3906
Sök

SAAB og900s banracer E85

BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
16 september 2009
#21
ser trevligt ut detta bygge


695 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#22
street_cars skrev:
ser trevligt ut detta bygge

tackar

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#23
Va i garaget i dag igen meckade lite turbo..tongue o började att bygga lite inredning i glasfiber.... fan va kladdit de e o luktar satan ett tips om nån ska göra de hemma.... va utomhus!

så här såg turbon ut före renovering:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/767729_0i2tyw.jpg




efter jag hade tagit isär den o puttsat lite så såg de ut så här.  tänk vad mycke en massa avfettning o en borrmaskin med rotorborste på kan göra...wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/767743_4vlcnn.jpg



byggde även om så att ja får 3" direkt från turbon, grövre än så här blir de inte..tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/767733_fkdvcr.jpg




så här såg turbon ut efter renovering. dock lite skitig på på bilden. sen har inte den svarta färgen hunnit torka än blir matt när den e torr
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/767721_ot9csw.jpg



så här ser inredningn ut för tillfället förhoppningsvis blir de lite bättre när jag e klar...tongue nån som har nått bra tips när man gör i glasfiber?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/767737_135pjp.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#24
fick lite bilder i dag av en kompis. så tänkte ladda upp några av dom i och med att jag inte har nåra egna bilder på "inredningen". har okcså kört lite electrolyt på en del delar e den nån som har några frågor e de bara att fråga. va faktist skit effektivt med electrolyt, sakerna blev helt rena som nya..smile o framför allt skit billigt! här är ett broms ok som jag har gort electrolyt på och sedan lackat de, det blev ganska bra

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/769350_0ns67e.jpg

så här ser "badet" ut där man jag gör electrolyten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/769382_5lravk.jpg

så här ser "inredningen" ut som den är nu ska komma in en bur snart + vit lack över allt utom buren som blir svart

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/769403_cq6g91.jpg

för tillfället ser karossen ut ungefär så här, ska på rallycross breddare fram o bak sen ska de på spacers så hjulen breddas ut ungefär 5 cm på varje sida sen blir de plast rutor i bak med luftintag till kylet i skuffen. nån som har ett förslag på lack? för tillfället lutar det åt att den blir vit med svarta rutor och svarta detaljer.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/769354_3nfc6v.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

3 Inlägg
23 september 2009
#25
hahah nu får man minnen från min 900a smile   ser bra ut magnusson!


695 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#26
Japan skrev:
hahah nu får man minnen från min 900a smile   ser bra ut magnusson!

tackar. fan ja hörde att du skulle sälja 200an

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

185 Inlägg
24 september 2009
#27
Ser riktigt bra ut! Härligt med fler OG 900 som banbilar wink

Kommer själv att bygga en banracing OG900 men utan turbo och weberförgasare istället tongue


695 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#28
Tangen_93 skrev:
Ser riktigt bra ut! Härligt med fler OG 900 som banbilar wink

Kommer själv att bygga en banracing OG900 men utan turbo och weberförgasare istället tongue

a de e ju de...smile fan va gött då kommer du få skön förgasar sång då...wink

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

5 710 Inlägg
24 september 2009
#29
Glader9991 skrev:
O fasen, är 9000 ic så dåliga?

Jag tänkte ju montera 9000 ic och sen skruva upp laddtrycket med tryckvakten som http://popeye.rty.nu/ beskriver det, och det är ju ca 1,3 bar skrev han på sin sida.

De håller vanligvis till en 9000 med steg 3. Det brukar motsvara 1.5 bar.
Vet några som skjutit gavlarna vid det trycket, främs på vintern men det är ovanligt.
1. 08bar laddar ju original aero......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

149 Inlägg
24 september 2009
#30
Lite oväntat utgångmaterial för en banbil. Tyvärr märks det att som så många andra Saabåkare att effekten är viktigast, på en banbil (om du ska köra på riktiga motorbanor?) är en lastbilsturbo minst sagt fel. Men visst på rakorna kommer du att ha kul. Kanske har missat det, men vad ska du ha för låda som pallar med effekten och den hårda körningen som blir vid bankörning och vad ska du ha för diff? FWD, RWD eller 4x4?

Lyckat till iaf, ska bli kul att följa.

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

695 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#31
jonTe skrev:
Glader9991 skrev:
O fasen, är 9000 ic så dåliga?

Jag tänkte ju montera 9000 ic och sen skruva upp laddtrycket med tryckvakten som http://popeye.rty.nu/ beskriver det, och det är ju ca 1,3 bar skrev han på sin sida.

De håller vanligvis till en 9000 med steg 3. Det brukar motsvara 1.5 bar.
Vet några som skjutit gavlarna vid det trycket, främs på vintern men det är ovanligt.
1. 08bar laddar ju original aero......

mvh Jonas

laddar aeron så mycke orginal?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#32
_Widde_ skrev:
Lite oväntat utgångmaterial för en banbil. Tyvärr märks det att som så många andra Saabåkare att effekten är viktigast, på en banbil (om du ska köra på riktiga motorbanor?) är en lastbilsturbo minst sagt fel. Men visst på rakorna kommer du att ha kul. Kanske har missat det, men vad ska du ha för låda som pallar med effekten och den hårda körningen som blir vid bankörning och vad ska du ha för diff? FWD, RWD eller 4x4?

