3807
Sök

Svetsa bilen, något speciellt att tänka på?

hellaflush!
1 266 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Tjenare.
Nu är det dags att rostlaga bilen lite, och jag undrar om det är något speciellt man ska tänka på när man ska svetsa på karossen? Koppla bort batteri eller liknande?
Vill ju inte att något ska gå sönder eller så:O
Tack för svar // Timmy:)
Senast redigerat av Timmyboy (4 september 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 september 2009
det du ska tänka på är att SÖKA efter andra trådar innan du  skapar en

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

739 Inlägg
4 september 2009
ta bort batteri pol . ska du svetsa under se till å ta bort golv mattor akta dig för bensin ledningar och dyligt

I got Dubs!
2 423 Inlägg
4 september 2009
flytta på allt lättantändligt.

739 Inlägg
4 september 2009
Adde666 skrev:
flytta på allt lättantändligt.

det var en bra och kort fattad sammanställning!!!

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
4 september 2009
ha vatten eller brandsläckare nära!  lite jobbigt att springa å ordna d när bilen brinner! wink

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
4 september 2009
Det kan vara bra att vara 2 st om du ska svetsa under bilen, så kan den andra stå redo med brandsläckaren ifall det börjar brinna.

1 265 Inlägg
4 september 2009
kyft på mattorna fast du bara ska svetsa en balk.
vi brände en 140 invänidgtnär vi inte kom ihåg de.
bilen stog på lyften så ingen såg ju dit

hellaflush!
1 266 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
okejokej, tack för alla svar. Jo jag tänkte också på att ta bort sånt som trar fyr lätt. Och vi ska vara 2 st, så brandsläckare kommer vi ha i närheten.

12 086 Inlägg
5 september 2009
Ska du svetsa nära soppaledningar i plast lr gummi skydda dom väl, svetsstänk bränner lätt hål på dessa och sen har du mkt eld att släcka tongue

Förutom brandrisken ska man även tydligen koppla ur batteriet.
Det är väl en säkerhetsåtgärd så man inte pajjar batteriet lr nått?
Jag har slutat med det för att de är så jobbigt o de har då aldrig gått fel hittills.

6 851 Inlägg
5 september 2009
Räcker med att du kopplar bort minuspolen, men gör som du vill. Vad är det som ska svetsas?

1 814 Inlägg
5 september 2009
JapMax skrev:
Ska du svetsa nära soppaledningar i plast lr gummi skydda dom väl, svetsstänk bränner lätt hål på dessa och sen har du mkt eld att släcka tongue

Jag har slutat med det för att de är så jobbigt o de har då aldrig gått fel hittills.

Tror man kan kortsluta saker o ting, mer än batteriet kan ta stryk.

Minuspol räcker då kretsen inte är sluten längre.

455 Inlägg
5 september 2009
expect1991 skrev:
JapMax skrev:

Tror man kan kortsluta saker o ting, mer än batteriet kan ta stryk.

Minuspol räcker då kretsen inte är sluten längre.

AAAAAAA glömde det på min 240 84! men hände inget! men kan ju vara för det inte finns så mycket el i den hehe!tongue

>syns man inte finns man inte<

5 111 Inlägg
5 september 2009
JapMax skrev:

Framför allt generatorn då man har växelströmmare...

1 Inlägg
6 oktober 2009
Har samma fråga här. Det är ju färddator och krockkudde och annan elektronik m.m Kan det ta skada av svetsning av sparklådan?

//Timmy

1 853 Inlägg
6 oktober 2009
mercatimmy skrev:
Har samma fråga här. Det är ju färddator och krockkudde och annan elektronik m.m Kan det ta skada av svetsning av sparklådan?

//Timmy

Inte om du kopplar bort batteriet. Och se till att svetsen jordas riktigt... Finns dom som svetsar med batteriet på och klarat sig men jag skulle aldrig göra det... Som sagt generatorn kan eventuellt brinna/ta skada...

/mvh soyd

1 915 Inlägg
6 oktober 2009
Koppla ifrån batteri, ta bort inredning i närheten där du svetsar, ha en brandsläckare i närheten, ha gärna nån mer med dig som håller lite koll på bilen medans du svetsar, ha telefonen nära o ring brandkår i värsta fall smile

Annars blir det som med min gamla volvo 142.
Stod högst upp på en lyft, när den började brinna...
Märkte det först efter en ruta exploderade.
Tog ner den till golvet o tömde en 6kg pulversläckare i den som släckte, en stund....
Rullade ut den utanför lokalen jag var i o efter nån minut så brann den igen, så var bara att ringa brandkåren.

Bilbrand
Räddningsledare: Morgan Michel
Brand i personbil, kunde snabbt släckas med vatten från bil 211. Ägaren hade rådigt nog fått ut bilen ur en verkstadslokal, samt påbörjat släckningen med pulversläckare.

http://forumbilder.se/thumbs/e3620091235370322.jpg

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök