3525
Sök

Volvo V40 2.0T -98 drar olja och tickar

71 Inlägg
7 oktober 2009
#21
Ta bort insuget så kommer du åt de.


24 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#22
Ok. Det låter lite krångligt... Något jag hinner göra på ett par-tre timmar? Jag hade hoppats på en beskrivning av hur man gör det i Haynes-boken, men den var totalt värdelös på den punkten...

Bort med insuget alltså. Hur ser vevhusventilationen ut sen? Lite slangar och grejor förstår jag, men lite mer exakt vad ska man göra? Hur rengör man slangarna på bästa sätt? Ta bort och blåsa ur med tryckluften?

S40 T4
584 Inlägg
8 oktober 2009
#23
ta och kolla in denna tråden om deet e något liknande: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=150947

kolla topplockspackningen med


24 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#24
Tror inte det är topplockspackningen. Ingen olja i vattet och inget vatten i oljan och den går åtminstone typ normalt...

Jag tror nog att vevhusventilationen är det hetaste tipset nu. Det fick jag ju tips om redan från början men eftersom jag hade missljud från turbon så började jag där.

Ikväll ska jag göra ett försök att hitta ordning på detta så om någon har ett tips, hojta till! Hur ser vevhusventen ut?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 oktober 2009
#25
Under insuget har du vevhusventilationen.
Insuget måste plockas bort för att komma åt.
Är den igensatt brukar oljestickan hoppa upp då det blir högt tryck i vevhuset.
Var inte turbon dålig då och drog olja den vägen ? Lossa tryckslangarna och kolla om du har mycket olja på trycksidan.

Autotech

24 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#26
Eftersom man var tvungen att plocka bort insuget för att komma åt vevhusventilationen så kollade vi lite annat och hittade detta.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125877/779506_p6ekie.jpg
Denna backventil visade sig läcka i båda riktningar, eller snarare släppa igenom i en riktning och läcka i den andra. Slangen går från insuget till luftburken.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125877/779511_qvydeu.jpg
Och detta är ifrån vevhusventilationen som går till luftburken.

Så den blir det definitivt till att byta. Med lite tur så är det helt enkelt bara den. Jag håller tummarna...

24 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
#27
Någon som vet om det är ifrån vevhusventilationen den kommer (nedre bilden)? Alltså den svarta slangen under fingret? Jag pratade med en tekniker på Bilia och han förstod inte vilken jag menade utan tyckte att jag skulle komma förbi (vilket jag inte hinner idag då frun har bilen). Men är det från vevhusventilationen det kommer?

4 824 Inlägg
9 oktober 2009
#28
tycker att det ser ut som TCV:n (magnetventilen som styr laddtrycket) du "pekar" på på nedre bilden, är det 3 anslutningar och en kontakt?

backventilen på övre bilden är till systemet som fångar upp bensin ångorna och samlas i kolfiltret.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

24 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
#29
Det kan nog stämma att det är tre anslutningar och en kontakt. Så den har alltså inget med vevhusventen att göra? Den svarta slangen "under" fingret på nedre bilden går alltså till en T-koppling där ena slangen går in i luftkanalen från luftburken och den andra går ner i insuget som man ser på första bilden.

Jag är inte riktigt med på vad den backventilen har för funktion då. Vad tror du kan hända om den läcker? Kan det ha med röken att göra? Att den går fett typ?

24 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#30
Någon som vt vad som kan hända om den ventilen läcker? Det innebär då alltså att bensinångor tar vägen till någonstans dit dom inte ska?

4 824 Inlägg
11 oktober 2009
#31
nä det tror jag inte men när du har övertryck i insuget så försvinner det ju ut endel luft där, backventilen är ju där för att när det är undertryck i insuget så ska den kunna suga in bensinångorna den vägen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

24 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#32
Det borde väl påverka gången va? Om det smiter ut luft via den ventilen menar jag. Jag ska stick iväg och köpa ventilen på lunchen och fixa detta ikväll om jag hinner... Blir spännande att se om det blir någon skillnad.

S40 T4
584 Inlägg
12 oktober 2009
#33
Ivenblixt skrev:
Det borde väl påverka gången va? Om det smiter ut luft via den ventilen menar jag. Jag ska stick iväg och köpa ventilen på lunchen och fixa detta ikväll om jag hinner... Blir spännande att se om det blir någon skillnad.

säg till hur det går sen intressant att veta vad som skulle kunna vara felet
Senast redigerat av Shady_killen (12 oktober 2009)


24 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#34
Tyvärr så fanns den inte hemma så det får bli på onsdag istället. Däremot så sa Bilia-snubben en sak som jag inte tänkt på. Den rök som fortfarande bildas nu kan vara gammal oförbränd olja. Efter turbobytet så har jag ju haft lite svårt att avgöra om den fortfarande drar olja eller inte. Hur som helst så har den inte dragit i närhete så mycket, men så har jag ju inte dragit husvagn heller... Med lite tur så är det bara en massa gammal olja som måste förbrännas ordentligt så slutar den ryka sen.

Jag återkommer med ventilen när jag vet!


Sök