4049
Sök

Hjälp med tuta inför besiktning saab 9000

60 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Har sökt men inte hittat det jag letar efter,hmm

Är så att bilen ska in på besiktning inom ett par månader. saab 9000 2,0t -96
Dessvärre fungerar inte signalhornet (tutan) som jag antar måste fungera, har testat att byta säkringen men utan resultat, någon som kan ge några tips på vad jag mer kan kolla?smile

Även helljuset verkar vara lite glapp i, fungerar kanske 7 av 10 ggr, slår man på det så är det inte säkert att man får av helljuset och inte alltid man får på det, någon som varit med om liknande?smile

Hoppas jag har postat detta rätt,wink

Väldigt Tacksan för svar //Jojje

689 Inlägg
31 augusti 2009
Det med helljuset är relät, inget ovanligt på dessa bilar.. Sitter i en relä/säkringsbox under motorhuven!

60 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Bagarn skrev:
Det med helljuset är relät, inget ovanligt på dessa bilar.. Sitter i en relä/säkringsbox under motorhuven!

Så det kan vara relät även om det fungerar ibland?
vad kostar ett relä på ett ungefär?

Tack för svaret:)

1 019 Inlägg
31 augusti 2009
Angående tutan. Är säkringen till strålkastartorkarna hel?

Diktator
968 Inlägg
1 september 2009
jojjekaa skrev:
Bagarn skrev:

du åker till närmaste skrot... annars går det nog åt en hel del pengar för en sån barnslig sak.

371 Inlägg
1 september 2009
Kan man inte löda om relät eller vad är det som brukar gå sönder i dem?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

1 019 Inlägg
1 september 2009
NiV3Rt skrev:
Kan man inte löda om relät eller vad är det som brukar gå sönder i dem?

Jovisst, kolla t.ex denna guiden: http://web.telia.com/~u33227289/saab_re … light.html

41 Inlägg
1 september 2009
Har du Extraljus?
Om du har det så får du dra dem till ett eget relä för om du har det kopplat på samma så bränner du reläet till lyset.
Senast redigerat av sniperoddan (1 september 2009)

60 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Garfield skrev:
Angående tutan. Är säkringen till strålkastartorkarna hel?

Ska kolla upp det:D

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
1 september 2009
Brandis skrev:
jojjekaa skrev:
Bagarn skrev:

du åker till närmaste skrot... annars går det nog åt en hel del pengar för en sån barnslig sak.

ja ett nytt relä går ju på  säkert en bit över 400kr, det gjorde iallafall relät till min audi  (blinkis)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Svetsare
3 150 Inlägg
1 september 2009
jojjekaa skrev:
Bagarn skrev:

Hade samma problem på min (-88), bara tryckte ner reläet riktigt. Sen dess har det funkat.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

60 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Tackar för svaren med heljuset:D då är det bara tutan som återstår.. har kollat alla säkringar vid handsfacket och dem verkar vara hela.

Något annat?

582 Inlägg
1 september 2009
tutan behöver inte fungera men det blir anmärkning men inget återbesök krävs.en annan grej som många inte tror  är att man kan besikta med vinter däck på sommaren och vice versa dom kontollerar endast mönster djup. årstid spelar ingen roll dom är inga poliser!! .bara lite fakta
Senast redigerat av jes (1 september 2009)

hej

60 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
jes skrev:
tutan behöver inte fungera men det blir anmärkning men inget återbesök krävs.en annan grej som många inte tror  är att man kan besikta med vinter däck på sommaren och vice versa dom kontollerar endast mönster djup. årstid spelar ingen roll dom är inga poliser!! .bara lite fakta

Okej, så tutan måste alltså inte fungera?
Tog bara det förgivet iom att dem testade den på en annan bil jag besiktade häromdagen,
men det låter ju bra om det stämmer??

582 Inlägg
1 september 2009
jojjekaa skrev:
jes skrev:

Okej, så tutan måste alltså inte fungera?
Tog bara det förgivet iom att dem testade den på en annan bil jag besiktade häromdagen,
men det låter ju bra om det stämmer??

klart det stämmer jag säger ju det.men om du inte tror mej gå in på bilprovningens hemsida och kolla själv
Senast redigerat av jes (1 september 2009)

hej

Sök