3507
Sök

IC på en sug motor?

Green Street Elite
676 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#1
tjenare fick en liten idé om de där att motorn ska ha kalluft för att jobba bättre
skulle det inte bättre för motorn om man tar kalluften genom en ic ÄVEN om man inte har turbo motor?

så här tänkte jag


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65966/770150_sttuwu.jpg
så här var ideén iaf ^^

JAJAJA jag vet suger på paint  tongue^^

RIS eller ROS ??

bara allmänt onödigt eller kan de hjälpa motorn?
Kom med era åsikter om detta smile
Senast redigerat av paradyne (24 september 2009)


32 Inlägg
24 september 2009
#2
Klart det kanske hjälper något.. men tanken med att ha en intercooler är ju att få ner insugsluften som blir så pass hög av värmen som turbon lämnar efter sig... så det bästa är nog att placera filtret framtill och rätt lågt så blir det nog samma temp på insugsluften med eller utan ic..

2 911 Inlägg
24 september 2009
#3
Du kan aldrig få ner temperaturen på luften lägre än det är utomhus.
På vägen in i motorn på en sugmotor är det ytterst få saker som värmer upp luften innan den når förbränningen.

Skulle tro att skillnaden är närapå noll.

Bygg en rejäl tunnel/avskärmning och placera filtret i fronten istället, så slipper du suga i dig luft som är uppvärmd av motorn i motorutrymmet.

Green Street Elite
676 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#4
hehe oket tackar smile ne asså jag hade inte tänkt göra det utan de va bara en ide huruvida det skulle hjälpa motorn eller ej smile


JDM
593 Inlägg
24 september 2009
#5
De har rätt, det är inte en dum idé men somsagt så kan man inte luftkyla luft till lägre än vad temperaturen redan är utomhus. Så ska du få effekt ut av att kyla insugsluften till en N/A motor så måste du aktivt kyla luften långt lägre än utomhusluften, typ spruta in en kall syrerik gas i insuget... typ NOS tongue

Det ska vara JDM och bana!

Green Street Elite
676 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
#6
så det är igentligen helt meningslöst att göra på detta vis ^^ tänk vilka tankar man kan få ibland ;P skulle nog ändå vara kul o göra så bara för att lixom tongue ALLTID retad det någon wink ^^

Haha big_smile


1 758 Inlägg
25 september 2009
#7
Det som händer är att du får högre flödesmotstånd mellan insug och luftfilter och att bilen blir lite tyngre. Alltså enbart negativt för prestandan. Dock kommer ju din plånbok bli lite lättare, så med lite tur kanske det kan gå på ett ut. smile

Nä, men för att vara lite mer seriös:
Som några redan påpekat så kan intercoolern (och därmed luften som passerar genom den) aldrig bli svalare än den kylande luften. Anledningen till att det funkar på en överladdad motor är att luft som komprimeras hettas upp. Sen blir turbon förstås varm av avgaserna, vilket givetvis värmer upp luften som passerar genom den, men det är i regel försumbart i sammanhanget.

Green Street Elite
676 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#8
schnauz skrev:
Det som händer är att du får högre flödesmotstånd mellan insug och luftfilter och att bilen blir lite tyngre. Alltså enbart negativt för prestandan. Dock kommer ju din plånbok bli lite lättare, så med lite tur kanske det kan gå på ett ut. smile

Nä, men för att vara lite mer seriös:
Som några redan påpekat så kan intercoolern (och därmed luften som passerar genom den) aldrig bli svalare än den kylande luften. Anledningen till att det funkar på en överladdad motor är att luft som komprimeras hettas upp. Sen blir turbon förstås varm av avgaserna, vilket givetvis värmer upp luften som passerar genom den, men det är i regel försumbart i sammanhanget.

så sammanfatta det hela från alla svar hitils är
ger ingen direkt positiv inverkan på effekten
kan bli trögare flödesmotstånd
och att det helt enkelt inte lönar sig tongue ^^


1 758 Inlägg
25 september 2009
#9
paradyne skrev:
schnauz skrev:
Det som händer är att du får högre flödesmotstånd mellan insug och luftfilter och att bilen blir lite tyngre. Alltså enbart negativt för prestandan. Dock kommer ju din plånbok bli lite lättare, så med lite tur kanske det kan gå på ett ut. smile

Nä, men för att vara lite mer seriös:
Som några redan påpekat så kan intercoolern (och därmed luften som passerar genom den) aldrig bli svalare än den kylande luften. Anledningen till att det funkar på en överladdad motor är att luft som komprimeras hettas upp. Sen blir turbon förstås varm av avgaserna, vilket givetvis värmer upp luften som passerar genom den, men det är i regel försumbart i sammanhanget.

så sammanfatta det hela från alla svar hitils är
ger ingen direkt positiv inverkan på effekten
kan bli trögare flödesmotstånd
och att det helt enkelt inte lönar sig tongue ^^

Exakt. Har du t.ex. 25°C ute så får du förstås 25-gradig luft in genom luftfiltret. Skulle du försöka kyla denna 25-gradiga luft genom en intercooler som även den "kyls" med 25-gradig luft så är det ju givet att det varken blir svalare eller varmare.
Överladdat är som sagt en annan historia, där kan du t.ex. ha 25°C in genom luftfiltret, men efter komprimeringen blir luften t.ex. 90°C (beroende på laddtryck). Högre laddtryck = större temperaturökning. Då gör intercoolern givetvis nytta eftersom luften som passerar genom den är varmare än luften utanför.
Senast redigerat av schnauz (25 september 2009)

