VW_67 skrev:KammaDej skrev:VW_67 skrev:
men åter till frågan vad som är mest kostnadseffektivt.
om du råkar ha t.ex. en arctic med 1000cc 2t maskin i så får du för 55000 dina 300 hästar, dessutom är det enkelt att montera.
sen försöker du skrämma ut samma effekt ur en likadan motor utan att använda dig av överladdning.. detta kommer med 100% säkerhet att bli dyrare och kommer definitivt inte hålla lika länge.
men ja, det är fysiskt möjligt att komma upp i samma effekt utan överladdning. men med det är inte sagt att ex. tikkas kit maxar vid 300+, där går gränsen bara för att skoterrackaren ska hålla
ett företag här i stan fick i uppgift att trimma skiten ur en 2t gocart-motor på 125cc. nog gick den alltid med sina 60+ bromsade drivhjulshästar (alltså 480hk/l på DRIVHJULEN), men räkningen var inte att leka med
nja man får 250hp för 55000:-, 300hp va med racesoppa.
vill man trimma sin arctic cat 1000cc utan turbokonvertering skulle det kunna se ut såhär:
för att öka effekten till 250hp från sina, om jag minns rätt 185 orginalhästar skulle man först och främst behöva porta om cyl för högre varvtal genom att öka flödet och porttiderna.
nu vet jag inte hur det ser ut orginal men jag skulle kunna tänka mej att den lämnar 185hp vid ca 6500rpm. porttiderna kan jag tänka mej ligger runt 120-122 vevaxelgrader för överströmningarna och 170-173 vevaxelgrader för avgasporten.
portar man om arctic cats 2 cylindrar till 124 grader för överströmningarna och 177-179 grader för avgasporten och tillverkar 2 nya expansionskammare avstämda för den nya portningen, lite kortare effektregister och peakeffekt vid 7800rpm tillsammans med ett par nya boyesen-reedventiler, forma om förbränningsrumen och tighta till squishbandet och borra eller byta förgasarna så är man med lätthet där.
det här behöver inte kosta så mycket. 3500-4000:- per styck för expansionskammarna, 6-700:- för boyesenventilerna och kanske 8-9000:- för jobbet. tot ca 17-18000:- mindre än hälften av turbokittet och med hudra procent säkerhet en motor som går bättre än 'turbomotorn'.
mvh
tyvärr levererar de "bara" 162hk och har BEFI bränsleinsprutning.
att portning av vevhuset är det ställe man kan hämta mest effekt är jag medveten om, men att du skulle kunna öka effekten från 162 till 250hk genom det, forma om förbränningsrum och nya expansionkammare låter väldigt otroligt.
tightar du dessutom till det redan minimala effektregister som finns och lägger det ännu högre upp så kommer den absolut inte vara lika körbar som den överladdade då tikkas kit i princip inte har något "turbo lag"... en M1000 t.ex. är redan svårkörd i annat än lössnö då den har värre "ketchupeffekt" än vad porsche hade på den tiden när turbo va nytt
jag säger inte att det är omöjligt, men lyckas du så kan jag inte mer än säga grattis
förresten kan jag meddela att det faktiskt finna en turbomatad tvåtakts skotermotor med avgasventil under testkörning i usa. hittar jag igen sidan jag såg den på så länkar jag gärna
ganska klurig konstruktion som påminner något om en hederlig avgasport, men den är mekaniskt styrd från vevaxeln via en vevstake och öppnar på precis samma sätt som en fyrtaktare. verkningsgraden var högre än 40% vilket är betydligt högre än moderna fyrtakts bilmotorer, så bevisligen är en avgasport effektiv
du resonerer på ett vettigt sätt vill jag börja med att säga (har märkt att det inte är så vanligt här på garaget.org), så creds till dej för det.
ang tikkas kit. anledningen till uteblivet tubolagg är pga utebliven överladdning då motorn saknar avgasventil.
ang mitt exempel vill jag börja med att påpeka att siffrorna är hämtade ur luften då jag aldrig öppnat och kollat/mätt någonting i en arctic cat 1000cc, vilket också var anledningen till att jag skrev 'hur det skulle kunna se ut'. siffrorna har dock en hel del kunskap och erfarenhet när det gäller 2-t trimning bakom sej.
då jag vet hur mycket effekt 1000cc reed-typ 2-takt kan lämna kan jag med all säkerhet säga att 250hp inte är några problem, även med en bra livslängd på grejerna (men givetvis kortare än i stock utförande).
man ska också vara medveten om att motorer som har så pass lite effekt uttaget i stock också kan medföra vissa problem. då i form av att det inte finns tillräckligt med gods för att få portar och kanaler till önskad form och storlek, och att kvalitén på delarna som exempelvis ramlager är för dålig. detta är bara i yttersta extremfall och gäller med största sannolikhet inte arctic cat 1000cc. det sistnämnda går även på ett enkelt och ganska billigt sätt att råda bot på.
den där ventilstyrda turbo 2-t skulle va kul med lite info om! du har ingen länk eller nåt? *intresserad*
![smile](img/smilies/smile.png)
0
0
0
0