3687
Sök

Vad är en diff? m.m

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Är ganska ny på det här med bilar och kan inte särskilt mycket.
Läser ofta på volvos bakhjulsdrivna modeller ex 240, 740 och 940 att "diffen" är svetsad?

Förstår ju att detta har något att göra med drivaxel/bakaxel på en bakhjulsdriven bil.

Men nu till frågan. Vad är den s.k diffen och vad är dess uppgift? Samt hur kan man svetsa den?



Fråga om jag skrivit något otydligt

Mvh Mike:)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Golle
448 Inlägg
22 augusti 2009
#2
Vad är en differential? (AKA "diff")

Hjulen på en bil snurrar med olika hastighet, speciellt när man svänger.

När man svänger färdas det inre hjulet en kortare sträcka mot det yttre genom svängen och eftersom hastighet är lika med distans delat med tiden det tar att färdas den distansen roterar det inre hjulet med en mindre hastighet mot det yttre.

Differentialen delar motorns vridmoment till de utgående drivaxlarna och gör det möjligt för hjulen att rotera med olika hastighet.

Om inte differentialen fanns skulle båda hjulen vara tvungna att rotera med samma hastighet vilket skulle göra bilen svårstyrd. 

Om hjulen roterar med samma hastighet måste det ena hjulet slira mot underlaget genom svängen och med dagens moderna däck mot asfalt så krävs det en hel del kraft för att få ett av hjulen att slira vilket i sin tur gör att de ingående komponenterna får en onödigt hög belastning.
Senast redigerat av WilYawn (22 augusti 2009)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
22 augusti 2009
#3
Mycket bra svar WilYawn!

Så de som svetsar sin diff gör det för att de ska kunna slira mer i kurvorna?

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

Golle
448 Inlägg
22 augusti 2009
#4
En bil med lite simplare diff spinner alltid bara med ett hjul (min gamla volvo t.ex. smile )
Istället för att köpa en vettigare diff som fördelar kraften bättre så svetsar dom den.
Ingen speciellt bra lösning enligt mig men var och en för sig själv.
Senast redigerat av WilYawn (22 augusti 2009)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#5
WilYawn skrev:
En bil med lite simplare diff spinner alltid bara med ett hjul (min gamla volvo t.ex. smile )
Istället för att köpa en vettigare diff som fördelar kraften bättre så svetsar dom den.
Ingen speciellt bra lösning enligt mig men var och en för sig själv.

Får tacka för ett otroligt bra svar både (detta och ovan) Men nu till en följd fråga. Vad är det man svetsar på diffen för att den ska bli bättre? smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 augusti 2009
#6
de är som  YilYawn säger... dom som svetsar sina diffar osv säger oftast att "kolla den diffar" när dom ser på börnspåren osv men de är fel... diffrential har man för att de ska kunna  snurra olika...


One Man Clan
4 287 Inlägg
22 augusti 2009
#7
Driftkungen skrev:
WilYawn skrev:
En bil med lite simplare diff spinner alltid bara med ett hjul (min gamla volvo t.ex. smile )
Istället för att köpa en vettigare diff som fördelar kraften bättre så svetsar dom den.
Ingen speciellt bra lösning enligt mig men var och en för sig själv.

Får tacka för ett otroligt bra svar både (detta och ovan) Men nu till en följd fråga. Vad är det man svetsar på diffen för att den ska bli bättre? smile

de blir inte bättre av i svetsa...visst den driver på båda hjulen konstant men de tuggar däck i kurvor när båda hjulen vill snurra lika fort / samma sträcka...

Man svetsar diffrentialdreven , 4 små drev som sitter i diffhuset på tex volvo 1030/31 axlar..


1 867 Inlägg
22 augusti 2009
#8

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#9
Okaj tackar för svaren allihopa! smile
Senast redigerat av Driftkungen (22 augusti 2009)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
23 augusti 2009
#10
Själv har jag det på bus bilen inte för att få "kolla den diffar" blickar utan att kunna åka lite bredare och mer kontrollerat. behöver ej vara orolig att den bara spinner på en. Och hade/har inte råd att köpa vettig diff än.

Själv tycker jag inte att det sliter däck så mycket. Dock så känns det ju att bustningar och drivaxlar inte mår så bra.

Ej att rekomendera att göra detta om man inte gillar att meka

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#11
ToTTeN skrev:
Själv har jag det på bus bilen inte för att få "kolla den diffar" blickar utan att kunna åka lite bredare och mer kontrollerat. behöver ej vara orolig att den bara spinner på en. Och hade/har inte råd att köpa vettig diff än.

Själv tycker jag inte att det sliter däck så mycket. Dock så känns det ju att bustningar och drivaxlar inte mår så bra.

Ej att rekomendera att göra detta om man inte gillar att meka

Okaj tack för infon smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök