3747
Sök

MIXIM's - 325 E36 - 4/6 "BESIKTNING KLARAD!"

4 190 Inlägg
21 december 2010
#61
Fyfan va tråkiga motgångar du råkar ut för:( Ser dock riktigt fint ut, tappa inte sugen nu bara:)


108 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#62
Slave_joe skrev:
du har kanske ett litet avgasläckage? grymt projekt i övrigt wink

Tror tyvärr inte det, ser eller hör absolut inget från systemet, Lambdavärdena hade såfall också varit fel, tror jag?

Darkie skrev:
Går ju att fixa till själv, men köper man ett par nya lampor så ska det fan hålla tätt också enligt mig. smile

Ja dessa var ifs inte nyköpta tyvärr, säljaren sa att de inte skulle vara problem med fukt, men ja... bilden talar för sig sj. Blir nog alternativ A där, fram med silikonpistolen. Tack för tipset.

pattee skrev:
tråkigt med skadan på nya lacken, men jävligt fräsch annars smile ett par m3 speglar hade nog suttit fint

Jo det finns med på önskelistan på första sidan, otroligt svårt att hitta ett par orginalspeglar till ett bra pris/rätt lack.

zemet skrev:
Fyfan va tråkiga motgångar du råkar ut för:( Ser dock riktigt fint ut, tappa inte sugen nu bara:)

Tackar haha alltid bra att glida in hit för lite kärlek smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/35489/1031923_fcqj2b.jpg

Har en liten fundering här, om katten skulle vara isönder.. Påverkar detta gången av motorn på något sätt över huvud taget? Jag menar, lambdasonden (Endast en, OBD1) sitter ju innan kattarna, min logik säger att vad som händer i och efter kattarna inte påverkar motorstyrningen. För den gå inte helt rätt alltid, alltså borde de antagligen ngt fel på en givare eller annat på motorn?
Senast redigerat av mixim (22 december 2010)

//MVH Jocke!

561 Inlägg
22 december 2010
#63
Byt olja och tanka i massa E85. Besiktigade min 740 -90 med rensad katt, utan problem med E85 i tanken,


964 Inlägg
22 december 2010
#64
Jag hade en e34 med likadan motor som du har som också hade liknande avgasvärden, på den satt det två katalysatorer original, varav en av dessa var halvt urblåst. Jag byggde ett nytt avgasrör med en SAAB-katalysator på! Fick perfekta avgasvärden smile Vid ett senare tillfälle på samma bil gav sej även lambdasonden, då blev värden 10 gånger så dåliga som när katalysatorn ger sej. Så att dömma av dina avgasvärden så lutar de ju åt att katalysatorn är kass. Fin bil i övrigt smile


247 Inlägg
22 december 2010
#65
BARRET skrev:
Byt olja och tanka i massa E85. Besiktigade min 740 -90 med rensad katt, utan problem med E85 i tanken,

Men det löser ju inte problemet. Det döljer det bara, antar att om han nu gjort allt prdentligt hoppas jag att han fixar detta på ett ordentligt sätt.

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

1 327 Inlägg
22 december 2010
#66
Köp katalystar på biltema. Riktigt billigt och rätt så enkelt att montera om man köper till några adapter.

Bytte till en opel astra i sommar. Behövdes inte en svetsa för att det skulle passa.

Kraftiga överpriser om man ska köpa en katalysator på tex mekonomen. 4000kr blev över genom att köpa kat på biltema istället för mekonomen.

Hade du fräsch olja i motorn när du besiktade?


108 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#67
Donvito skrev:
Jag hade en e34 med likadan motor som du har som också hade liknande avgasvärden, på den satt det två katalysatorer original, varav en av dessa var halvt urblåst. Jag byggde ett nytt avgasrör med en SAAB-katalysator på! Fick perfekta avgasvärden smile Vid ett senare tillfälle på samma bil gav sej även lambdasonden, då blev värden 10 gånger så dåliga som när katalysatorn ger sej. Så att dömma av dina avgasvärden så lutar de ju åt att katalysatorn är kass. Fin bil i övrigt smile

Tack för historian och tipset! Sånt här som gör att man känner sig säkrare i frågan om vilken ände man ska börja i ! Hade ju ett motorras med dessa rör @ tidigare motorn. Det gick duktigt med blårök genom kattarna när de hände, misstänker att de inte är i toppskick.


J0ck3e skrev:
BARRET skrev:
Byt olja och tanka i massa E85. Besiktigade min 740 -90 med rensad katt, utan problem med E85 i tanken,

Men det löser ju inte problemet. Det döljer det bara, antar att om han nu gjort allt prdentligt hoppas jag att han fixar detta på ett ordentligt sätt.

Hehe, tack för tipset BARRET, men jag är ute efter en riktig lösning på problemet, dock hade det visserligen inte skadat att klara sig tillfälligt på besiktning så man skulle kunna köra runt till verkstad med bilen.