Lyckat till iaf, ska bli kul att följa.

nja men lastbilsturbon är nog bara tillfällig, anledningen till att de blev den e dels för att ja studerar så budgeten e ganska stram, sen hade jag den liggandes hemma så ska prova med den. den har ett ganska litet avgashus så de ska nog kunna gå o få snurr på den. men egentligen skulle ja vilja ha en td0419t#7 men de. o de med låda, ja ska byta till trionoc 5.5 o då kan man ha momentbegränsing på låga växlar om ja får igång de vill säga. ska köra med orginal 5 växlad tills den rasar eller tills ja får tag på en riktigt fyrväxlad låda. sen vet j inte funkar de bra med momentbegränsningen så kanske ja behåller den 5 växlade men men de får ja se. ska ha en 9000 koppling o svänghjul o de ska tydligen palla 420nm med orginal koppling.

tack så mycke

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#33
va i garaget i dag igen o meckade dit insuget ordentligt efter ha monterat stålomspunna slangar till extra spridarna. blev ganska bra tycker ja. nu e motorn i princip komplett de som e kvar e att skicka iväg kammarna, sätta dit en bländarskiva till trionicen, skafa ett svänghjul o koppling från en 9000 och att göra hål i grenrör addaptern för wastegaten. nån som har tips på hur stor extern wastegate man behöver? funderar på en 40mm. sen e de väl bara till att häva i motorn..smile va på skroten i veckan för att få tag i ett pra trionic boxar o kablar. först åkte vi till skroten i Blikstorp dom hade ett par saabar med trionic men han ville ha 500kr för enbart boxen... de tyckte ja va lite dyrt så vi åkte vidare till skroten i klämmesbo till Kjell o han ville ha 200kr för en box...mycke bättre... men.. han hade bara en bil som hade trionic... o givetvis så va den boxen redan borta.sad men men vi fick tag i ett insug till fotens golf i alal fall:) o lite givare o mätare till trionic:) ingen som har en trionic 5.5 box liggandes?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/772720_49unel.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/772723_k41a8v.jpg


fortsatte med min mittkonsoll i glasfiber....fy fan vad jobb.... man bara slipar o slipar o spacklar o spacklar men de blir ändå inta bra men nu känns de som om den snart e klar i alla fall

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/772729_vkhwa3.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

plankan
28 september 2009
#34
Milt sagt nice bygge :p  Men hur har du tänkt dig med huven efter detta - du skrev det skulle bli en bil att köras med "normalt" också ??
SBP gillar inte uppstickande vassa saker wink

695 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#35
plankan skrev:
Milt sagt nice bygge :p  Men hur har du tänkt dig med huven efter detta - du skrev det skulle bli en bil att köras med "normalt" också ??
SBP gillar inte uppstickande vassa saker wink

ja hade tänkt att beställa ett scoop ungefär från Rp glasfiber o täcka de hela med. då hoppas ja att de ska gå igenom:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#36
har vart ute i garaget igen. prov monterade motorn för att kunna mäta på tryck och sugrör som skall byggas har köpt 2.5 tums avgasrör ja tänkt  bygga i och ska köpa slang på en pool affär att sätta ihop de med på intercoolern och spjällhuset. satte även dit stötfongaren o lyckterna. upptäckte att ja kommer få modifiera stötfångaren mycke i nederkant för att få plats med rören. någon som gjort detta innan på en og900? tog nämligen bort hela "läppen" som är under stötfångaren. o sen hur har folk fått fast intercoolern? jag har bara test monterat den med buntband, men funderar på att ha de så om man behöver meka på banan så räcker de ju med att ta bort dom så kommer man åt framsidan på lådan o kopplingen samt turbon jätte smidigt. sen nån som vet hur vänstra motorfästet ska sitta i motorn?


så här ser de ut från sidan. blir gaska maffigt med det insuget:)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/778145_v7s6jr.jpg

så här ser de ut framifrån. bilen blev genast mer "gubbig" så fort stötfångaren o lycktorna kom på...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/778146_ccvsy6.jpg


så här ser de ut uppifrån där ligger också ena kröken ja ska ha från intercoolern in i motorrummet. nån som vet om bilprovningen klagar på om de sticker ut rör?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/778147_j9xg3i.jpg

kan dröjja lite till näste uppdatering på grund av lite tentor osv i skolan men ska försöka åka till garaget på söndag igen tycker de har varit lite för lite komentarer än...smile komentera på bara. vill ha tips på lack och wastegate storlek:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 oktober 2009
#37
Jävlar vad läcker motorn blev smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

695 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#38
Rquired skrev:
Jävlar vad läcker motorn blev smile

tack så mycke!smile hoppas bara att resten av bilen blir lika bra. svårt att göra en gubbig bil icke gubbig bara.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

118 Inlägg
7 oktober 2009
#39
Den ser knappast "gubbig" ut med det uppkäftiga insuget som sticker upp. snyggt arbete, fortsätt så


695 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#40
masens skrev:
Den ser knappast "gubbig" ut med det uppkäftiga insuget som sticker upp. snyggt arbete, fortsätt så

nja lite.. vore snyggare med klarglas kanske... men men får hoppas på att huven blir bra också..wink

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu


Sök