att jag funderar på att köpa ett till par, som jag kan ha vid datorn och behålla de nuvarande vid tv'n. Får se hur jag gör.

Hur som helst, rekommenderar dessa högtalare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=93639
Senast redigerat av Europa (17 augusti 2009)

1 582 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Har läst lite nu på prisjakt angående Logitech Z-5500 och de har fått grymt bra betyg. Det jag undrar över är själva inkopplingen av ljudet.

Har en laptop som är kopplad till tv:n via hdmi, sen har jag även ett ps3 som är kopplat till tv:n via hdmi. Kan jag koppla in Logitech Z-5500 så att jag både får ljud när jag kollar på tv/film via ps3 samt spelar musik via datorn eller är det helt omöjligt??

Måste jag då ha två system eller hur går det till smile

Kanon..
1 473 Inlägg
17 augusti 2009
Skippa dedär datorhögtalartjaffset o köp dig en hyffsad reciever o ett par hyffsade högtalare.

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3812 dedär är ett hyffsat paket tex.
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3669 eller nå sånt om du vill ha golvhögtalare.

Går ju även göra som många andra verkar göra o köpa saker för tiotalstusen o ställa i sin lägenhet o tro man har skitbra ljud.

1 582 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Haha men de dära datorhögtalartjaffset har ju fått grymt betyg, sen är dom inte alls dyra big_smile

Första alternativet du länka, var riktigt nice men betydligt över min budget, andra var också nice, men blev nu osäker om jag ska ha golvhögtalare eller inte? smile

Någon som kan svara på inkopplingen angående logitech z-5500?

leksak skrev:
Skippa dedär datorhögtalartjaffset o köp dig en hyffsad reciever o ett par hyffsade högtalare.

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3669 eller nå sånt om du vill ha golvhögtalare.

Går ju även göra som många andra verkar göra o köpa saker för tiotalstusen o ställa i sin lägenhet o tro man har skitbra ljud.
Senast redigerat av LIVINL0UD (18 augusti 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
18 augusti 2009
LIVINL0UD skrev:
Haha men de dära datorhögtalartjaffset har ju fått grymt betyg, sen är dom inte alls dyra big_smile

Första alternativet du länka, var riktigt nice men betydligt över min budget, andra var också nice, men blev nu osäker om jag ska ha golvhögtalare eller inte? smile

Någon som kan svara på inkopplingen angående logitech z-5500?

leksak skrev:

Över budget hamnar man väl alltid? big_smile

Såvitt jag kan hitta så är det en, kanske 2 ingångar på logitechen, vilket lämnar en väääldigt begränsad.
Med en hyffsad reciever kan du koppla in de mesta du har hemma men framförallt åtminstone din ps3, TVn och datorn.

1 582 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Haha visst gör man det, men är ju inte direkt kul varje gång big_smile

Aha ok, men vad då måste jag skaffa mig en reciever för att koppla in allt eller vad tongue

leksak skrev:

Såvitt jag kan hitta så är det en, kanske 2 ingångar på logitechen, vilket lämnar en väääldigt begränsad.
Med en hyffsad reciever kan du koppla in de mesta du har hemma men framförallt åtminstone din ps3, TVn och datorn.

461 Inlägg
18 augusti 2009
LIVINL0UD skrev:

Aha ok, men vad då måste jag skaffa mig en reciever för att koppla in allt eller vad tongue

leksak skrev:

receiver = förstärkare... typ..

BMW - Better Make Way

1 582 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Jo vet att det betyder förstärkare hehe big_smile undra bara om man var tvungen att ha det för koppla in ljudet big_smile

Kanon..
1 473 Inlägg
18 augusti 2009
LIVINL0UD skrev:

leksak skrev:

Det är, som det låter på namnet, en mottagare med inbyggd förstärkare, FM-radio o lite annat mög i den som jag skickade.
Det är universallösningen så att säga, de som de flesta har hemma.
Brukar finnas minst 4 olika ingångar.

Det drar iväg när man börjar kika på hur mkt grejjer man vill ha inkopplad, det är ps3an, TVn, digitaltvboxen, datorn, dvdn, osv osv.
Man tror man nöjer sig med bara ps3an men man vill ju ha bra ljud på allt man kollar på sen.

