4337
Sök

Basbygge i hatthyllan på golf 3

1 129 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Hej.

Jag har planer på att göra ett baslådsbygge som ska sitta på hatthyllans plats i min golf 3a så jag kan ha annat i bagagen, och söker råd från erfarna innan ja bestämmer mig för hur ja ska gå tillväga. Samt om resultatet är värt kostnaden och arbetet.

Jag har räknat lite och kommit fram till att ca 36 L är den högsta volym som ja kan tänkas ha i baslådan. Och vill inte lägga ut mer än ca 2-3.000 för hög(talarna).

Ett bygge som jag funderat på är att bygga en sluten låda med nårra kit lr koaxialer. Det hade säkert spelat bra, men tror inte att jag får ut så mycke bas av det jämfört med basar.

Ett bygge som jag funderat på är att bygga en sluten låda med en 10a(platt/shallow), två 8or lr två-fyra 6,5 basar då jag inte vill att baslådan ska bli så djup. Jag har oxå funderat på att bygga open air, men tror inte att det kommer bli lika lyckat då ljudet säkert ändras när jag har saker i bagagen.

Ljudmässigt så vill jag ha finlir med skönt tryck i, och gillar djupbas något mer än tryckbas.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 augusti 2009
Slå Nonne en signal på Ljudbyggaren i Helsingborg, www.ljudbyggaren.se , han har en låda på runt 35-40 liter till 2 st 8" basar som lär spela finfint....och e du inte i närheten så kan han säkert skicka grejorna till dig.

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

1 129 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Jag ringde o prata med han, o han rek. inte att ja skulle bygga hatthyllebaslåda ifall ja var ute efter finlir. Utan sa att at ja antingen skulle bygga vid revervhjulet lr en baslåda i bagagen.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 augusti 2009
Palicuse skrev:
Jag ringde o prata med han, o han rek. inte att ja skulle bygga hatthyllebaslåda ifall ja var ute efter finlir. Utan sa att at ja antingen skulle bygga vid revervhjulet lr en baslåda i bagagen.

Se där ja, det bästa med Nonne e han har grym koll på grejorna...

www.ljudbyggaren.se

1 129 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
De blir väl o bygga en låda mellan 10-20L vid sidan på bagagen lr nåt så den är så lite ivägen som möjligt. Volymmässigt så tycker jag att GZHW25X och RSDc10 2x4ohm hade ett plus i kanten, men det kan ju bli tajt att driva med de PG octane R 0.15:1 steg som jag har nu.

Nån som har nå bas tips?.
Senast redigerat av Palicuse (20 augusti 2009)

77 Inlägg
20 augusti 2009
Kolla in min golf, iofs inte byggt mför finlir men kan kanske ge lite inspiration ändå.

1 129 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Tunnan81 skrev:
Kolla in min golf, iofs inte byggt mför finlir men kan kanske ge lite inspiration ändå.

Det var ett fint bygge. Men ja vill bygga så ja kan lyfta på hatthyllan när ja ska lägga grejer i bagagen.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
20 augusti 2009
Palicuse skrev:
Tunnan81 skrev:

Det var ett fint bygge. Men ja vill bygga så ja kan lyfta på hatthyllan när ja ska lägga grejer i bagagen.

LEta upp några bra 6,5-8" subar som inte behöver stor låda/mkt efekt för att spela som du vill.

JL har nån 6,5" sub som brukar gillas av folk, sitter väl i 6-7L lådor nåt sånt och jag har bara gott att säga om RE´s lilla RE8", den gräver djupt nog för mig i en 10L sluten låda iaf. inget monstertryck men låter mkt bättre än ja trodde.

Tänkte du kunde göra en ganska platt låda över hela golvet där bak o skydda basen med galler  vid lastning.

två-tre 6,5 eller 8 räcker säkert till ditt basbehov. dem ja tipsade om kostar runt 1000kr/st har ja för mig.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

264 Inlägg
20 augusti 2009
Magnat har gjort högtalare i 8*12" de skulle nog kunna vara något!!=P

1 129 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Palicuse skrev:
Tunnan81 skrev:

LEta upp några bra 6,5-8" subar som inte behöver stor låda/mkt efekt för att spela som du vill.

JL har nån 6,5" sub som brukar gillas av folk, sitter väl i 6-7L lådor nåt sånt och jag har bara gott att säga om RE´s lilla RE8", den gräver djupt nog för mig i en 10L sluten låda iaf. inget monstertryck men låter mkt bättre än ja trodde.

Tänkte du kunde göra en ganska platt låda över hela golvet där bak o skydda basen med galler  vid lastning.

två-tre 6,5 eller 8 räcker säkert till ditt basbehov. dem ja tipsade om kostar runt 1000kr/st har ja för mig.

