3769
Sök

Dags att köpa ljud och behöver tips om kondensator etc.

13 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Hej. Börjar bli dags att köpa bas till bilen men börjar fundera på om jag behöver köpa kondensator då jag tänkte satsa lite mer pengar på ljudet denna gång. Köpa lite kraftigare steg, etc tongue

Detta är vad jag har planerat att köpa:

Bas: 2st Kenwood KFC-W3514DVC i sluten låda (http://www.kenwood.eu/products/car/spea … C/details/)
Slutsteg: Kenwood KAC-9104D 1800W (http://www.kenwood.eu/products/car/ampl … D/details/)
Kabelpaket: Autoleads 1200Watt 20mm2 Kabelkitt(http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … AL-PC4-60*)

Nu till några frågor:
*Behöver jag Kondensator till detta? (kan tilläggas att jag köpte nytt batteri till bilen i våras så det är fräscht)
*Är lite nybörjare men har väl ungefär förstått vad en kondensator gör men om man behöver fler än en så undrar jag om det blir bättre med flera eller en större ifall att det behövs?
*Behöver jag ännu grövre kablar eller räcker 20mm2?

Random Hero
4 047 Inlägg
29 augusti 2009
nej du behöver inte kondensator o lägg gärna pengarna på en lite grövre kabel, o se till o få kabelskorna rätt klämda, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk

Dog food lid. Backwards

21 761 Inlägg
29 augusti 2009
20 mm2 kabel räcker till detta steg även om steget belastas med 1 Ohm, men det är dock på gränsen enligt min åsikt. Ska du koppla ytterligare steg så är det grövre kabel som gäller. smile

Frågan är vilken storlek det är på säkringen till detta kabelkit med tanke på att det handlar om en AGU-säkring. För att kunna utnyttja steget fullt ut så behövs minst 80-85 A säkring som jag ser det.
Senast redigerat av Drönirettab (29 augusti 2009)

13 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Där blev man snäppet klokare, tack. smile
Då blir det nog att köra på 35mm2 istället så att man är säker!
Det blir väl att dra en till kabel om inte annat, ifall att man ska koppla resten av högtalarna till ett annat slutsteg...

26 Inlägg
7 september 2009
Jag köpte samma grejer för ungefär en månad sen, och verkar va ett bra köp smile
Enda problemet jag upplever är att steget äter säkringar när jag ökar volymen. Jag köpte en kondensator, men de hjälpte inte.
Nån som har nåt tips? pratade med en elektronikfirma och de sa att det hela kunde bero på spänningsfall, kan de va så?

1 915 Inlägg
7 september 2009
säkringen på steg eller den vid batteriet ?

Om säkringen på batteriet går sönder när du spelar så har du för lågt avsäkrat då steget förbrukar mer ström än vad säkringen klarar av.

AliasLinux2 skrev:
Jag köpte samma grejer för ungefär en månad sen, och verkar va ett bra köp smile
Enda problemet jag upplever är att steget äter säkringar när jag ökar volymen. Jag köpte en kondensator, men de hjälpte inte.
Nån som har nåt tips? pratade med en elektronikfirma och de sa att det hela kunde bero på spänningsfall, kan de va så?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

26 Inlägg
7 september 2009
larsson.m skrev:
säkringen på steg eller den vid batteriet ?

Om säkringen på batteriet går sönder när du spelar så har du för lågt avsäkrat då steget förbrukar mer ström än vad säkringen klarar av.

AliasLinux2 skrev:

Det är säkringarna på steget som går, det är 2st 30A. Sen så kör jag 80A agu-säkring i motorrummet, så den får nog med ström

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 september 2009
Att skippa AGU-säkringen och köra på en flatsäkring som tex ANL eller mini-ANL (AFS, ASF och allt vad de nu kallas) är ett hett tips wink

AGU-säkringarna har en tendens att dels strypa strömmen (tänk dig en vattenkran) genom att lödningarna i ändarna kanske inte är hundra.

Flatsäkringstyperna är stansade ur samma stycke och har inte det problemet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök