Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
TurbOla skrev:
Nej, det gäller väl BMW också?
![tongue](img/smilies/tongue.png)
För att köra en bil rakt fram som redan rullar, dvs bara ge gas så den fortsätter gå i samma hastighet kräver långtifrån lika mycket effekt som motorn
kan prestera.
Likaså är det svårt för en sugmotor att dra lika mycket bränsle som en turboladdad motor, om man talar om samma cylindervolym, då turbomotorn pressar in luft och bränsle, medans sugmotorn... ja just suger.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Vare sig man kör snällt eller har tung högerfot.
Du måste ju upp i ganska mycket högre cylindervolym på sugmotorn för att matcha turbomotorns effekt dock.
![smile](img/smilies/smile.png)
Nej klart även den dricker mer om man kör hårdare, men du kan trycka på riktigt bra utan att den dricker mer än 0.9. Volvon för snålköras för att nå 0.9, kör jag likadant som i 328a dricker de betydligt mer. Du beskrev det själv rätt bra tycker jag, samtidigt som du skrev nackdelen med sugmotorer med. Å andra sidan står det under fördelar för x40, nämligen punkten "snabb" tycker jag
![smile](img/smilies/smile.png)
@Lodisen: Motorn har jag inte hört något illa om, men själva modellen ligger illa till i kvalitetsundersökningar. Min 2.8a vill ha 6.5L, skall 320i ha lika mycket? Dessutom är 2L olja relativt billigt. Och ska vi vara så noggranna får vi räkna med att turbobilar har betydligt fler delar som kan gå sönder och som kommer kräva underhåll iframtiden, speciellt i bilar som körs hårt som en Volvo turbo.
Beror helt på vem som har ägt bilen, du är ju inte tvungen att köpa en som är ungdomskörd. Inte speciellt rättvist att vända de på de sättet. En turbo kan hålla extremt länge om man kör relativt normalt. 2 liter olja är väll inte speciellt billigt, men de beror ju på hur ofta man väljer att byta olja.
Nej, men du behöver inte köpa en ungdomskörd Bmw heller. En turbo kan mycket väl hålla bilens livlängd, men eftersom det pratas om hur himla bra Volvo är och den går att chippa till den och den effekten, då tror jag inte det kommer hålla lika länge. Men det är rätt enkel matematik, fler delar= fler saker som KAN gå sönder. För övrigt köper jag 4.5L olja för 400kr, riktigt bra grejer naturligtvis och just den olja Bmw rekommenderar. Det är knappt 200kr extra för Bmwn, vilket jag skulle vilja sätta i jämförelse med den extra tid det tar att byta... tja vad som helst under huven på Volvon.
Istället för en smal motor på längden i Bmw har Volvo motor, turbo etc (räknas inte till "motor" här eftersom det saknas på bmw, hoppas du förstår hur jag menar), växellåda etc.
Delar? x40 328 E36
Koppling: 2479 2438
(ha i åtanke att det är lättare(=billigare) att byta på bmwn)Styrled: 391 464
Stötdämp. 995 1191
Framskärm 1360 951
spegel 1879 1493
luftfilter 219 230
Olja 1100 1400
vattenp. 561 700
drivrem: 304 302
kamrem: 1614 (/)
(kamremssats, ex byte, dessutom bör vattenp bytas enligt volvo)avgas: 5999 7500
(komplett,obs två-pipor på bmw!)bromsskiva: 963 1022
Som synes jämförde jag med en 328T eftersom jag inte orkade leta upp ett regnr. till en 320, och det är betydligt grövre delar och dimensioner i 28an än i både 20n och T4an. Bla. avgasrör, bromsar, stötdämp osv skiljer, det är bara marginellt men ändå.
Dessutom, det viktigaste här tycker jag är att både dessa och (till synes) dina priser är från Mekonomen. Jämför från respektive auktoriserade återförsäljare sticker priserna iväg på både Bmw och Volvo, och Volvo blir snäppet dyrare i de priser jag jämfört. Skatt? Jag hittar 320s till 1635kr jag med det är baserad på vikt och olika intervaller. Det kan skilja 1kg i vikt, är det just det kilot som drar över gränsen blir skillnaden dessa ~200kr. Och visst kan en fullutr 320 gå över, men den kan också gå under gränsen.
Försäkring? Det skiljer ca 23kr till 328as farvör genemot T4 för mig. Men att jämföra försäkring är inte möjligt då den varierar så stort, finns garanterat exempel på när det skiljer 3000:- till Volvos fördel. Det är ju knappast så att det aldrig busas med Volvo, tvärt om i fallen med stora turbomotorer som är. Bus=olycka=hög försäkring, både för Bmw och Volvo men snäppet värre för Bmw generellt.
Så jag påstår fortfarande att Bmw generellt kostar lika mycket eller mindre, medräknat driftskostnader, slitagedelar baserat på statistisk hållbarhet etc. Fast samtidigt påstår jag att vi enbart är löjliga och att TS knappast bryr sig om den eller den bilen är några kronor dyrare.
När du köper en begagnad bil kan du få en kanonbil eller ren skit, men man får förmodligen räkna med något fel. Med tanke på de stora summor TS skall hosta upp i och med sitt bilköp tror inte jag några 100 kronor hit eller dit i underhåll spelar roll...
Thewolfman skrev:
Nu fundrar jag lite över hur högt du rankar ditt liv? För som sagt bmw som första bil så brukar dom nog mycket ligga i diket. Här för ett par dagar sen så va det en 18 årig kille som dog då han körde bmw. Det var hans 3:e dag med körkort... Och han är bara en av flera bmw bilar. Så som första bil så skulle jag tagit mej en volvo s40 eller nått sånt bara för att få lite erfarenhet av körning. Så fundra på va du själv vill och tala även med föräldrarna vad dom tycker. För som sagt du har all tid i världen senare med lite mer erfarenhet att köpan en bakhjulsdriven bmw eller nått sånt.
![smile](img/smilies/smile.png)
Så du menar helt seriöst att han dog för att han körde Bmw? Och att risken för en olycka är mindre i en Volvo chippad till bra mycket mer effekt? I så fall är detta ett av de löjligaste inlägg jag läst på ett tag...
Fram eller bakhjulsdrift spelar ingen roll, vi pratar om förare som inte har någon erfarenhet av vilken som. Att oerfarna förare sladdar i diket med Bmw kanske inte är helt omöjligt, lika många plöjer rakt fram ner i diket med både Bmw och Volvo. En fwd kan också släppa bak och en rwd understyra, och som oerfaren förare kommer du med stor sannolikhet inte hinna reagera i något av fallen.
Hög fart, vårdslös körning och en känsla av att vara odödlig tar död på unga förare, inte en viss bilmodell.