Jag har tänkt en del på 8or, men vet inte om de kommer ge den sköna djupbas runt 30 hz som man ex kan få me 12or pga att de är såpass små. Jag har hört dd's 1508 och haft 8" förr så jag har inget emot de annars.

Jag har jämfört lite i bagagen och märkt att reservdäck och tillbehör tar mer plats än basen ifall ja byter plats på grejerna o har basarna i baljan istället. Och ifall ja inte kan räkna ut en låda med så litet djup som möjligt så tror jag att lådan blir mer ivägen om ja har den rygg mot rygg med baksätet än mot hjulhuset.
Senast redigerat av Palicuse (20 augusti 2009)

low_and_loud
20 augusti 2009
Tjoo har lite infinity prylar liggandes om du vill bygga nåt med det.

1 129 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
project_black_v70N skrev:
Tjoo har lite infinity prylar liggandes om du vill bygga nåt med det.

Vad är det för nåt?.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
20 augusti 2009
Palicuse skrev:
Frippe_L skrev:
Palicuse skrev:

Jag har tänkt en del på 8or, men vet inte om de kommer ge den sköna djupbas runt 30 hz som man ex kan få me 12or pga att de är såpass små. Jag har hört dd's 1508 och haft 8" förr så jag har inget emot de annars.

Jag har jämfört lite i bagagen och märkt att reservdäck och tillbehör tar mer plats än basen ifall ja byter plats på grejerna o har basarna i baljan istället. Och ifall ja inte kan räkna ut en låda med så litet djup som möjligt så tror jag att lådan blir mer ivägen om ja har den rygg mot rygg med baksätet än mot hjulhuset.

Jodå, det finns 8" som spelar så in i bomben, jag talar av erfarenhet....

Mvh

www.ljudbyggaren.se

1 129 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
busfabror skrev:
Palicuse skrev:
Frippe_L skrev:

Jodå, det finns 8" som spelar så in i bomben, jag talar av erfarenhet....

Mvh

Har du nå ex. på bas som kan passa detta bygget?.

547 Inlägg
20 augusti 2009
Palicuse skrev:
PG octane R 0.15:1

Hittade inte detta steg, men ett som hette 15.0 1.
Detta var speccat till 500wrms 4ohm och 1000wrms 2ohm.

Det steget du har?

Och i vilken prisklass hade du tänkt handla bas?

EDIT: Ursäkta, såg nu att ditt maxpris låg runt 2-3000.
Var så insnöad på att hitta ditt steg att jag inte tänkte på det.

Eftersom du vill kunna spela såpass djupt så tror jag nog en 10" som passar i små lådor hade vart bättre. Dock finns det ju 8" också som smäller på bra i de låga registrena som påpekats.

En 10" som verkar passa bra i små lådor och har potential att spela högt är ju RE SR10 t.ex.
Senast redigerat av Sandvik (20 augusti 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

1 129 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Sandvik skrev:
Palicuse skrev:
PG octane R 0.15:1

Hittade inte detta steg, men ett som hette 15.0 1.
Detta var speccat till 500wrms 4ohm och 1000wrms 2ohm.

Det steget du har?

Och i vilken prisklass hade du tänkt handla bas?

EDIT: Ursäkta, såg nu att ditt maxpris låg runt 2-3000.
Var så insnöad på att hitta ditt steg att jag inte tänkte på det.

Eftersom du vill kunna spela såpass djupt så tror jag nog en 10" som passar i små lådor hade vart bättre. Dock finns det ju 8" också som smäller på bra i de låga registrena som påpekats.

En 10" som verkar passa bra i små lådor och har potential att spela högt är ju RE SR10 t.ex.

Yes, det var det steget. Skrev fel bara. Med tanke på effektlagen och att steget är säkrat med 80A så tror ja däremot inte på att det steget ger 1000 rms, men det ger effekt så det räcker till det jag köpte det för:).

1 129 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Har glömt tilllägga att basen ska spela bra tillsammans med det MB quart 3 vägs system som jag har.

11 Inlägg
20 augusti 2009
annars kan du testa b2's AC10, då dom inte kräver stora lådor. Tror det va 16 -35 liter slutet.Finljud får du med på köpet.

http://www.b2audio.no/Images/Spec%20she … manual.pdf

1 129 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
t_obbe skrev:
annars kan du testa b2's AC10, då dom inte kräver stora lådor. Tror det va 16 -35 liter slutet.Finljud får du med på köpet.

http://www.b2audio.no/Images/Spec%20she … manual.pdf

Hehe. Glömde att ändra volymen. Det är inte 36 L som gäller längre, utan runt 10-20L. B2an kanske spelar bra ändå. Men visa basar måste ha större lådor för att spela mycke djupbas.

6 851 Inlägg
21 augusti 2009
Kenko skrev:
Magnat har gjort högtalare i 8*12" de skulle nog kunna vara något!!=P

Har dem? måste vara länge sedan då..MDS har någon sån vet jag, men Magnat har ingen.

Sök