3257
Sök

Luftning ascona/240

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#1
Tjenna, har bytt bromsar fram till nya skivor och Volvo 240 ok. Oken är inte de med 3 nipplar, utan dom här kommer ifrån en 92a(tror jag) med abs som bara har en ingång för bromsrör.

Nu till problemet, har monterat allt och det gick otroligt smidigt big_smile men nu när jag luftar dom så får jag inget tryck överhuvud taget, läste att nippeln ska vara uppåt(mot taket i garaget..Inte golvet tongue) och jag har monterat dom tvärt om, är det de som är problemet? att dom måste sitta med nippeln uppåt får att få tryck??

Stance is romance

1 798 Inlägg
27 september 2009
#2
Nipplarna måste vara uppåt för att kunna lufta systemet.


Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#3
ok, då får man gå ut och göra om göra rätt smile tack smile

Stance is romance

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 september 2009
#4
Detta eftersom luft stiger, den måste ju alltså ut uppåt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 001 Inlägg
27 september 2009
#5
byt plats på oken, du har satt vänster ok på höger sida o vice versa

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#6
såå nu var det fixat big_smile luftningen klar också, det ända är att pedalen tar långt ner tycker jag, är det bara att lufta mera för att fixa till det?

Stance is romance

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 september 2009
#7
Inte säkert, efter vad jag förstod så är det volvook på en ascona? I så fall kan det ha att göra med att det krävs större volym bromsvätska till volvogrejerna (större/fler kolvar). Jag vet dock inte skillnaden på dessa båda bilars bromssystem utan detta är bara en allmän teori.

Edit: Åtgärdas i så fall mha en anna huvudbromscylinder.
Senast redigerat av henke_99 (27 september 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#8
ok. måste man ha ngn spec. huvudcylinder eller kan man ta från i stort sett vilken bil som helst?

Stance is romance

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 september 2009
#9
Nja, bromsok och cylindern måste ju vara ungefärligt avpassade till varandra.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 001 Inlägg
28 september 2009
#10
Huvudbromscylinder från en 240 vore kanske lämpligt, fast det är klart, ifall du har trummor bak så kanske du får lite för mycket bakbroms, du får nog helt enkelt prova

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#11
aa det är trummor bak, men man kan väl sätta på en till/ en större reduceringsventil till bakbromsarna?

Stance is romance

4 001 Inlägg
29 september 2009
#12
Prova med den som sitter, annars så kan du ta till en 140, dom är justerbara men det blir ju lite trixande innan man får till bromsbalansen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök