3968
Sök

Koppla dimljus

92 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Har en volvo 740 -90. när jag köpte den va där dimljus men man kunde bara ha de tänt när helljuset va tänt sad vill ha de kopplat så man kan tända dimljuset oavsett vilka lampor man har tända. t e x bara dimljusen,dimljus halvljus,dimljus hellljus, dimljus positionsljus.

Kan inget om el därav mina frågor tongue

502 Inlägg
19 augusti 2009
Koppla dimljusen direkt på batteriet med en vanlig strömbrytare inne i kupén.

Eller med ett relä som får styrström från de lampor du önskar att dimljusen ska lysa med.

dock är dimljus - halvljus en olaglig kombination.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

360 Inlägg
19 augusti 2009
Koppla om "styr/start-strömmen" till relät till parkeringslyset. När täningen är av så lyser ej parkeringsljuset = ingen risk att man glömmer dom på när man går ifrån bilen + att du kan köra med parkering & dimljus samtidigt vilket är lagligt smile

92 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
kanske ute och cyklar, men kan man inte ta plusen och sätta på plus på batteriet bara? för där strömavbrytare i bilen?

Supraman
2 300 Inlägg
19 augusti 2009
sätt styrströmen på tändningen eller bakljusen, då går det bara på när ljusen e på oavsett om man kör med varsel, park eller halv/helljus.
Bara att leta upp relä och rätt säkring till bakljus och koppla styrsrömmen .

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1337
1 343 Inlägg
19 augusti 2009
M1Get skrev:
Koppla om "styr/start-strömmen" till relät till parkeringslyset. När täningen är av så lyser ej parkeringsljuset = ingen risk att man glömmer dom på när man går ifrån bilen + att du kan köra med parkering & dimljus samtidigt vilket är lagligt smile

detta låter som det smartaste alternativet.
koppla direkt på batteriet med en extra knapp i bilen när det redan finns en spak känns meningslöst och korkat!

I'm not a fighter, I'm a lover!

92 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Men nu har jag lite att gå på big_smile tack alla big_smile big_smile

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
20 augusti 2009
OBSERVERA att dimljus och halvljus i kombination är olagligt och jävligt störande *speciellt i mörker och skymning* !!!

92 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
ok

Sök