jens volvo in sports skrev:
Nybakk_240 skrev:
jens volvo in sports skrev:
just de bra att veta! tack ska du ha! blir de mycket dyrt me svarvade kolvar? hur gjorde du? och vad blev de att kosta? förresten har du gjort nå nytt me din volvo då? vart ut och testat re?
funderar nog starkt på att sätta marinvev men vet ännu inte om jag byter motor eller ej , skall plocka ut den gamla i nästa vecka kanske.så får man se vad den har för fel först! sen får jag se om jag kör med b23a som e i nu eller om jag skaffar nån annan!
![smile](img/smilies/smile.png)
Så lite så
Ärligt talat så vet jag inte priser på att få det svarvat eller någonting...
För de va så att jag hittade en motor som jag köpte i Eskilstuna.
Den motorn innehöll: Marinvev med svarvade turbo kolvar och steg 4 topp med 46/38 ventiler, dubbla hårdare fjädrar och en rallycross kamaxel... den motorn gav jag 10 papp för.
Då ska du veta att bara en ny marinvev kostar 14 papp
![tongue](img/smilies/tongue.png)
och toppen jag har kostar över 10 papp ny... det kanske ger dig en liten syn på vad allt kan kosta
just de!
du fick ju en riktigt bra motor för de priset tycker jag! marinvev tror jag jag vet en som har som ja kanske får köpa(måste diskutera me ägaren lite ännu) men kolvarna fundera jag lite över håller väll knappast inte om man svarvar dom vanliga! att tänkte väl att man måst skaffa andra såna men var sku man få tag på såna och hur mycke sku dom kosta isåfall? har du någo tips? topplocket fixar jag nog på någo sätt, ska se om jag kör med det som jag har nu eller skaffar annat tänkte iallafall använda k-kammen som jag har i nu! den borde nog duga att köra med
ja den motorn var värkligen värt de priset
okej, snacka på med ägaren du...
Kolvarna då ... nytt eller begagnat? de e frågan =P
Men hittar du fina begagnade turbo kolvar + stakar så är det inget fel i att svarva och använda de.
Annars så finns det ju många som säljer smidda kolvar med stakar...
www.stenparnermotor.se det är en bra sida du kan kolla lite på
![wink](img/smilies/wink.png)
allt finns i stort sett där. Jo K-Kammen duger ju att åka runt med, du får ju lite mer varvtals glad motor. nackdelen med den kammen är (i vissa fall) att den ger en väldigt ojämn tomgång.
jag körde K-Kamm förra sommaren och det var väldigt ojämn tomgång
![tongue](img/smilies/tongue.png)
men nu med orginal topp + kamm och marinveven finns inte en ojämnhet i hela motorn
ska se hur det funkar med den större toppen och rallycross kammen
det får du reda på sedan om du vill det