4057
Sök

behöver man fylla en sluten bas låda full med vadd?

41 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
hejsan..

har precis köpt lite nya basar.. och nu undrar jag om man behöver fylla bas lådan full med vadd lr om det bara räcker med att täcka en vägg med isolering lr nått liknande?. jag har byggt lådan i resvervhjulsbaljan och i båtten har jag lagt fullt med fogskum och en matta över det. lr måste den vara full med vadd?.. det är en sluten låda..smile

MVH!!

Team Tondöv
649 Inlägg
9 maj 2006
Behöver inte vara full med nåt alls egentligen
Det är bara att du provar dig fram till vad som låter bäst.
Jag kör min slutna helt utan dämpull, för i mitt fall lät det bättre utan!

3 120 Inlägg
9 maj 2006
Som sagt, använd inte tokmycket dämpull och prova dig fram.
Använd dämpull eller annat material avsett för högtalare. Isolera inte med gullfiber, blir massa damm osv.

Webmaster
133 Inlägg
9 maj 2006
täck väggarna iaf, kanske tunnt eller tjockt,

får nog ett lite burkigt ljud annars

Mvh. Tobbe

41 Inlägg
9 maj 2006
Trådstartare
jaa okejj smile  tack för alla svar.. nu vet man juh lite mera om att big_smile hehe ska lägga in lite bilder sen på att smile

RushRacing.tk
278 Inlägg
9 maj 2006
jag klädde min låda me 2 cm tjock gummimatta å en j*vla massa isolering... lät kanon... absolut inget att klaga på...

4 554 Inlägg
9 maj 2006
beror på hur välbyggd lådan är efter rekomenderad volym.. är den rätt byggd behövs knappt någon dämp

Webmaster
133 Inlägg
10 maj 2006
loudness skrev:
beror på hur välbyggd lådan är efter rekomenderad volym.. är den rätt byggd behövs knappt någon dämp

är det inte så att man räknar med lite dämp när man bygger för att få ett lite mjukare ljud?

Mvh. Tobbe

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 maj 2006
Saibot skrev:
loudness skrev:

är det inte så att man räknar med lite dämp när man bygger för att få ett lite mjukare ljud?

Vissa program kan man ange mängden dämpull så att programmet räknar med det ja.

Men dämpull är egentligen inte så mycket hokuspokus, det gör att elementet uppfattar lådan som större, så det händer en del med frekvensgången, (och givetvis impedansen).

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Webmaster
133 Inlägg
10 maj 2006
program litar ju inte jag på iof...

men vill nog påstå att dämpull alltid är till fördel

Mvh. Tobbe

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 maj 2006
Jag har simulerat och byggt i runda tal 200 lådor under de år jag hållt på. Ett BRA simuleringsprogram är en absolut nädvändighet om man skall få till nåt bra resultat på rimligt kort tid.

Jag säger det igen, att addera dämpull är detsamma som att göra lådan större. Konstigare än så är det inte.

mvh Jonas

Saibot skrev:
program litar ju inte jag på iof...

men vill nog påstå att dämpull alltid är till fördel

Webmaster
133 Inlägg
11 maj 2006
ja ok.. du har säkert rätt...

men ljudet påverkas ju om du har en helt "tom" låda jämfört med en med nån sorts dämpning?

du får ju ljudet att "studsa" helt olika i ett tomt "rum" jämnfört med ett "inrett"

har jag fel?

Mvh. Tobbe

10 287 Inlägg
11 maj 2006
I en sluten låda så fungerar lådan bara som en mekanisk dämpning för elementet. Visst kan man få resonanser även i en sluten låda men att trolla bort dom med dämpull är samma som att inse att man har byggt en dålig låda.
Dvs bygg med så få parallella ytor som möjligt, staga, bygg tätt och är man lådfascist så bygger man dubbel låda med sand imellan.

/Göran

Saibot skrev:

men ljudet påverkas ju om du har en helt "tom" låda jämfört med en med nån sorts dämpning?

du får ju ljudet att "studsa" helt olika i ett tomt "rum" jämnfört med ett "inrett"

har jag fel?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 maj 2006
Dämpullen bromsar ljudets hastighet inne i lådan; det är som jag sagt tidigare samma sak som att göra lådan större.

Många blandar ihop nyttan av dämpull för en bas med nyttan av det för mellanregister. Likaså lådans utseende. För basbruk är lådans utseende helt oväsentlig. För mellanregister och diskant är den superviktig. Stående vågor säger någon. Ja, det är riktigt, men det behöver man inte bekymra sig om för basbruk. Och det kan man med enkel matemaitk räkna ut.

Säg att du delar din bas vid 100Hz (högre än så är nog väldigt ovanligt). Våglängden är då 3.4meter cirka. Halva den är 1.7meter. Det betyder att du måste ha MINST 1.7meter mellan två parallella väggar för att en stående våg skall kunna uppstå i lådan.

Räknar vi däremot på en mellanregisterfrekvens på säg 1000Hz, ja då är våglängden 34cm, och då krävs endast 17cm mellan två parallella väggar för att få en stående våg...

mvh Jonas

Saibot skrev:

har jag fel?

10 287 Inlägg
11 maj 2006
Jonas, kan man inte excitera en stor plan yta som har en eigenmode som ligger över 100Hz och på så sätt få stående vågor i en baslåda trots att man spelar under 100Hz.

/Göran

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
11 maj 2006
jonash skrev:
Många blandar ihop nyttan av dämpull för en bas med nyttan av det för mellanregister. Likaså lådans utseende. För basbruk är lådans utseende helt oväsentlig. För mellanregister och diskant är den superviktig. Stående vågor säger någon. Ja, det är riktigt, men det behöver man inte bekymra sig om för basbruk.

Hade tänkt fråga om just stående vågor i baslådor men nu fick jag svar.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 maj 2006
Sharky skrev:
Jonas, kan man inte excitera en stor plan yta som har en eigenmode som ligger över 100Hz och på så sätt få stående vågor i en baslåda trots att man spelar under 100Hz.

/Göran

Jo, men de normala materialens egenfrekvenser som man använder för baslådebygge är under 20Hz om jag minns rätt. Spån är nånstans kring 17 tror jag. MDF minns jag ej.

Men du får gärna forska i det Göran.

mvh Jonas

10 287 Inlägg
11 maj 2006
Orka....

Nåja, MDF känns som att det bör ligga högre än spån men om spån ligger på 17Hz så kan knappast MDF ligga 10-potens högre eller mer.

Case closed.

/Göran

jonash skrev:
Jo, men de normala materialens egenfrekvenser som man använder för baslådebygge är under 20Hz om jag minns rätt. Spån är nånstans kring 17 tror jag. MDF minns jag ej.

Men du får gärna forska i det Göran.

mvh Jonas

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
11 maj 2006
Det verkar som att många anser att MDF har en egenresonans på ca 400 Hz om man googlar lite.
Spånskivan har tydligen allt mellan 14-40 Hz men det skrivs oftast 14 Hz.

10 287 Inlägg
11 maj 2006
Hupp...400Hz. Inte bra. Då är man nere på normala baslådedimensioner helt plötsligt. Är det så, då bör man alltså undvida parallella ytor vinkelrätt mot  lådans längdriktning eller dela upp lådan, såsom Jonas rekommenderar, med ett element per kavitet.

/Göran

(Groucho Marx).

Sök