Aero T16 skrev:
Köp katalystar på biltema. Riktigt billigt och rätt så enkelt att montera om man köper till några adapter. Hade du fräsch olja i motorn när du besiktade?

Tyvärr så är kat-systemet rätt klyddigt på 325an, dubbla kattar osv... Blir nog enklast med att försöka hitta hela den där rörlängden bättre begagnad!.. Relativt okej olja i bilen, men det lär väl inte påverka avgasvärdena det minsta misstänker jag.http://realoem.com/bmw/diagrams/n/w/17.png
Senast redigerat av mixim (22 december 2010)

//MVH Jocke!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2010
#68
Var motorn varm, det vill säga riktigt genomvarm gärna hårdkörd mellan två motorvägspåfarter till exempel? Vissa M50 är lite tjuriga med avgasvärdena har jag märkt, ovanstående tips har fått igenom någon M50 med utmärkta avgasvärden, trots tidigare anmärkningar.  smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

108 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#69
Tackar för tipset, jo körde väl säkert 1-2 timmar hårt innan själva besiktningen, vi tog även en extra runda efter första mätningen. Förra året var det krasst först, men efter en extra uppvärmningsrunda så blev det perfekta värden. Det var en oerfaren besiktningsman denna gången och varmkörde bilen genom att puttra på femman, han vågade inte hålla höga varv pga väglaget. Hur som helst, borde det ha räckt med det som gjordes tyvärr...
Senast redigerat av mixim (22 december 2010)

//MVH Jocke!

561 Inlägg
22 december 2010
#70
J0ck3e skrev:
BARRET skrev:
Byt olja och tanka i massa E85. Besiktigade min 740 -90 med rensad katt, utan problem med E85 i tanken,

Men det löser ju inte problemet. Det döljer det bara, antar att om han nu gjort allt prdentligt hoppas jag att han fixar detta på ett ordentligt sätt.

Jaha ni tänker så!! Ja det är ju ett alternativ det också smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2010
#71
mixim skrev:
Tackar för tipset, jo körde väl säkert 1-2 timmar hårt innan själva besiktningen, vi tog även en extra runda efter första mätningen. Förra året var det krasst först, men efter en extra uppvärmningsrunda så blev det perfekta värden. Det var en oerfaren besiktningsman denna gången och varmkörde bilen genom att puttra på femman, han vågade inte hålla höga varv pga väglaget. Hur som helst, borde det ha räckt med det som gjordes tyvärr...

Ok det borde räckt gott och väl det du beskriver, den 525an jag pratade om hade värre värden men fick utmärkta sådana genom att ligga i 3an mellan två avfarter. Troligen inte riktigt varm vid första försöket den alltså. smile

Lycka till med problemet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

206 Inlägg
23 december 2010
#72
Ang. imma i lyktorna. smile

Tvätta insidan med diskmedel, typ yes, och vatten. smile Painball spelare gör de för att inte deras masker ska imma igen. Iofs är de väl inte samma grej kanske, men de är ju värt att prova. smile

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..

178 Inlägg
23 december 2010
#73
mixim skrev:
Donvito skrev:
Jag hade en e34 med likadan motor som du har som också hade liknande avgasvärden, på den satt det två katalysatorer original, varav en av dessa var halvt urblåst. Jag byggde ett nytt avgasrör med en SAAB-katalysator på! Fick perfekta avgasvärden smile Vid ett senare tillfälle på samma bil gav sej även lambdasonden, då blev värden 10 gånger så dåliga som när katalysatorn ger sej. Så att dömma av dina avgasvärden så lutar de ju åt att katalysatorn är kass. Fin bil i övrigt smile

Tack för historian och tipset! Sånt här som gör att man känner sig säkrare i frågan om vilken ände man ska börja i ! Hade ju ett motorras med dessa rör @ tidigare motorn. Det gick duktigt med blårök genom kattarna när de hände, misstänker att de inte är i toppskick.


J0ck3e skrev:
BARRET skrev:
Byt olja och tanka i massa E85. Besiktigade min 740 -90 med rensad katt, utan problem med E85 i tanken,

Men det löser ju inte problemet. Det döljer det bara, antar att om han nu gjort allt prdentligt hoppas jag att han fixar detta på ett ordentligt sätt.

Hehe, tack för tipset BARRET, men jag är ute efter en riktig lösning på problemet, dock hade det visserligen inte skadat att klara sig tillfälligt på besiktning så man skulle kunna köra runt till verkstad med bilen.


Aero T16 skrev:
Köp katalystar på biltema. Riktigt billigt och rätt så enkelt att montera om man köper till några adapter. Hade du fräsch olja i motorn när du besiktade?

