3849
Sök

Hästkrafts förlust per år?

629 Inlägg
23 september 2009
#21
Holiace skrev:
Top Gear sa en hk per år.

coolt jag har alltså 40 hästar i 142an wink

Vettefan om den där teorin håller :p
Senast redigerat av Dagge88 (23 september 2009)

Mröh

Byggbas
117 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#22
Jo, en hk per år verkar lite väl.. okej det kan nog stämma på ett visst spann år kanske från en 5 år gammal bil tills den är 10 år..

1 754 Inlägg
23 september 2009
#23
Dagge88 skrev:
Holiace skrev:
Top Gear sa en hk per år.

coolt jag har alltså 40 hästar i 142an wink

Vettefan om den där teorin håller :p

De snackade om en Opel Kadett från 1964 och sa "Oh, so your car must have.. Minus two horsepowers" ås de var såklart inte helt seriösa.

Jag kan inget om allt.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 september 2009
#24
Sokrates skrev:
Ännu en "hur långt är ett snöre" fråga.


/Tommy.

En bra fråga är en fråga det inte finns något svar på..



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 156 Inlägg
24 september 2009
#25
Innan bilen är riktigt inkörd så kan ju faktiskt effekten vara lägre. Men sen minskar effekten med tiden.
Drivlinan blir sämre. Både växellådan och bakaxeln slits och där borde väl man tappa några hästkrafter.
Själva motorn i sig blir ju inte heller fräschare med åldern, men efter några år så lär effektförlusten minskat till omätbara nivåer.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 september 2009
#26
Hmm, funderar man rent maskinellt så borde ju inte motorn i sig tappa några större hästar, däremot så kan nog friktionen bli större å därför så sjunker det, men jag menar att när jag öppnade min gammla B230F med 43000mil på mätarn så såg den faktsikt riktigt fin ut invändigt, visst, lite vändkanter, men inget jag behövde göra något åt enligt ett proffs (för att då behålla den i bruksskick) å pratar vi om tappad effekt i vändkanterna, att det kanske inte är samma komp? ja du, då är det nog inte mycket... hehe... däremot så kan jag tänbka mig att kolvringar kan göra en stor del, å så läckor i ventilerna, men det är ju som ni säger beroende på hur välservad den är...


12 086 Inlägg
24 september 2009
#27
Moparboy440 skrev:
FireTraXX skrev:
Top Gear upptäckte också att den ett par år gammal Renault-nånting (Den stora som de skulle göra snabb) hade en förlust på typ 50hk...

nej, eftersom renault anger alla sina effektsiffor enligt ECE metoden. där testar man motorns hk inte vad bilen ger för effekt på drivhjulen.  topgear testade effekten på drivhjulen, dessutom så hade dom väl varit å pillat på den innan de bänkade den?
sen så skiljer det ju också alltid ett par hk motorer emellan då dom kommer från fabriken, rätt många faktorer som topgear bortsåg ifrån alltså..

Hur många tillverkare mäter sin motoreffekt på hjulen?
Ingen vad jag vet.

73 Inlägg
24 september 2009
#28
Top Gear testar 3 äldre sportbilar. Ni kan dra fram till ungefär 5.00
http://www.youtube.com/watch?v=-nn5kd3o … mp;index=1


Sök