Efter att läst många inlägg om just batteri/generatorproblem här i garaget, har jag fått många bra tips.
Skulle vilja ha ett uttalande om detta som skett i min Chrysler Grand Voager aut -96.
Det uppstod en konstig lukt om bilen,som jag först trodde var något oljeläckage.
Men efter att en morgon kommit ut i garaget kände jag vad doften var eller snarare sagt odören, batterigas var stanken.Så det batt hade väl kokat,för cellerna var helt torra.Men inte någon synlig vätska på batt.Kom bara en blå rök när locken lossades.Till saken hör att bilen är utrustad med elmanövrerad hiss/säte/baklucka bla.Hissen som måste köras först och sen kan jag starta bilen.Så därför är alltid laddaren på,men nu var det dött.
Laddaren är en SEPAB 6A,laddningsspänning 14,4V underhållsspänning 13,8V.
Två batterier ett optima (Nödbatteri) och sen det nya som nu är på plats (Tudor Techstart 75Ah),
det finns en batteriseparering också.Det skall väl vara kopplat enligt konstens alla regler.
Men nu då till frågan, generatorn ger bara 12.5V på tomgång.Ökar minimalt när man ökar till 2000RPM.
Är det för lite ?
Generatorn är en DENSO 75113
4721220 - TN121000-3521 12V Family 90NS .
Family 90NS står det för att det är en 90AMP generator ?
Kanske någon duktig kille kan räta ut detta, bör jag skaffa en ny generator eller räcker ett kolbyte eller ?
Jätte tacksam för lite hjälp
Be carefull out there !
Are you to wild,you allways are on wheels !
Don´t mess with me, i know !