Tyvärr så är kat-systemet rätt klyddigt på 325an, dubbla kattar osv... Blir nog enklast med att försöka hitta hela den där rörlängden bättre begagnad!.. Relativt okej olja i bilen, men det lär väl inte påverka avgasvärdena det minsta misstänker jag.http://realoem.com/bmw/diagrams/n/w/17.png

Jo för tusan, frisk olja, oljefilter och luftfilter kan göra mycket smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
23 december 2010
#74
mixim skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fcqj2b.jpg

Har en liten fundering här, om katten skulle vara isönder.. Påverkar detta gången av motorn på något sätt över huvud taget? Jag menar, lambdasonden (Endast en, OBD1) sitter ju innan kattarna, min logik säger att vad som händer i och efter kattarna inte påverkar motorstyrningen. För den gå inte helt rätt alltid, alltså borde de antagligen ngt fel på en givare eller annat på motorn?

Katten påverkar inte bilens gång, om inte det är så att innehållet skramlat loss och hamnar på tvären. Då har inte avgaserna nånstans att ta vägen och bilen blir orkeslös. Bara skaka den lite så hör du om så är fallet. Kolla tjuvluft vid insug och slangar också. Har för mig att där e nån insugsslang som brukar spricka på BMW-sexorna?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
#75
MantaRobin skrev:
mixim skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fcqj2b.jpg

Har en liten fundering här, om katten skulle vara isönder.. Påverkar detta gången av motorn på något sätt över huvud taget? Jag menar, lambdasonden (Endast en, OBD1) sitter ju innan kattarna, min logik säger att vad som händer i och efter kattarna inte påverkar motorstyrningen. För den gå inte helt rätt alltid, alltså borde de antagligen ngt fel på en givare eller annat på motorn?

Katten påverkar inte bilens gång, om inte det är så att innehållet skramlat loss och hamnar på tvären. Då har inte avgaserna nånstans att ta vägen och bilen blir orkeslös. Bara skaka den lite så hör du om så är fallet. Kolla tjuvluft vid insug och slangar också. Har för mig att där e nån insugsslang som brukar spricka på BMW-sexorna?

Korrekt, slangen mellan luftfilterbox och gasspjäll, går en sväng där. Ofta ser den hel ut om man kontrollerar den på plats men med den avmonterat hittar man ändå sprickor genom gummit. Ta av den och titta är ett tips, inte svår att få på plats eller motsatsen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

amatörkonstruktör
535 Inlägg
25 december 2010
#76
Usch vad skit du får med bilen hela tiden, du har verkligen mer otur än mig, men det är tur att du inte ger upp smile


108 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#77
Rquired skrev:
Ok det borde räckt gott och väl det du beskriver, den 525an jag pratade om hade värre värden men fick utmärkta sådana genom att ligga i 3an mellan två avfarter. Troligen inte riktigt varm vid första försöket den alltså. smile

Lycka till med problemet!

Tackar tackar smile


Jespersson skrev:
Ang. imma i lyktorna. smile

Tvätta insidan med diskmedel, typ yes, och vatten. smile Painball spelare gör de för att inte deras masker ska imma igen. Iofs är de väl inte samma grej kanske, men de är ju värt att prova. smile

Värt att prova!

turbojeppe skrev:
Jo för tusan, frisk olja, oljefilter och luftfilter kan göra mycket smile

Samtliga är hyffsat färska så tyvärr får jag nog leta vidare =/


Korrekt, slangen mellan luftfilterbox och gasspjäll, går en sväng där. Ofta ser den hel ut om man kontrollerar den på plats men med den avmonterat hittar man ändå sprickor genom gummit. Ta av den och titta är ett tips, inte svår att få på plats eller motsatsen. smile

Hmm får undersöka detta också!

dyeltsbreh skrev:
Usch vad skit du får med bilen hela tiden, du har verkligen mer otur än mig, men det är tur att du inte ger upp smile

Ja, bara köra påååee smile

//MVH Jocke!

206 Inlägg
7 februari 2011
#78
Hur går det för dig? Kommer du någon vart?

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..

108 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#79
Jespersson skrev:
Hur går det för dig? Kommer du någon vart?

Det går helt ok! (Hoppas jag)... Jag har främre delen av avgasystemet på ingång, hoppas att det löser problemet med värdena smile...

Ska väl komma i veckan, blir att montera snarast för besiktningsperioden går ut när som...

//MVH Jocke!

206 Inlägg
8 februari 2011
#80
mixim skrev:
Jespersson skrev:
Hur går det för dig? Kommer du någon vart?

Det går helt ok! (Hoppas jag)... Jag har främre delen av avgasystemet på ingång, hoppas att det löser problemet med värdena smile...

Ska väl komma i veckan, blir att montera snarast för besiktningsperioden går ut när som...

Ja, de får vi hoppas! smile

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..


Sök