3669
Sök

Koppla in extraljus med "plusjord".

8 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#1
Har en Subaru Legacy som använder sig av vad vissa kallar "plusjord". Har läst allt trådar om detta men inte fått nåt riktigt bra besked om hur reläet till mina extraljus skall kopplas.

Någon som tydligt kan beskriva var dom skall gå? 30, 85, 86, respektive 87?

//Jocke

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 september 2009
#2
jocke_bohlin skrev:
Har en Subaru Legacy som använder sig av vad vissa kallar "plusjord". Har läst allt trådar om detta men inte fått nåt riktigt bra besked om hur reläet till mina extraljus skall kopplas.

Någon som tydligt kan beskriva var dom skall gå? 30, 85, 86, respektive 87?

//Jocke

VA!!! jag kan aldrig tänka mej att en Subaru Legacy har plusjord...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

8 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#4
Precis, troligen är det så att helljuset styrs av jord. Subban är ju trots allt ingen gammal lastbil... Men många amatörer, som mig, kallar detta plusjord. Vilket jag också inser är orimligt.

Några tips på inkoppling av relä?

//JB

Olika
907 Inlägg
22 september 2009
#5
jocke_bohlin skrev:
Precis, troligen är det så att helljuset styrs av jord. Subban är ju trots allt ingen gammal lastbil... Men många amatörer, som mig, kallar detta plusjord. Vilket jag också inser är orimligt.

Några tips på inkoppling av relä?

//JB

Dra ständig ström till 85 och hämta signalen från helljuset till 86.

Extraljusen kan du ju koppla på vanligt sätt, dvs fast ström på 30 och ut till lamporna på 87.

Mvh
Fredrik

Följ strömmen..
233 Inlägg
23 september 2009
#6
Det är inte så enkelt. Det kommer troligtvis att leda till att helljuset lyser konstant. Vi kopplade in extraljus på en Mazda 6 förra veckan och var tvungna att koppla in både 85 och 86 på helljusets styrkablar. Ring en Subaru verkstad och fråga, de brukar generellt sett vara väldigt hjälpsamma.


Sök