Kanon..
1 473 Inlägg
18 augusti 2009
LIVINL0UD skrev:
Jo vet att det betyder förstärkare hehe big_smile undra bara om man var tvungen att ha det för koppla in ljudet big_smile

Du behöver inte ha en, det duger med logitechpaketet men då kan du antagligen bara koppla in ps3an.

1 582 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Aha tack för svaret big_smile jo vill gärna ha ljudet inkopplat i tv:n, datorn och ps3:an, får ta och leta efter någon duglig förstärkare då fan tongue

59 Inlägg
18 augusti 2009
LIVINL0UD skrev:
Har läst lite nu på prisjakt angående Logitech Z-5500 och de har fått grymt bra betyg. Det jag undrar över är själva inkopplingen av ljudet.

Har en laptop som är kopplad till tv:n via hdmi, sen har jag även ett ps3 som är kopplat till tv:n via hdmi. Kan jag koppla in Logitech Z-5500 så att jag både får ljud när jag kollar på tv/film via ps3 samt spelar musik via datorn eller är det helt omöjligt??

Måste jag då ha två system eller hur går det till smile

Man kan ha upp till 5-(6?) enheter inkopplade till Z-5500 samtidigt. Med en knapp kan man välja vilken kontakt högtalarna skall spela från. Det finns 3 st stereojack (3,5mm) som antingen kan användas var för sig (3 olika stereoljudkällor) men det följer även med en kabel så man kan koppla alla dessa tre stereojacken till dator via 6 kanals koppling. Till bärbar dator däremot tror bara att det finns ett utgående stereouttag (för hörlurar).

För digitala ljudkällor finns det kaoxial samt optisk kabel. Själv använder jag optisk kabel från digitalboxen, samt kaoxial från dvd'n. Detta fungerar utmärkt, och ljuder blir som sagt underbart. Jag vet inte vad det finns för utgående ljudkontakter på play station 3, men om man läser betyg på prisjakt är det flera personer som nämner att de kör Z-5500 med ps3.

1 582 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Jasså men det låter ju helt grymt, så nu behöver jag heltenkelt ingen förstärkare eller vad? smile
Jo jag kör ju med laptop så det får bli att man kopplar in ljudet via stereouttag för hörlurar, har mina högtalare som jag har idagkopplat på detta vis.

Har varken digitalbox eller dvd spelare så kan nog skippa det dära smile har inte själv kollat direkt vad för ljudkontakter det finns på ps3:an, ska ta och kolla sen när jag kommer hem från jobbet hehe.

Europa skrev:
Man kan ha upp till 5-(6?) enheter inkopplade till Z-5500 samtidigt. Med en knapp kan man välja vilken kontakt högtalarna skall spela från. Det finns 3 st stereojack (3,5mm) som antingen kan användas var för sig (3 olika stereoljudkällor) men det följer även med en kabel så man kan koppla alla dessa tre stereojacken till dator via 6 kanals koppling. Till bärbar dator däremot tror bara att det finns ett utgående stereouttag (för hörlurar).

För digitala ljudkällor finns det kaoxial samt optisk kabel. Själv använder jag optisk kabel från digitalboxen, samt kaoxial från dvd'n. Detta fungerar utmärkt, och ljuder blir som sagt underbart. Jag vet inte vad det finns för utgående ljudkontakter på play station 3, men om man läser betyg på prisjakt är det flera personer som nämner att de kör Z-5500 med ps3.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 augusti 2009
LIVINL0UD skrev:
Jasså men det låter ju helt grymt, så nu behöver jag heltenkelt ingen förstärkare eller vad? smile
Jo jag kör ju med laptop så det får bli att man kopplar in ljudet via stereouttag för hörlurar, har mina högtalare som jag har idagkopplat på detta vis.

Har varken digitalbox eller dvd spelare så kan nog skippa det dära smile har inte själv kollat direkt vad för ljudkontakter det finns på ps3:an, ska ta och kolla sen när jag kommer hem från jobbet hehe.

Europa skrev:

Det finns bärbara med andra utgångar förstås, jag sitter på en med 3*3.5" tex smile

(Funkar utmärkt tillsammans med Z-5500)
Senast redigerat av Rquired (18 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök