2916
Sök

Trimma en bmw 316i?

KUNG
441 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare kolla om det är någon som har lite tips på hur man kan trimma en bmw 316i e36.

Förutom avgasrör, luftfilter och chip? smile


7 274 Inlägg
16 augusti 2009
#2
Byta motor eller bil.
Men vill du spendera en jäkla massa pengar på ett mindre antal hästar så läs igenom den klistrade tråden.


KUNG
441 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Byta motor eller bil.
Men vill du spendera en jäkla massa pengar på ett mindre antal hästar så läs igenom den klistrade tråden.

Å den tråden var ganska bra faktiskt.. smile

Hur blir det med besiktningen om man byter motor då?


1 482 Inlägg
16 augusti 2009
#4
Läs lite mer så hittar du svar på det med.

Kort svar: Svårt.

BLT Service
Theracords Music Label

309 Inlägg
16 augusti 2009
#5
Vad sägs som en turbo på en 316 då ?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

KUNG
441 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#6
_Nas_ skrev:
Vad sägs som en turbo på en 316 då ?

Absolut allt hänger på besiktningen!!   


Vad skulle det kosta "ca" om man te.x vill ha 200hk?


406 Inlägg
16 augusti 2009
#7
1000kr hästen brukar man få räkna med på en sugis.

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Egenföretagare
999 Inlägg
16 augusti 2009
#8
Hinka i en 318 motor, ger mer än chip & avgas men är billigare wink
Annars 318is 16v motorn, men den är lite dyrare än 318 motor att köpa men antagligen inte dyrare än chip & avgas till din 316.
Edit: dessa två motorer borde slinka igenom besiktningen omärkt.

Om man är händig och har tillgång till svets m.m så blir turbo nog det som ger mest hk/krona. Men då måste man läsa på lite om det ska finnas någon chans att det blir en driftsäker motor.

Enklast och antagligen billigast är att köpa en 328 direkt.
Senast redigerat av weeeman (16 augusti 2009)


.......
2 655 Inlägg
16 augusti 2009
#9
en 318is motor är väl de lättaste de märker dom nog inte på bes.

Supraman
2 300 Inlägg
16 augusti 2009
#10
Nu e det svårare att hinka i en annan motor i bmw, mest beroende på besiktningen.
Dom ska tydligen ha bättre koll på vad det ska sitta för motor i dom bara för att de e så många som byter motor i dom.
dock så länge motorn ser identisk ut med den som ska sitta där så brukar de gå.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

9 Inlägg
16 augusti 2009
#11
Är det värt att lägga ner tid och projekt på en 316 ??


KUNG
441 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#12
Kristian Tabich skrev:
Är det värt att lägga ner tid och projekt på en 316 ??

Det är ju de jag undrar därför vill ha veta ungefär vad det kan kosta.


309 Inlägg
16 augusti 2009
#13
För att du ska få 200 hästkrafter så måste du stressa komponenterna i din motor 100% mer i och med att du har 100 hästar nu. Och redan i motorn nu utsätts komponenterna för en massa tryck och värme..
Jag är ytterst tveksam till att det skall hålla ifall du inte byter MÅNGA saker i motorn. Skall du sikta på 200 är det nog smidigast är byta motor som det har skrivits ovan.. Att plocka av turbo med dess tillbehör är ju enklare än att byta motor. Men 200 hästar med hjälp av turbo? Tvek..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

KUNG
441 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#14
_Nas_ skrev:
För att du ska få 200 hästkrafter så måste du stressa komponenterna i din motor 100% mer i och med att du har 100 hästar nu. Och redan i motorn nu utsätts komponenterna för en massa tryck och värme..
Jag är ytterst tveksam till att det skall hålla ifall du inte byter MÅNGA saker i motorn. Skall du sikta på 200 är det nog smidigast är byta motor som det har skrivits ovan.. Att plocka av turbo med dess tillbehör är ju enklare än att byta motor. Men 200 hästar med hjälp av turbo? Tvek..

Hmmm sad Säg 150hk då?  Känns ju lite konstigt eftersom jag har 120hk i min hoj som är en 0,9liters motor då borde man ju kunna få ut lite mer i en 1,6liters motor?


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 augusti 2009
#15
Men sen jämnför du hur mycket din mc och din BMW varvar tongue

jag hade inte lagt energi på att trimma den bilen, bättre att köpa en snabbare BMW då det kommer att bli billigare, för ska du ha 150 så finns 320 med den effekten, och ska du ha 200 så är det 325 med typ 190?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

KUNG
441 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#16
AcesHigh666 skrev:
Men sen jämnför du hur mycket din mc och din BMW varvar tongue

jag hade inte lagt energi på att trimma den bilen, bättre att köpa en snabbare BMW då det kommer att bli billigare, för ska du ha 150 så finns 320 med den effekten, och ska du ha 200 så är det 325 med typ 190?

big_smile Kanske ska höja varv talet på bilen då.. Till 13000 eller nått... lol

hmmmmm ja det känns inte bra detta får väl leta på skrotar efter en motor då.. sad


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
16 augusti 2009
#17
Varför köper man en motorsvag bil för att sedan trimma? Köp en bil med stark motor direkt.

Med lem
1 127 Inlägg
16 augusti 2009
#18
Inte värt att lägga ner sig på en 316, byt motor!


KUNG
441 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#19
Rspeter skrev:
Varför köper man en motorsvag bil för att sedan trimma? Köp en bil med stark motor direkt.

mmm den tar ju din bil iallefall..... tongue



Jag har redan en snabb bil men jag behöver en bil att köra 200 meter med som jag inte är så rädd om.


Skaune
16 augusti 2009
#20
Mogel skrev:
Rspeter skrev:
Varför köper man en motorsvag bil för att sedan trimma? Köp en bil med stark motor direkt.

mmm den tar ju din bil iallefall..... tongue



Jag har redan en snabb bil men jag behöver en bil att köra 200 meter med som jag inte är så rädd om.

sälj, köp nytt.... det finns bilar som kostar lika lite som din 316 som har större potential, du älskar Nissan skriver du, då hade jag hittat en billig 200sx som ju redan har turbo vilket sänker svårighetsgraden i att trimma den.


Sök