Mattias Ericsson A.K.A Antennfixarn (en av S40 ägarna) skrev:
Har just kommit innanför dörren efter 130 mils körning t.o.r Vallåkra! Känns som jag får skriva av mig lite oxå
Jag åkte såklart oxå ner till Vallåkra för att för att ställa ut min bil och få den bedömd av seriösa domare. Men självklart oxå för att kolla på alla andra snygga byggen som visas upp på denna stora träff.
Har vart massor med strul i X40-klassen i dom senaste tre åren som jag har ställt ut iaf. Har vart en massa problem i en massa andra klasser oxå, men jag skriver inget om dom eftersom jag inte har några detaljet ang. detta...
Jag kommer ner till Vallåkraträffen på söndag morgon och kör in bilen när dom öppnar för dagen kl. 06:00. Börjar med att åka bort och tvätta vilen från all lera samt flugor m.m. som fastnade på bilen på dom dryga 60 milen ner. När jag efter mycket väntande vid tvättplatsen så är klar så kör jag bort till området där jag ska ställa ut min bil. P.g.a. att det var j.....t lerigt där alla nytvättade volvobilar skulle köra in bestämmer jag mig för att ställa mig vid flygrakan (där jag stod även förra året).
Jag försökte hålla mig runt min bil hela dagen för att kunna vara till hands när domarna skulle bedömma... Jag hörde oxå att dom ropade ut i högtalarna ett flertal gånger att man skulle ha en gul lapp i rutan så att man blev bedömd om man inte stod i rätt "fålla", detta hade jag såklart fixat. Den satt i framrutan ifylld och klar till bedömningen.
Det var domare och kollade på bilen ett par gånger under dagen, första gången fr det Östman & CO som tog ut top10 volvobilarna. Senare på dagen så kom dom tillbaka med en lapp som sa att jag var finalist i volvo top10, blev ombedd att flytta bilen på direkten. Även detta gjorde jag, precis som dom hade sagt! När bilen stod där så kom det flera sytcken domare med vita tröjor och kollade bilen, men ingen av dessa var klassdomare...
När dom började dela ut blåa lapparna till alla pristagare så blev jag lite misstänksam??? Alla dom övriga 8 bilarna som stod i finalhagen hade fått blåa papperslappar i rutan! Då kollade jag runt bland dom övriga X40-bilarna för att se vad som hade hänt? Insåg då att dom hade valt ut 3st bilar redag... Detta var ca. 45 minuter innan prisutdelningen! Då gick jag och MAC till dom ansvariga för att reda ut vad som hade hänt? Tror vi blev runtskickade till 7-8 olika personer innan vi fick prata med nån som visste nånting överhuvudtaget? Fick då till svars från en person som satt i jurytälter att detta självlart var fel och han skulle reda ut detta. Sedan hände ingenting alls!!! Jag vet att våra två S40-bilar inte blev bedömda, men jag tror att även en tysk S40 som stod inte alls långt ifrån oss som har en grym bil inte heller blev bedömd?
Sedan höll dom prisutdelning i vanlig ordning...
När dom kom till Sveriges Häftigaste Volvo så presenterade dom 3st finalister. Jag stod vid min bil och lyssnade med ett halvt öra... Dom kallade fran en Volvo S40 med reg. nr. SJx xxx hörde inte riktigt vad dom sa, men det var ju inte min bil iaf? En stund senare kom det fram en tjej från crew som sa att jag skulle upp till rampen för att få pris? Jag sa att det måste vara fel, ingen har ju bedömt min bil! Ytterligare en stund senare kom det fram en person med ett kuvert och sa att jag hade vunnit 3:e pris i Sveriges Häftigaste Volvo Jag höll på att lufta koppling och bromsar så jag kunde köra där ifrån så jag brydde mig inte så mycket i det...
När jag lite senare hade fått ordning på bilen så kom Per Östman fram till mig och såg väldigt glad ut! Ham frågade om jag var glad, jag hade ju fått ett pris nu iaf. *lol* Känndes nästan som jag fick 3:e priset som ett tröstpris för att det hade blivit lite fel i maskineriet?? Kanske, kanske inte vad vet jag?
Jag känner mig som vinnare i X40-klassen eftersom jag vann 3:e snyggaste volvo, kan man få bättre betyg? Är ju som sagt ganska många snygga volvobilar på Vallåkra. Även om det finns på tok för många skrotbilar oxå... Jag missunnar absolut inte dom X40-bilar som fick priser, tvärtom det är skitskoj för dom! Men hur kul är det att ha vunnit pris i en klass där det fanns bilar som egentligen borde ha vunnit? Detta måste ju bli rätt från början, man kan ju inte bara frånta en fill som har fått en blå lapp sitt pris? Då lär den personen bli ganska förbannad?
Svar till Per Östman!
Att vi stod på fel ställe är rent skitsnack, det är bara en dum bortförklaring från din sida! Var många bilar som fick priser i år som stod på helt andra ställen på området men som domarna måste ha hittat iaf.?
För att ta ett par exempel...
För två år sedan när jag ställde ut, då stod jag i X40-hagen. Men jag och ett par kompisar till höll koll på området HELA dagen, men inga domare syndes till alls...? Hur kom sig detta? Joo, dom hade redan hittat 3st bilar på helt andra ställen på områden som skulle vinna! Den bil som fick 3:e pris det året var dessutom ingen X40-bil utan en C30 som inte hade någon egen klass att tävla i?
Förra året vann jag 3:e pris i X40-klassen, då stod jag på i princip samma ställe som jag stod på i år. Då såg jag inte heller till några domare alls... Men dom kom med en lapp där det stod att jag vunnit pris på eftermiddagen... Lite skummt?
Detta tycker jag tyder på en sak? Ruskigt dålig organisation...!
Så jag begriper inte hur Per Östman kan påstå att vi stod på fel ställe?
Jag tycker som flera andra här att herr Östman kan ta och fixa ett konto här på Gatbilar.se så han kan kommentera detta själv, det måste vara lättare än att behöva gå genom Padde?
Hoppas ni orkade läsa allt detta, och att ni förstår varför jag/vi är sura på organisationen Vallåkra? Ber om ursäkt om det finns stavfel m.m. här, börjar bli lite seg nu efter en riktigt lång dag...
MVH Mattias Ericsson (Antennfixarn)
PS. Jag hoppas att det är meningen att man ska känna sig välkommen som utställare till en sån här träff? Jag vill inte lägga ut över 3000:- i bensinpengar & boendekostnad samt 2 dagars semester för att åka på en träff där arrangörerna kan göra precis hur dom vill och inte lyssna ett dugg på utställarna... DS.