2990
Sök

Trim

"Cleant är fint"
46 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#1
Tja! undrar vad det lättaste och billigaste trimmen är om man vill få upp effekten till 300-400hk på en tex bmw 320 eller liknande bil?


"Cleant är fint"
46 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#3
hahaha, mot vad? har ju inte köpt nån bil än så ;D


558 Inlägg
7 maj 2006
#4
Ska du trimma en bmw 320 så blir det kompressor eller turbo som gäller. Och det kommer kosta om det ska blir seriöst gjort och sen kommer du inte kunna besikta bilen efter det. Om du inte återställer motorn till orginal-skick innan då.

Så vill du ha ut mycket effekt lättast så blir det att köpa dig en turbo bil sen. Saab eller Volvo t.ex. Men för att komma upp i 300-400hk så blir det fortfarande svårt att besikta bilen om du inte tänker regga om den och då blir man väl tvungen att byta bromsar och hela köret. Ingen jätte koll på hur man besiktar bilar med massor med effekt.
Senast redigerat av 744tic (7 maj 2006)


Lada-missbrukare
566 Inlägg
7 maj 2006
#5
Allt går... Enda haken är hur seriös och kunnig man är.
Att "bara sådär" plocka ut upp mot 400hk ur t.ex. bmw 320:on börjar bli mera på elitnivå, anser jag.. dessutom börjar det röra sejj om en hel del i pengar oxå..I så fall tycker jag att du ska anlita nån kunnig att göra jobbet åt dejj, vilket OXÅ kommer att kosta mycket..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

"Cleant är fint"
46 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#6
okey, tack för seriösa svar! fick mig en tankeställare. men vad var det där snacket om att ja inte kan besikta bilen sen när jag trimmat den?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 maj 2006
#7
Chill skrev:
okey, tack för seriösa svar! fick mig en tankeställare. men vad var det där snacket om att ja inte kan besikta bilen sen när jag trimmat den?

Du kommer inte igenom med trimmat, Turbo och kompressor kommer du absolut inte igenom med.
Antingen byter du motor/Bygger om till orginal innan besiktning och åker olagligt resten av året eller så reggar man som amatörbyggt fordon = Dyrt,Svårt och jobbigt.

Edit: Tänkt på att turbo konvertera oftast kostar 30.000+?
Senast redigerat av MeloveGolf (7 maj 2006)


"Cleant är fint"
46 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#8
okey, då fattar jag. Men om ja skulle skaffa en bil som redan har turbo, och sedan trimma den med större turbo och annat, går den då att besikta lättare?


10 287 Inlägg
7 maj 2006
#9
Läs min sticky angående besiktning.

/Göran

Chill skrev:
okey, då fattar jag. Men om ja skulle skaffa en bil som redan har turbo, och sedan trimma den med större turbo och annat, går den då att besikta lättare?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

"Cleant är fint"
46 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#10
Sharky skrev:
Läs min sticky angående besiktning.

/Göran

Chill skrev:
okey, då fattar jag. Men om ja skulle skaffa en bil som redan har turbo, och sedan trimma den med större turbo och annat, går den då att besikta lättare?


ojoj, det var mkt läsande, men klokare blev jag. men det var väldigt mkt information på en gång! ;D. Så kort sagt går det inte att registrera en bil som är trimmad till 300hk?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 maj 2006
#11
Chill skrev:
Sharky skrev:
Läs min sticky angående besiktning.

/Göran

Chill skrev:
okey, då fattar jag. Men om ja skulle skaffa en bil som redan har turbo, och sedan trimma den med större turbo och annat, går den då att besikta lättare?


ojoj, det var mkt läsande, men klokare blev jag. men det var väldigt mkt information på en gång! ;D. Så kort sagt går det inte att registrera en bil som är trimmad till 300hk?

Jo som amatörbygt fordon bygga om golv/Balkar, stoppa i bur, byta bromssystem, fjäderben osv är det värt det för en liten busbil på 300hk?


"Cleant är fint"
46 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#12
Hur ska man göra då för att få i så mkt hästar som möjligt i en registrerad bil? verkar ju väldigt krångligt. Hur gör alla? ;P


Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 maj 2006
#13
Chill skrev:
Hur ska man göra då för att få i så mkt hästar som möjligt i en registrerad bil? verkar ju väldigt krångligt. Hur gör alla? ;P

90% trimmar och bygger om till orginal när det är daxs för besiktning. så är det å köra trimmat smile
Men man får problem med försäkring om man krockar och får ombesiktning + körförbud om du åker dit på flygande....köp en turbo bil och chipptrimma det måste vara smidigaste sättet att få en "trimmad" bil som varken sbp eller polisen märker och som går smidigt genom sbp.


"Cleant är fint"
46 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#14
okey! tack för hjälpen. Då leder detta till ännu en fråga:
-någon som vet en bra turbo bil med mkt hästar för en rimlig peng. (tak ca 50,000)


86 Inlägg
7 maj 2006
#15
Volvo 850 Turbo

1 Inlägg
7 maj 2006
#16
Chill skrev:
okey! tack för hjälpen. Då leder detta till ännu en fråga:
-någon som vet en bra turbo bil med mkt hästar för en rimlig peng. (tak ca 50,000)

nissan 200sx .........


Sök