32 Inlägg
25 september 2009
#10
Men skulle man inte då kunna kyla ner insugsluften med en AC som kyler ner insugrören lr dylikt? Men det kanske inte gör någon skillnad det heller? hah tongue

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 september 2009
#11
En ac-kompressor drar ju effekt från motorn den oxå, så det vill ju till att det blir fler hästar än den förbrukar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Green Street Elite
676 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#12
haha börjar bli ett ganska roligt samtalsämne nu big_smile ^^

jo men det en ac-kompressor drar i hästar lär man väl tjäna igen om man förbättrar förbränningsmöjligheterna? ^^


160 Inlägg
25 september 2009
#13
paradyne skrev:
haha börjar bli ett ganska roligt samtalsämne nu big_smile ^^

jo men det en ac-kompressor drar i hästar lär man väl tjäna igen om man förbättrar förbränningsmöjligheterna? ^^

har för mig att man räknar på att en ac kompressor tar ca 15hk från motorn för att orka dra runt den. rätta mig någon om jag har fel. och att du skulle få 15hk extra är jag tveksam till.


Green Street Elite
676 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#14
jaha oj jag trodde det enbart låg på någon procent eller 2 trodde aldrig att det skulle vara 15hk det handlade om :S


865 Inlägg
25 september 2009
#15
Fenne skrev:
paradyne skrev:
haha börjar bli ett ganska roligt samtalsämne nu big_smile ^^

jo men det en ac-kompressor drar i hästar lär man väl tjäna igen om man förbättrar förbränningsmöjligheterna? ^^

har för mig att man räknar på att en ac kompressor tar ca 15hk från motorn för att orka dra runt den. rätta mig någon om jag har fel. och att du skulle få 15hk extra är jag tveksam till.

nja allt mellan 1hk t 10hk drar väl en ac sen beroende på hur stor den e...


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 september 2009
#16
schnauz skrev:
Exakt. Har du t.ex. 25°C ute så får du förstås 25-gradig luft in genom luftfiltret. Skulle du försöka kyla denna 25-gradiga luft genom en intercooler som även den "kyls" med 25-gradig luft så är det ju givet att det varken blir svalare eller varmare.

Som det redan påpekats kan du aldrig sänka insugstempen till lägre än vad det är utanför bilen. Men man ska komma ihåg att luften värms upp mellan "utanför bilen" och insugsventilen. En tumregel är att 10 grader är 1% effekt, ganska mycket med andra ord. Det finns ett par saker man kan göra. Billigt och enkelt.

Se till att filtret får så kall luft som möjligt.
Folk tänker fel. Antingen sätter man på ett stort konfilter i motorrummet, men det är dödfött att lyckas. Eller man drar ner en slang till under spoilern och tror att det blir jättebra. Problemet är att luftens temperatur är betydligt högre ju närmre asfalten du kommer. Optimalt är att ta luften högt upp. Jag ser att en angelägen ung pojke i bakre raden räcker upp handen. Ja?
-Men va fan. Varm luft stiger ju??
-Ja, det är riktigt och man ska absolut inte ta luft från under huven där den varma luften samlas. Men att ta luften i hjulhuset är betydligt bättre än nere vid dimljuset. Bäst är att ta luften genom ett scoop.

Håll ditt insug kallt med en isolerande insugspackning.
Ditt insug är gjort av metall (i 99 fall av 100) och det är bultat i topplocket. Det värms upp, punkt slut. Plenumets uppgift är att samla luften så den finns tillgänglig när den behövs. Luften värms upp i plenumet innan den kommer in genom insugsventilen. Att isolera insuget från motorn med en tjock packning är något som BMW gjorde med sina M3or redan på 80 talet för att hålla nere temperaturen på plenumet. (Verkar kanske genomtänkt om BMW gör det?) Hondapojkarna i hela världen gör det med hondata-packningar och det sprider sig tack och lov. Oj, nu är det visst en gammal Volvo-mek som räcker upp handen i bakre raden. Ja?
-Det där är båg. En plast eller bakilitpackning mellan insuget och toppen ger inte ett skit.
-Okej, det är visserligen ganska svårt att lära gamla hundar att sitta, men jag föreslår att du läser de här två länkarna:

http://tsx.acurazine.com/forums/showthread.php?t=650624

http://tsx.acurazine.com/forums/showthread.php?t=653396
Senast redigerat av caromania (25 september 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Green Street Elite
676 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#17
oj jäklar WALL OF TEXT big_smile sånt gillar vi big_smile
så det bästa man kan göra är att ta luft från hjulhuset och sedan avskärma insuget från motorn med en isolerande packning? smile

tack för infon tongue


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 september 2009
#18
paradyne skrev:
...så det bästa man kan göra är att ta luft från hjulhuset...

Inte nödvändigtvis, men man ska ta luften där den är som kallast och det är INTE vid gatan... smile
Isolerande packning kostar 300-350 spänn om man handlar på rätt ställe, mindre än vad många lägger på växelspaksknopp för bövelen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Green Street Elite
676 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#19
synda tt det inte fanns till opels 8v motor hade köpt en med en gång ^^


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 september 2009
#20
paradyne skrev:
synda tt det inte fanns till opels 8v motor hade köpt en med en gång ^^

Dra ihop ett gäng så fixar vi det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök