3912
Sök

I hur små storlekar finns bilbatteri och kondensatorer o få tag på?

1 129 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Jag är på jakt ute efter ett väldigt litet batteri(gärna gelebatteri) eller en väldigt liten kondensator då jag inte vill att den/det ska ta upp så mycke plats. Jag är inte ute efter en massa kräm eller så, utan behöver bara nåt som stabiliserar strömförsörjningen lite. Jag väljer lätt ett batteri framför konding men ifall jag bestämmer mig för konding så räcker det med runt 1 farad.

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 augusti 2009
Banner Unibull är rätt litet. Vet inte specs men satt ett sånt i bilen när jag köpte den, litet och har bra kräm.

1 129 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
michieff skrev:
Banner Unibull är rätt litet. Vet inte specs men satt ett sånt i bilen när jag köpte den, litet och har bra kräm.

Batteriet måste va mycke mindre än så.

6 851 Inlägg
18 augusti 2009
Skriv vad max mått är på batteriet ska vara då..kan underlätta en aning wink

1 129 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Skriv vad max mått är på batteriet ska vara då..kan underlätta en aning wink

Ju mindre ju bättre. Gärna mindre än Stingers spv20. http://stingerelectronics.com/productDe … arentID=-1

6 851 Inlägg
18 augusti 2009
hmm, mindre än så tror jag inte går att få tag på. Möjligen om du tittar på MC batterier. Dessa brukar vara väldigt små.

Titta lite snabbt på biltema, de har MC batteri som är i måttet 80 x 77 x 104. detta va det minsta de hade i 12V
Senast redigerat av TT-Avant (18 augusti 2009)

1 129 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
hmm, mindre än så tror jag inte går att få tag på. Möjligen om du tittar på MC batterier. Dessa brukar vara väldigt små.

Titta lite snabbt på biltema, de har MC batteri som är i måttet 80 x 77 x 104. detta va det minsta de hade i 12V

Åhh, att ja inte tänkte på det innan. lol

Kolla lite nyss, men ja vet inte riktigt vilket batteri du har tittat på. Men själv såg jag ett mc gele batteri som var på 2,5Ah och 81 x 71 x 105 stort.

6 851 Inlägg
18 augusti 2009
Palicuse skrev:
TT-Avant skrev:

Kolla lite nyss, men ja vet inte riktigt vilket batteri du har tittat på. Men själv såg jag ett mc gele batteri som var på 2,5Ah och 81 x 71 x 105 stort.

Jag kollade på de SMF batterierna. Men det du titta på och det jag tita på va inte så stor skillnad i storlek. Dock kanske ett GEL funkar bättre..?

58 Inlägg
18 augusti 2009
Nu vet jag inte om gräsklipparbatterier hamnar under kategorin MC-batterier, men annars kan ju det vara värt att kolla upp smile

1 129 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Palicuse skrev:
TT-Avant skrev:

Jag kollade på de SMF batterierna. Men det du titta på och det jag tita på va inte så stor skillnad i storlek. Dock kanske ett GEL funkar bättre..?

Jag tror att jag kan få mer krut ur ett gelebatteri samt att det håller bättre.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2009
Om du kollar på så små batterier så kan du nog lika gärna lägga ner, kommer inte göra någon skillnad. Byt istället det främre mot ett rejälare och bättre batteri.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 129 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du kollar på så små batterier så kan du nog lika gärna lägga ner, kommer inte göra någon skillnad. Byt istället det främre mot ett rejälare och bättre batteri.

Kan det va så mycke sämre än en 1 farads kondensator?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2009
Nej men ingen av dom kommer att göra någon direkt skillnad, då tror jag nog faktist att en 1F kondensator gör mer skillnad än ett extra batteri på 2,5Ah.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 129 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nej men ingen av dom kommer att göra någon direkt skillnad, då tror jag nog faktist att en 1F kondensator gör mer skillnad än ett extra batteri på 2,5Ah.

Kan hända. Men då är frågan fortsatt hur små kondensatorer det finns att få tag i. big_smile

Hewi
571 Inlägg
18 augusti 2009
ChriZtoffer skrev:

Nu vet jag inte om det gör ngn skillnad men de finns i upp till 19Ah gel på biltema.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2009
19Ah bör ju göra skillnad iaf, men 2,5Ah som han hade kollat på blir lite för litet.

Ang kondensatorer så finns det jättesmå, men nu antar jag att du menar för bilstereobruk. wink Då brukar 0,5F vara det minsta, men får du inte plats med en 1F då?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 129 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
19Ah bör ju göra skillnad iaf, men 2,5Ah som han hade kollat på blir lite för litet.

Ang kondensatorer så finns det jättesmå, men nu antar jag att du menar för bilstereobruk. wink Då brukar 0,5F vara det minsta, men får du inte plats med en 1F då?

Får säkert plats. Men på det sättet som ja ska bygga ljudet så vill ja inte ha för stor kondensator. Däremot tror ja att det finns kondensatorer som är lite högre och smalare i storleken om ja inte minns fel.

2 665 Inlägg
18 augusti 2009
Palicuse skrev:
Jag är på jakt ute efter ett väldigt litet batteri(gärna gelebatteri) eller en väldigt liten kondensator då jag inte vill att den/det ska ta upp så mycke plats. Jag är inte ute efter en massa kräm eller så, utan behöver bara nåt som stabiliserar strömförsörjningen lite. Jag väljer lätt ett batteri framför konding men ifall jag bestämmer mig för konding så räcker det med runt 1 farad.

Kondensatorer finns från 1 picofarad. troligen ändå mindre.

Ni vet vad picofarad betyder va?? Några vet nog.....

1 picofarad:
= 0,001 nanofarad
=0,000001 microfarad
=0,000000001 millifarad
=0,000000000001 Farad
Senast redigerat av Rickard-v (18 augusti 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 129 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Palicuse skrev:

1 picofarad:
= 0,001 nanofarad
=0,000001 microfarad
=0,000000001 millifarad
=0,000000000001 Farad

Kan erkänna att ja inte kom ihåg den där skalan, men man kan ju inte komma ihåg allt big_smile.

Vad brukar ni som har ont om plats köra med för konding eller batterier?.
Senast redigerat av Palicuse (29 augusti 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 augusti 2009
Palicuse skrev:
Rickard-v skrev:
Palicuse skrev:

1 picofarad:
= 0,001 nanofarad
=0,000001 microfarad
=0,000000001 millifarad
=0,000000000001 Farad

Kan erkänna att ja inte kom ihåg den där skalan, men man kan ju inte komma ihåg allt big_smile.

Vad brukar ni som har ont om plats köra med för konding eller batterier?.

Större generator, så stort batteri man får plats med och grövre laddkablage.....kanske även laddrelä/regulator som levererar lite högre spänning (kör med 14.8V själv)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök