4031
Sök

Låda till högtalare

12 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
Hej, efter att ha läst vad som står i diverse trådar här på forumet så har jag förstått värdet av rätt installation av högtalare.  Då har jag en fråga angående låda till högtalare.

Jag har bara plats för 4’’ högtalare men behöver möta upp subbasen med dem. Jag undrar då om man kan få de att spela lägre(frekvens) med hjälp av en portad låda?

Har kollat runt lite och funnit att en ca 4 liters låda med rör på 5 cm i diameter och en längd på 17 cm skulle funka. Finns det någon som kan ge förslag på bra 4’’ högtalare som kan spela lågt och då kanske också mått på en låda som skulle passa den högtalaren?

Har också en fråga angående dubbla talspolar  (DVC). Har ett steg som inte går att brygga, blir det bättre kräm i basen om jag kopplar en kanal till varje talspole, skickar då bara in en kanal från stereon till de båda på steget för att få mono? Eller blir det samma effekt som en kanal till en talspole?

21 761 Inlägg
5 maj 2006
De spelar lite lägre med basreflexavstämning men jag tror inte att de generellt klarar av att spela under 100 Hz utan att bottna eller dista om man vill köra tex 50W till dem, det är min åsikt.
De som har byggt en del bilstereo får väl rätta mig om jag har fel.

Om du har dubbla talspolar så kopplar du en spole till varje kanal om du inte kan bryggkoppla steget.
Senast redigerat av Drönirettab (5 maj 2006)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 maj 2006
Du kan helt rikrigt få lite mer lågfrekvent information med en basreflex, dock så får man gå "andra" vägen så att säga, man kikar på element, och ser hur de passar. Det är svårt att säga vilka element som passar dina mått/volymer

Jag skulle säga att en 4tummare som är lämpad för lite mer basåtergivning kommer du kunna dela mellan 80-100Hz nånstans men det kommer ej spela superhögt, och förmodligen kommer övre mellanregister bli lidande, eftersom det enda sättet att få till lite basåtergivning i så litet element är att höja konvikten, och det betyder sämre svar vid höga frekvenser.

Hur man än ser på det så har 4tum sina begränsningar nånstans, om det samtidigt skall spela bas.

mvh Jonas

swe80kj skrev:
Hej, efter att ha läst vad som står i diverse trådar här på forumet så har jag förstått värdet av rätt installation av högtalare.  Då har jag en fråga angående låda till högtalare.

Jag har bara plats för 4’’ högtalare men behöver möta upp subbasen med dem. Jag undrar då om man kan få de att spela lägre(frekvens) med hjälp av en portad låda?

Har kollat runt lite och funnit att en ca 4 liters låda med rör på 5 cm i diameter och en längd på 17 cm skulle funka. Finns det någon som kan ge förslag på bra 4’’ högtalare som kan spela lågt och då kanske också mått på en låda som skulle passa den högtalaren?

Har också en fråga angående dubbla talspolar  (DVC). Har ett steg som inte går att brygga, blir det bättre kräm i basen om jag kopplar en kanal till varje talspole, skickar då bara in en kanal från stereon till de båda på steget för att få mono? Eller blir det samma effekt som en kanal till en talspole?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

12 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
Tack för hjälpen Drönirettab och Jonas, känns alltid som man kan lita på era svar.

Sök