2283
Sök

SAAB 9-3 Cabriolet Viggen Bygge

1 414 Inlägg
1 maj 2006
Trådstartare
Har börjat leta efter en "billig" 9-3 cabriolet årsmodell 01 helst utan någon direkt extra utrustning.

Tanken är att strippa bilen helt till tom kaross och lacka den i Lightning Blue sedan montera dit varje detalj och "renovera" allt till absolut nyskick.

När projektet är klart kommer den att omregistreras som antingen ombygge eller viggen om det går. Ska även se om man kan få ett nytt chassi nr till bilen.

Så mycket som möjligt ska återanvändas utav original delarna så till vida att dom finns på en Viggen cabriolet i verkligheten.

Skaffat hittils:
- Mobil telefon hållare
- Instrumentpanel
- Instrument bräda
- Instegslister
- Vinge
- Fälgar
- Dämpare och Fjädrar
- Bromsok och skivor
- Ram till förar och passagerarstol (elmanövrerat med minne)

Handskfack och andra komponenter lackas till mattsvart

Detta är ett projekt som ska hålla på ett tag, beräknas bli klar till sommaren 2009 beroende på
ekonomin. Totalpris ca 350'000:- beroende på utgångspriset på bilen man använder som grund.

http://www.fastenbelts.com/saabcarsonline/NewSaabGallery/9-3viggen12.jpg
http://www.fastenbelts.com/saabcarsonline/NewSaabGallery/9-3viggen10.jpg
Senast redigerat av Founder (1 maj 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

9 108 Inlägg
1 maj 2006
Det du vill är alltså att  bilen ska se helt original ut, men kosta nästan dubbla priset mot vad en äkta viggen cab gör i dagsläget?

Ursäkta men jag förstår inte meningen... Visst är det kul i rent tekniskt utbildningssyfte att ta isär en hel bil och bygga om på nytt, men du kan ju lika gärna köpa en viggen från början och ta isär den och byta ut alla slitdelar.

Men visst, är du sugen så go for it!!! Det är ju trots allt en hobby man håller på med... smile

1 414 Inlägg
1 maj 2006
Trådstartare
Det är precis det jag vill göra, jag vill ha nya grejer i den, tänker byta ut säten m.m. till helt nya. Det ska finnas en nybilskänsla i den och helst lukten också smile

Sen finns det ju lite status i att säga att man byggt bilen själv från scratch smile men som du säger, det är mest för hobbyns skull jag gör det... och att få en bil som jag vet precis hur den är uppbyggd och på så sätt kan felsöka den väldigt lätt. Detta blir ju en bil jag aldrig säljer...
Senast redigerat av Founder (1 maj 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

8 Inlägg
7 maj 2006
Men riktigt hett projekt! kommer att följa detta.

Avstängd
1 106 Inlägg
17 juli 2006
Ska hålla utkik.

Livet startar vid 220 km/h

Sök