är sugen på att byta bil och fått en Volvo 960 -96 manuell med ac. Dock vet jag ej miltal plus jag skulle få pengar emellan(fick nyss ett mejl om förfrågan av byte)
Min fråga är om 960 är nå att ha? De är väl bakhjulsdrivna så det är ju skoj men hur är de kvalitetsmässigt? Nå man ska tänka på eller känna till om dom? Vet ej vad de är för motor i bytesförslagen men är de någon som man ska passa sig för?
Ja det tycker jag absolut , kanon bra komfort , skön att köra o.s.v
Billiga reservdelar(gammal volvo) . Genomgående bra kvalitét förutom dörrsidorna som brukar bli skrynkliga upptill. Motorn i den bilen du skriver om är garanterat en 2,5 eftersom 3,0 inte fanns med manuell växellåda på 960.
Det du ska kika på är oljud från styrleder, spindel leder o.s.v , inget dyrt eller svårt att laga men tråkigt att skruva . Kika även på nivomaterna , ser bilen väldigt hängig ut bak så är dom dåliga och kostar en del att byta
Angående soppa förbrukning så ligger min strax över litern , då är det mycket stads körning samt stora motorn och automat.
*Finns med 2,5L 170hkr motor samt med 3,0L 204 hkr motor. Viss skillnad i och med detta. * Törstiga! * Man åker kanonbra i dem * Multilinkbakaxel, med både för o nackdelar
Ang bensinförbrukningen, allt är väl relativt. jag hade en 965 -96 2,5l manuell å den tog ca 1.2l/mil Den är alltså inte törstigare än nån annan volvo.
De är iaf en bra bil, ja va hur nöjd som helst med min
Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Ang bensinförbrukningen, allt är väl relativt. jag hade en 965 -96 2,5l manuell å den tog ca 1.2l/mil Den är alltså inte törstigare än nån annan volvo.
De är iaf en bra bil, ja va hur nöjd som helst med min
Hujedamig 1.2 liter... aja vad ska man förvänta sig av ett skyddsrum på hjul
2,5 ligger på 1,0-1,1 blandad körning medans 3,0 ligger på 1,0 blankt
skön komfort men se upp med leder och bussningar slits då det inte är en lätt bil med sina ca 16-1700 kg
inte mät på nån färddator hoppas jag talar av egen erfarenhet nu 3.0 sedan 95a årsmodel automat drar ca 1.3 liter milen "landsväg" = en del omkörningar osv stadskörning hur mycket som helst min gamla 3.5 liters 12v bmw sexa från 89 ligger 1.1 samma körning btw
Jag tycker du ska köra! det är lyxvarianten på 700/900-serien. Kolla gamla besiktningsprotokoll om du är osäker på bilens nuvarande kondition. www.bilprovningen.se.
vad det gäller prestanda är den inte fy skam tycker jag. Den går ju alltid att få upp mer med en trimning plus att du får ner förbrukningen lite då också.
sen som de sa längre upp i tråden är det alltid billiga reservdelar till gamla Volvobilar och det finns på skroten i mängder!
2,5 ligger på 1,0-1,1 blandad körning medans 3,0 ligger på 1,0 blankt
skön komfort men se upp med leder och bussningar slits då det inte är en lätt bil med sina ca 16-1700 kg
inte mät på nån färddator hoppas jag talar av egen erfarenhet nu 3.0 sedan 95a årsmodel automat drar ca 1.3 liter milen "landsväg" = en del omkörningar osv stadskörning hur mycket som helst min gamla 3.5 liters 12v bmw sexa från 89 ligger 1.1 samma körning btw
De gamla automaterna var ju skittörstiga! Inte mkt att lyssna på när han ska köpa en manuell.
2,5 ligger på 1,0-1,1 blandad körning medans 3,0 ligger på 1,0 blankt
skön komfort men se upp med leder och bussningar slits då det inte är en lätt bil med sina ca 16-1700 kg
inte mät på nån färddator hoppas jag talar av egen erfarenhet nu 3.0 sedan 95a årsmodel automat drar ca 1.3 liter milen "landsväg" = en del omkörningar osv stadskörning hur mycket som helst min gamla 3.5 liters 12v bmw sexa från 89 ligger 1.1 samma körning btw
De gamla automaterna var ju skittörstiga! Inte mkt att lyssna på när han ska köpa en manuell.
95 e ju"nya" karossen citerade ovanstående att den drog 1.0 blankt :p vilket är en omöjlighet :p
Oki som jag fattar det är de bekväma bilar med oki prestanda och går att meka med själv utan att va datahacker men på tok för törstiga. Dessutom har jag hört de är lite si sådär med kvalitets intrycket på insidan gnäller och knakar osv
helt underbara bilar om man frågar mig bra drag i dom men tuvär sen i början , men det går att leva med drar som vilken volvo som helst vid normal körning billig i delar vetifan, många givare som kan spöka å kosta ett par kroner ( men helt klart värt att lägga ut dom ) är typ 850 inredning som är rätt najs å man sitter underbart i dom
ett måste när man köpt en är att byta kamrem då dom brukar gå sönder då folk slarvar (annars ventilsallad ) + att den motorn är till för att varvas då bensinen har en tendens att rinna ner i olja så lyxcruser vetifan om det är är du sugen på en 960 så komer du inte bli besviken om du köper en helt enkelt